• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Test: Suzuki SX4 S-CROSS 1.6 DDiS 4WD 6MT Elegance

Adam Gieras Autor Adam Gieras
02/03/2015
w Nowe
0
Suzuki SX4 SCross 19

Suzuki SX4 SCross 19

154
SHARES
1.4k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Japończycy słyną z wielu, często dość kontrowersyjnych wynalazków. Weźmy np. taką pralkę dla człowieka, parasolkę na aparat fotograficzny czy krawat z przegródkami na karty kredytowe. Brzmi idiotycznie, prawda?

Warto przeczytać

Test: Volkswagen ID.5 GTX – elektryczne GTI?

Test: Ford Explorer – duch zza oceanu

Trudne Wybory: Opel Astra – stara vs nowa

 

A Wy pewnie zastanawiacie się dlaczego w ogóle o tym piszę? Już tłumaczę. O japońskich wynalazkach zacząłem myśleć podczas moich ostatnich odwiedzin w salonie Suzuki. Czekając na odbiór SX4 S-Cross do testu, musiałem bowiem skorzystać łazienki. Jakie było moje zdziwienie, gdy po otwarciu drzwi zamiast zwykłej deski klozetowej zobaczyłem zamontowane do muszli urządzenie mierzące (jak się chwilę później okazało) temperaturę i puls osoby siedzącej na desce, które w dodatku po wszystkim potrafi się samo zdezynfekować… Taką deskę, o czym przeczytałem w książce „Tatami kontra krzesła” Rafała Tomańskiego, ma w domu praktycznie każdy Japończyk.

Patrząc na ten cud techniki (mowa o opisanej wyżej desce) zadałem sobie pytanie: dlaczego powstające w tak przenikliwych i nieprzejednanych japońskich umysłach samochody mają w sobie tak mało z ekstrawagancji i technologicznej przebojowości? Weźmy np. takiego Nissana Micrę czy większego Note’a, Toyotę Avensis albo Mitsubishi ASX. Wszystkie są okropnie nudne, a to tylko pierwsze z brzegu modele. Oczywiście nie brakuje też przykładów na japońskie samochody, które chętnie przytuliłby niejeden miłośnik motoryzacji – np. Nissan 370Z albo Toyota GT 86, ale generalnie chyba każdy przyzna mi rację, że Japończyki kupuje się raczej z rozsądku. A co z Suzuki SX4 S-Cross?

Cóż, do tej pory – a miałem w swoim czasie dość często do czynienia z leciwym Samuraiem – Suzuki wśród japońskich marek stanowiło dla mnie (i pewnie nie tylko) ostoję prawdziwej niezłomności. Te samochody nie były modne (z wyjątkiem kiepsko przyjętego przez rynek Kizashi), nie miały zaokrąglonych kształtów ani mocnych silników pod maską (tu znowu wyjątek stanowi Kizashi). Jak widać czasy się jednak zmieniają, a ekstrawagancja na dobre dotarła także do bram Suzuki. Po tym, jak do palety dołączył S-Cross, a do podboju europejskiego rynku zagrzewa się nowa Vitara, czas pogodzić się z tym – dla niektórych zapewne – smutnym faktem.

Suzuki SX4 SCross (5)

Nie ma jednak tego złego, bo Suzuki SX4 S-Cross, następca dość przeciętnego SX4 to kawał naprawdę solidnego, współczesnego samochodu, który świetnie sprawdza się w codziennej eksploatacji. Pozwólcie, że powstrzymam się od opisu jego walorów zewnętrznych i wewnętrznych – wersja, którą testowałem nie różni się bowiem powierzchownie niczym od testowanego przeze mnie w czerwcu 2014 SX4 S-Cross 1.6 VVT ALLGRIP (kliknij) i przejdę płynnie do wrażeń z jazdy.

Tym razem do testu otrzymałem egzemplarz z wysokoprężnym silnikiem o pojemności 1.6-litra i mocy 120 KM. Choć osiągi tego motoru na papierze nie powalają, za kierownicą SX4 DDiS poczułem się jak w o wiele żwawszym aucie. Co ciekawe, mimo 320 Nm osiąganych już przy 1750 obr./min. SX4 o wiele lepiej czuje się podczas przyspieszania, niż w trakcie tak lubianej przez diesle dyscypliny, jaką jest elastyczność. Jazda momentem obrotowym nie sprawia więc aż takiej przyjemności, jak np. w jednostkach VAG-a czy PSA.

Na szczęście częste wachlowanie świetnie zestopniowaną skrzynią biegów i wyciskanie z silnika siódmych potów nie odbijają się negatywnie na spalaniu. S-Cross zużył podczas testu w ruchu miejskim niecałe 6,5 litra, na trasie poprawiając ten wynik o ponad litr. Istotny jest również w tym miejscu fakt, że przez cały czas pokrętło napędu miałem ustawione w trybie Sport, czyli napęd przekazywany był na wszystkie koła. W trybie Auto Suzuki jeździ o wiele bardziej opieszale, niechętnie wkręcając się na obroty (o czym pisałem już w teście benzynowej jednostki o tej samej mocy).

