• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Test: Fiat 500X 1.0 120 KM – 1320 kg sympatii

Bartłomiej Puchała Autor Bartłomiej Puchała
17/05/2019
w Nowe
0
profilowe

profilowe

518
SHARES
4.7k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Fiat 500X nie należy do najbardziej rozsądnych samochodów w segmencie, ale nadrabia wartościami niemierzalnymi. Wzbudza sympatię większą niż małe kotki w Internecie.

Na fali ogromnego popytu na miejskie crossovery Fiat stworzył 500X. Odnoszący się do legendy sprzed lat design zewnętrzny jest jego atutem już od debiutu tego modelu w 2014 r. Rok temu do gamy dołączył nowy silnik z rodziny Firefly o pojemności 1 litra i mocy 120 KM uzyskiwanej przy pomocy turbosprężarki. Na przestrzeni tygodnia mogliśmy się przekonać czy warto sięgnąć po 500X z tym motorem i manualną skrzynią.

Warto przeczytać

Cupra Born – to był elektryzujący dzień

Test: Jeep Wrangler Rubicon 4xe – hybrydą w teren

Test: Mitsubishi Eclipse Cross PHEV – niezwykły z zewnątrz, zwykły w środku

Konotacje rodzinne

Podstawowy Fiat 500 to designerski smak, do którego zawsze wracam z przyjemnością. Jego rodzinnego brata 500L uważam za koszmarek – to auto wygląda jak ‘pięćsetka’, która zbyt hucznie obchodzi tłusty czwartek. 500X jest w mojej hierarchii gdzieś pośrodku – przerośnięty, ale nie spasiony brat cioteczny. Do tego ma tak zrobione reflektory, że wygląda jakby miał brwi. Jego człekokształtna twarz w stylu retro ma w sobie coś takiego, co mi się podoba. Ot, kwestia gustu.

fiat 500x 2019
Dobrze wygląda! Wersja Cross to ta bardziej 'terenowa’, ale w teren bym się nie zapuszczał.

W środku jeszcze więcej odnośników do przeszłości. Największa to ozdobny panel w kolorze nadwozia, pod którym kryje się schowek. Fotele zrobiono w stylu znanym tylko z włoskich aut i są bardzo miękkie – to niespotykane w tym segmencie. Częściowo pokryto je skórą, ale mam tutaj taki sam zarzut jak pod adresem Tipo – ta skóra jest dość niskiej jakości. Ogólnie materiały w Fiacie nie są najmocniejszym punktem, choć mieliśmy do czynienia z wersją Cross ze środka gamy. Małym zaskoczeniem była obecność elektrycznej regulacji fotela kierowcy.

W kabinie Fiata nie usiądzie razem czterech koszykarzy, ale na rodzinne wakacje wystarczy miejsca nad głową i pod nogami. Bagażnik o pojemności 350 l może okazać się nieco za mały na urlopowe wojaże. Na zakupy, nawet takie spore – spokojnie wystarczy, a wiele rzeczy można wrzucić pod podłogę.

Codzienność nie musi być szara

Z Fiatem 500X codzienność może być nawet przyjemna. Samochody włoskiej marki zawsze kojarzyły mi się z bardziej sztywnym sposobem resorowania, ale w 500X tak nie jest. Czuję wyraźną różnicę w stosunku do twardego Tipo i to mi się podoba. W mieście jest zazwyczaj wystarczająco dużo betonu, nie trzeba przemycać więcej w amortyzatorach. Stabilność, pewność – to atuty Fiata. Żadnych nerwowych zachowań przy normalnej jeździe po nierównościach. Żeby wytrącić 500X z równowagi trzeba chcieć, tylko po co?

fiat 500x 2019
Stylowo i przytulnie. Dość bogate wyposażenie, ale za to marnej jakości plastiki i skóra.

Auto ma napęd na przód, a podniesiony prześwit służy tylko do stwarzania pozorów. Nie polecam wycieczek w teren, bo pierwszy lepszy piasek zakończy przygodę kierowcy z offroadem. Na pokładzie Fiata znalazło się wiele systemów elektronicznych z zakresu bezpieczeństwa, ale ani jednego pomagającego wydostać się z terenowych pułapek.

