• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Test: Fiat 500 Collezione – to są właśnie te detale

Bartłomiej Puchała Autor Bartłomiej Puchała
07/10/2018
w Nowe
0
profilowe 1

profilowe 1

386
SHARES
3.5k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Warto przeczytać

Test: Suzuki SX4 S-cross – czas na nowe szaty

Range Rover Sport — widzieliśmy go na żywo!

Roadshow z Jaguarem F-Type – rodzynek z V8

Fiat przyzwyczaił nas do mnogości wersji specjalnych 'pięćsetki’. Czym przekonuje odmiana Collezione?

Minęło już 11 lat od kiedy Fiat pokazał nowożytną '500′. Styliści włoskiej marki musieli już wtedy stwierdzić, że lepiej być nie może, bo auto dokładnie w tym samym kształcie produkowane jest do dziś, choć po kilku znaczących liftingach.  Oczywiście to w niczym nie ujmuje mojej sympatii do tego modelu, który jest niezmiennie jedyny w swoim rodzaju.

Jeszcze więcej chromu

Prezentowana wersja Collezione to już kolejna wersja specjalna w naszych testach, po Anniversario prześwietlanej przez Konrada. W tym przypadku wyróżnikiem także są felgi – 14-ramienne obręcze aluminiowe pasują tu idealnie. Uwagę zwraca dwukolorowa kompozycja lakieru. Są dwie unikalne dla Collezione, choć wymagają dopłaty aż 2900 zł. Oprócz tego tylko detale – chromowane listwy wykończeniowe i obudowy lusterek, a w środku wzór tapicerki, klamki i wykończenie lewarka skrzyni biegów.

Wnętrze Fiata to raczej 2+2, ale zaletą jest spasowanie plastików i ogólna uroda.

Stylistyczna kompozycja wersji Collezione wygląda ładnie, spójnie i jest przepełniona stylem, ale to wszystko ma jedną wadę. Siłą Fiata 500 zawsze była możliwość dokupienia niezliczonych naklejek, barw nadwozia, wzorów kół i innych tego typu dodatków. Collezione dość skutecznie ogranicza te możliwości – jest jaka jest i nie bardzo można tu kombinować.

We wnętrzu bez zaskoczenia. W stosunku do Fiata, którym jeździłem 2 lata temu niemal wszystko jest takie same. Powiew świeżości wprowadza nowy system multimedialny Uconnect z ekranem 7″. W standardzie każdego Fiata 500 z wyjątkiem Lounge jest jeszcze starsza wersja systemu z ekranem 5″, a nowszy można dokupić w kilku wersjach. Topowa odmiana ma już łączność Android Auto/Apple CarPlay i nawigację, ale w testowanym egzemplarzu nie było obu tych dodatków.

Jedna z podstawowych odmian nowego systemu Uconnect z Bluetooth, AUX i USB, ale bez DAB, nawigacji i Android Auto

Plusem wnętrza Fiata jest oczywiście ponadczasowy styl i niezła jakość spasowania, ale to nie znaczy, że wszystko jest w porządku. Dla wszystkich osób powyżej 170 cm wzrostu polecam dokupić za 550 zł regulację wysokości fotela kierowcy. W innym wypadku trzeba podróżować tak jak ja, z głową niemal dotykającą rolety szklanego dachu (standard w Collezione). Drugi minus to obsługa klimy – niby tylko pokrętła, ale żeby włączyć chłodzenie trzeba najpierw wiedzieć jak. Nie ma jakiegoś przycisku z napisem A/C jak w cywilizowanym świecie, za to trzeba wcisnąć pokrętło regulacji temperatury. Serio, Fiat?

Wolno, ale cicho i oszczędnie

Jedyna jednostka napędowa dostępna dla Collezione to staromodne, wolnossące 1.2 69KM. Silnik ten cierpi na zupełny brak momentu obrotowego, choć przy prędkościach miejskich jeszcze daje radę. Za to jest cichy i ma prawilne 4 cylindry, co skutkuje dobrą kulturą pracy. Przy tym niewiele pali, bo w rękach sprawnego kierowcy wynik waha się między 5-5,5 l/100 km średnio. Do tego zwyczajna, dość krótko zestopniowana skrzynia pięciobiegowa.

Rozstaw osi zaledwie 2300 mm sprawia, że auto prowadzi się dość nerwowo po nierównościach.

Krótki rozstaw osi i dość sztywne zawieszenie sprawiają, że Fiat 500 prowadzi się nerwowo, a zjawisko to nasila się wraz ze wzrostem prędkości i z pogarszaniem się nawierzchni. Auto ewidentnie nie lubi dziur i nierówności, co trochę dziwi w kontekście miejskiego przeznaczenia fiacika. Dopiero na gładkim asfalcie '500′ daje sporo przyjemności z jazdy m.in. dzięki szerokim jak na ten rozmiar auta oponom (195 mm). Na drogach szybkiego ruchu opony stają się wrogiem kierowcy, bo od 110 km/h zaczynają irytująco mocno hałasować.