Czytając pobieżnie testy kolegów po fachu, zauważyłem, że większość z nich narzekała na dźwięk tego silnika. Kompletnie się z nimi nie zgadzam – jednostka przepięknie klekocze i wcale nie jest uciążliwa w codziennej eksploatacji. W końcu – bądź co bądź – mamy do czynienia z crossoverem z napędem na obie osie, czyli autem choć w minimalnym stopniu uterenowionym.

Suzuki SX4 SCross (11)

I w tym miejscu zaczynają się schody. Niestety dla S-Crossa 1.6 DDiS, pojawił się on w moich rękach, tak samo, jak wersja benzynowa tuż po Dacii Duster z napędem na cztery koła, a pech chciał, że modnego Japończyka zabrałem dokładnie w tę samą trudną podwarszawską trasę, w której tydzień wcześniej towarzyszyła mi rumuńska „przyjaciółka”. Najpierw była więc długa błotnista droga, po której jeżdżą głównie traktory. Ustawiłem pokrętło w trybie Snow-Mud i nacisnąłem przycisk Lock. Samochód bez większych problemów przejechał całą trasę, ale sterowalność podczas próby ominięcia przeszkód była praktycznie żadna. Tam, gdzie Duster chętnie, mimo oklejonych kół błotem, dawał się prowadzić, SX4 po prostu jechało, a każdy obrót kierownicą w żaden sposób nie wpływał na kierunek jazdy. Mimo wszystko próbę SX4 zaliczyło i dojechało do celu. A była nim piaszczysta górka o nachyleniu ok. 15 stopni, długa na niecałe 15 metrów. Duster wdrapał się na nią za pierwszym razem. SX4, mimo 4 prób, poległo na ok. 3 metrze…

Pisałem już o tym wcześniej, napiszę po raz drugi – SX4 S-Cross to król miasta, zaśnieżonych dróg i słabej jakości asfaltu. Jednak najważniejsze jest to, że jego zawieszenie sprawdza się również tam, gdzie Duster wysiada, czyli na autostradach. Tu wielkie słowa uznania należą się bowiem inżynierom Suzuki – SX4 prowadzi się jak po szynach i wcale nie przeszkadza mu położony trochę wyżej, niż w kompaktach środek ciężkości. Układ kierowniczy nie jest „przewspomagany”, a pewnie leżąca w rękach kierownica chętnie przekazuje komendy na koła.  Przy prędkościach autostradowych, nawet na ostrzejszych zakrętach, nie czuje się więc żadnego zagrożenia, a i hamulce w razie konieczności potrafią szybko zatrzymać ważące 1305 kg auto.

Jak podsumowuje drugie spotkanie z SX4 S-Cross? Pozytywnie, choć wszystkim tym, którzy wiążą nadzieję z legendarnym napędem Suzuki radzę zmienić swoją postawę życiową. S-Cross to bowiem typowe auto bulwarowe – modne, nieźle wyglądające, dobrze wykończone (choć znajdą się w środku pewne niedoróbki), naprawdę świetnie się prowadzące, które nie powinno nastręczać właścicielowi specjalnych problemów. Nie ma w nim ducha prawdziwego Suzuki, ale takie mamy czasy, że każda marka pomału go traci…

 

Wygląd: 7 out of 10 stars (7 / 10)
Wnętrze: 7 out of 10 stars (7 / 10)
Silnik: 8 out of 10 stars (8 / 10)
Skrzynia: 8 out of 10 stars (8 / 10)
Przyspieszenie: 7 out of 10 stars (7 / 10)
Jazda: 7 out of 10 stars (7 / 10)
Zawieszenie: 7 out of 10 stars (7 / 10)
Komfort: 7 out of 10 stars (7 / 10)
Wyposażenie: 8 out of 10 stars (8 / 10)
Cena/jakość: 7 out of 10 stars (7 / 10)
Ogółem: 7.3 out of 10 stars (73/100)

 