Sympatyczny świetlik

Po faceliftingu w 2018 r. Fiat 500X zyskał reflektory full-LED, które fajnie radzą sobie z mrokiem, ale to nie dlatego wspominam o świetliku. Powodem są nowe silniki z rodziny Firefly, co w prostym tłumaczeniu oznacza robaczka świętojańskiego. Jest to o tyle adekwatna nazwa, że brzmienie 3-cylindrowego motoru przypomina mi nieco odgłosy jakiegoś przerośniętego owada lub całego roju. Słychać to zwłaszcza podczas dynamicznego przyspieszania, a trzeba przyznać, że motor ten ma temperament.

fiat 500x 2019
Brzmi jak stado wściekłych szerszeni i ma dobre parametry. W zamian potrzebuje sporo benzyny…

Ze względu na mizerne wyniki spalania silnik ten przegrywa z równorzędnymi konstrukcjami Forda czy Suzuki, ale i tak można go śmiało polecać. Wydaje się mieć więcej niż deklarowane 120 KM. Charakteryzuje się dobrą elastycznością powyżej 2 tys. obrotów, więc nie trzeba zbyt często wachlować biegami. Sama skrzynia pracuje bez zarzutu i ma duży, wygodny uchwyt. Wadą Fiata z litrowym motorkiem jest fakt, że spalanie oscyluje wokół 7,5 l/100 km w trybie mieszanym. Ciut za dużo jak na mieszczucha.

Co za tę kasę?

Konkretnie mówię o sumie 81 tys. złotych, bo tyle kosztuje testowana wersja Cross z tym silnikiem i bez dodatków. Taki samochód jak na zdjęciach kosztuje już w okolicach 100 tys. zł. Dodatki w Fiacie nie kosztują zbyt dużo, dlatego za tą relatywnie małą dopłatę można mieć lakier metaliczny, tapicerkę skórzaną, alufelgi 18”, podgrzewane fotele, elektrycznie regulowany fotel kierowcy, aktywny tempomat, oświetlenie główne LED, znakomity system Uconnect z nawigacją TomTom i kilka innych drobiazgów.

fiat 500x 2019
Grafika, szybkość, intuicyjność – Uconnect należy do czołówki systemów multimedialnych na rynku.

Na tle konkurencji Fiat ze swoim cennikiem wypada gdzieś w połowie stawki. Auta japońskie z tego segmentu zazwyczaj będą droższe, a prym wiedzie tutaj Toyota CH-R. Wśród koreańskiej czy europejskiej konkurencji można znaleźć tańsze opcje spod znaku Opla czy Renault.

Podsumowanie

Prawda jest taka, że Fiat 500X rywalizuje w najbardziej obsadzonym obecnie segmencie. Znajdziecie tu auta małe i nieco większe, stylizowane konserwatywnie i ultranowocześnie, ładne i brzydkie, tanie i nieco droższe. Fiat ma w ręku jednego asa – styl. Jego retro design nadaje mu unikalny wygląd i charakter, a swoje 5 groszy wtrąca pełny temperamentu silnik. Litrowy motor daje radę, ale musimy pamiętać, że zastępuje w gamie udaną jednostkę 1.4 T-jet. Tamte 120 koni odczuwało się trochę inaczej, bo jednak pochodziły z 4 cylindrów. T-jet także lubił wypić, ale świetnie nadawał się pod LPG. Jak nowy 1.0 Firefly wykaże się na dłuższym dystansie? Tego na razie nie wiemy.

fiat 500x 2019
Aż dwa schowki po stronie pasażera powinny wystarczyć na wszystkie szpargały.

Oczywiście ma minusy, a największym z nich jest wysokie spalanie i poczucie tandety w środku, ale da się to przeboleć. Dla mnie 500X to niebywale sympatyczne auto, idealne do bezstresowej codziennej eksploatacji. Do tej pory Fiat był dla mnie obojętny, ale od dziś na widok podobnego auta na ulicy na pewno będę się uśmiechał. To po prostu tona sympatii zamknięta w miejskim nadwoziu.