Wartość względna i bezwzględna

W kategorii cena/jakość Fiat 500 nigdy nie będzie brylował. Jest zaledwie przyzwoicie, bo Fiat odważnie wycenia ten model. Prezentowany egzemplarz niemal nie posiada płatnych dodatków, a kosztuje ponad 56 tys. zł. Mimo to nie sposób wycenić jego uroku, stylu i ilości sympatii jaką niezmiennie wzbudza '500′ na drodze. W kategoriach bezwzględnych nie da się tego ująć, ale jeżdżąc tym samochodem poziom agresji polskich kierowców wydaje się mniejszy.

W kategorii wzornictwa Włosi nie mają sobie równych.

Fiat 500 w wersji Collezione bez wątpienia wyróżnia się stylem, ale o jego atrakcyjności decydują detale. Z jednej strony są to detale stylistyczne zachęcające do zakupu akurat tej odmiany, z drugiej garść szczegółów czysto użytkowych, które po prostu denerwują podczas codziennej eksploatacji. Klienci zdecydują, co ich bardziej przekonuje.

Bartłomiej Puchała

Wygląd:9 out of 10 stars (9 / 10)
Wnętrze:6 out of 10 stars (6 / 10)
Silnik:6 out of 10 stars (6 / 10)
Skrzynia:7 out of 10 stars (7 / 10)
Przyspieszenie:4 out of 10 stars (4 / 10)
Jazda:5 out of 10 stars (5 / 10)
Zawieszenie:6 out of 10 stars (6 / 10)
Wyposażenie:7 out of 10 stars (7 / 10)
Komfort:7 out of 10 stars (7 / 10)
Cena/jakość:5 out of 10 stars (5 / 10)
Ogółem:6.2 out of 10 stars 62/100

Dane techniczne

Silnik: benzyna, R4
Pojemność: 1242 cm³
Moc: 69 KM przy 5500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 102 Nm przy 3000 obr/min
Skrzynia biegów: manulana 5b (napęd FWD)
Cena: 56 100 zł

Tagi: edycja specjalnafiatfiat 500nówka sztukatest
Poprzedni post

Elektryki i hybrydy DS w przyszłym roku

Następny post

Test: Kia Stonic 1.4 DOHC – w punkt!

Bartłomiej Puchała

Bartłomiej Puchała

Nie jest fanem szybkiej jazdy. Dużo większą przyjemność sprawia mu płynność prowadzenia. Dziennikarstwo motoryzacyjne to dla niego zabawa i hobby, choć marzy o przejściu na zawodowstwo. Miłośnik youngtimerów i sleeperów oraz kultowego już Top Gear - posiadacz wszystkich wydanych numerów polskiej wersji magazynu. Na co dzień upala prawie trzydziestoletnie W124.

Podobne artykuły

Suzuki Sx4 22 3

Test: Suzuki SX4 S-cross – czas na nowe szaty

Autor Konrad Stopa
27/05/2022
0

Zniknęła nazwa SX4, a nadwozie zyskało całkiem nową szatę. Przed Państwem świeże Suzuki S-cross, które z systemem miękkiej hybrydy dobrze...

Range Rover Sport 1

Range Rover Sport — widzieliśmy go na żywo!

Autor Redakcja Motopodprad
26/05/2022
0

Ciemna kotara, zasłaniająca krwistoczerwonego Range Rovera, skrywa dokładnie to, czego można było się spodziewać po stylizacji nowych luksusowych SUV-ów spod...

Jaguar F type 22 46

Roadshow z Jaguarem F-Type – rodzynek z V8

Autor Konrad Stopa
25/05/2022
0

Omawiając preferencje potencjalnych klientów Jaguara trudno stwierdzić, że ich głównymi wymaganiami będą sportowe emocje. Z drugiej jednak strony marka ta...

Range Rover Velar 37

Test: Range Rover Velar – dostojność w każdym calu

Autor Konrad Stopa
23/05/2022
0

Kiedy Range Rover Velar wchodził na salony zrobił szum w motoryzacyjnym światku. To był przełom w brytyjskiej marce, która przeszła...

Następny post
kia stonic 19

Test: Kia Stonic 1.4 DOHC - w punkt!

Ceneo.pl

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe
  • Pozycjonowanie stron vd.pl

© 2022 MotoPodPrad.pl & AF Instruments Sp. z o. o.

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady

© 2022 MotoPodPrad.pl & AF Instruments Sp. z o. o.