Bartłomiej Puchała
fot. autor

Wygląd:9 out of 10 stars (9 / 10)
Wnętrze:7 out of 10 stars (7 / 10)
Silnik:6 out of 10 stars (6 / 10)
Skrzynia:6 out of 10 stars (6 / 10)
Przyspieszenie:7 out of 10 stars (7 / 10)
Jazda:6 out of 10 stars (6 / 10)
Zawieszenie:8 out of 10 stars (8 / 10)
Komfort:8 out of 10 stars (8 / 10)
Wyposażenie:8 out of 10 stars (8 / 10)
Cena/jakość:6 out of 10 stars (6 / 10)
Ogółem:7.1 out of 10 stars (71/100)

Galeria

  • fiat 500x 2019
  • fiat 500x 2019
  • fiat 500x 2019
  • fiat 500x 2019
  • fiat 500x 2019
  • fiat 500x 2019
  • fiat 500x 2019
  • fiat 500x 2019
  • fiat 500x 2019
  • fiat 500x 2019
  • fiat 500x 2019
  • fiat 500x 2019
  • fiat 500x 2019
  • fiat 500x 2019
  • fiat 500x 2019
  • fiat 500x 2019
  • fiat 500x 2019
  • fiat 500x 2019
  • fiat 500x 2019
  • fiat 500x 2019
  • fiat 500x 2019
  • fiat 500x 2019
  • fiat 500x 2019

Dane techniczne

Silnik: turbobenzynowy R3, 16 zaw.
Pojemność silnika: 999 ccm
Moc: 120 KM przy 5750 obr./min
Moment obr.: 190 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów: manualna 6b
Napęd: przedni
0-100km/h: 10,9 s
V-max: 188 km/h
Zbiornik paliwa: 48 l
Cena: Cross od 81 000 zł (testowany: 99 900 zł)

Tagi: crossoverfiatFiat 500Xnówka sztukasuvtest
Poprzedni post

Hot hatch + kufer = Focus ST kombi

Następny post

Noc Muzeów z Volvo – jak to się wszystko zaczęło?

Bartłomiej Puchała

Bartłomiej Puchała

Nie jest fanem szybkiej jazdy. Dużo większą przyjemność sprawia mu płynność prowadzenia. Dziennikarstwo motoryzacyjne to dla niego zabawa i hobby, choć marzy o przejściu na zawodowstwo. Miłośnik youngtimerów i sleeperów oraz kultowego już Top Gear - posiadacz wszystkich wydanych numerów polskiej wersji magazynu. Na co dzień upala prawie trzydziestoletnie W124.

Podobne artykuły

cupra born 33

Cupra Born – to był elektryzujący dzień

Autor Konrad Stopa
12/08/2022
0

Pierwszy elektryczny model hiszpańskiej marki Cupra ma wdzięczną nazwę BORN i narodził się do miasta z Volkswagena ID.3. W końcu...

Jeep Wrangler 9

Test: Jeep Wrangler Rubicon 4xe – hybrydą w teren

Autor Konrad Stopa
08/08/2022
0

Jeep Wrangler bez wątpienia jest pełnoprawnym autem terenowym i tego nikt mu nie odbierze. Z drugiej strony, czy elektryfikacja i...

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV 34

Test: Mitsubishi Eclipse Cross PHEV – niezwykły z zewnątrz, zwykły w środku

Autor Redakcja Motopodprad
03/08/2022
1

Nadwozie w stylu SUV Coupe połączone z hybrydowym napędem typy plug-in jeszcze kilka lat temu byłoby czymś zaskakująco niedorzecznym. Teraz,...

Suzuki Swift Sport 46

Suzuki Swift Sport – wady i zalety

Autor Konrad Stopa
01/08/2022
0

Suzuki Swift Sport to swego czasu był bardzo ciekawy wóz z serii „mały, a wariat”. Aktualnie z miękką hybrydą na...

Następny post
IMG 20190518 224011

Noc Muzeów z Volvo - jak to się wszystko zaczęło?

Ceneo.pl

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe
  • Pozycjonowanie stron vd.pl

© 2022 MotoPodPrad.pl & AF Instruments Sp. z o. o.

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady

© 2022 MotoPodPrad.pl & AF Instruments Sp. z o. o.