Suzuki SX4 SCross1
Suzuki SX4 SCross1
Suzuki SX4 SCross 21
Suzuki SX4 SCross 21
Suzuki SX4 SCross 3
Suzuki SX4 SCross 3
Suzuki SX4 SCross 41
Suzuki SX4 SCross 41
Suzuki SX4 SCross 51
Suzuki SX4 SCross 51
Suzuki SX4 SCross 71
Suzuki SX4 SCross 71
Suzuki SX4 SCross 81
Suzuki SX4 SCross 81
Suzuki SX4 SCross 91
Suzuki SX4 SCross 91
Suzuki SX4 SCross 101
Suzuki SX4 SCross 101
Suzuki SX4 SCross 111
Suzuki SX4 SCross 111
Suzuki SX4 SCross 121
Suzuki SX4 SCross 121
Suzuki SX4 SCross 131
Suzuki SX4 SCross 131
Suzuki SX4 SCross 141
Suzuki SX4 SCross 141
Suzuki SX4 SCross 151
Suzuki SX4 SCross 151
Suzuki SX4 SCross 16
Suzuki SX4 SCross 16
Suzuki SX4 SCross 17
Suzuki SX4 SCross 17
Suzuki SX4 SCross 18
Suzuki SX4 SCross 18
Suzuki SX4 SCross 19
Suzuki SX4 SCross 19
Suzuki SX4 SCross 20
Suzuki SX4 SCross 20
Suzuki SX4 SCross 211
Suzuki SX4 SCross 211
Suzuki SX4 SCross 22
Suzuki SX4 SCross 22
Suzuki SX4 SCross 23
Suzuki SX4 SCross 23
Suzuki SX4 SCross 24
Suzuki SX4 SCross 24
Suzuki SX4 SCross 25
Suzuki SX4 SCross 25
Suzuki SX4 SCross 26
Suzuki SX4 SCross 26
Suzuki SX4 SCross 27
Suzuki SX4 SCross 27
Suzuki SX4 SCross 28
Suzuki SX4 SCross 28
Suzuki SX4 SCross 29
Suzuki SX4 SCross 29
Suzuki SX4 SCross 30
Suzuki SX4 SCross 30
Suzuki SX4 SCross 31
Suzuki SX4 SCross 31
Suzuki SX4 SCross 32
Suzuki SX4 SCross 32
Suzuki SX4 SCross 33
Suzuki SX4 SCross 33
Suzuki SX4 SCross 34
Suzuki SX4 SCross 34
Suzuki SX4 SCross 6
Suzuki SX4 SCross 6

 

Suzuki SX4 S-CROSS 1.6 DDiS 4WD 6MT Elegance, dane techniczne:

Silnik: turbodiesel, 4-cylindrowy, 16-zaworowy
Pojemność silnika: 1598 ccm
Moc: 120 KM przy 3750 obr./min
Moment obr.: 320 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Napęd: 4×4
0-100km/h: 12,0 s
V-maks: 175 km/h
Zużycie paliwa test: 6,4/4,2/5,3 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność zbiornika paliwa: 47 litrów
Teoretyczny zasięg: 1100 kilometrów
Wymiary: 4300/1765/1575 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1305 kg
Ładowność: 565 kg
Pojemność bagażnika: 430/1269 l
Opony: 205/50R17
Wersja wyposażeniowa: Elegance

 

 

 

Tagi: 1.6 dieselAdam Gierasdieselmotoryzacjanówka sztukaS-Cross testspalaniesuzukiSuzuki SX4Suzuki SX4 S-CROSS 1.6 DDiS 4WD 6MT EleganceSX4 testtesttestowaniewrażenia z jazdy
Poprzedni post

Car of the Year 2015 – zaskoczenia nie było

Następny post

Funkcja „bezpiecznie na drodze” w aplikacji Navitel Navigator

Adam Gieras

Adam Gieras

Cześć! Jestem pomysłodawcą portalu MotoPodPrąd i od samego początku pełnię zaszczytną funkcję redaktora naczelnego. Urodziłem się w 1984 roku w Warszawie, z wykształcenia jestem politologiem i prawie dziennikarzem (jak prezydent Kwaśniewski, chociaż studiów nie skończyłem...), a od kilkunastu lat zawodowo poruszam się w świecie afiliacji. Myślę, że mogę nazywać się pasjonatem motoryzacji od dziecka – już w wieku 2-3 lat pytałem o każdy samochód spotkany na ulicy: „co to?”, a dorośli musieli udzielać odpowiedzi. W wieku 10 lat pamiętałem dane techniczne i ceny wszystkich modeli dostępnych na polskim rynku – prenumerata gazety „Auto Bazar” była dla mnie ważniejsza niż nowy rower czy deskorolka. Prawo jazdy zacząłem robić na 3 miesiące przed ukończeniem 17 lat i odkąd odebrałem upragniony dokument nie rozstaję się z czterema kółkami. Dzięki motopodprad.pl udało mi się spełnić nie jedno marzenie – za co dziękuję także Wam, Czytelnikom. Prowadziłem kilkaset samochodów, więc myślę, że wreszcie poza teoretyzowaniem, mogę coś o motoryzacji powiedzieć i być może będę miał rację. Uwielbiam auta z przełomu lat 80- i 90-tych.

Podobne artykuły

Volkswagen ID5 GTX 8

Test: Volkswagen ID.5 GTX – elektryczne GTI?

Autor Bartosz Kowalczyk
30/01/2023
0

To czy elektryki to przyszłość motoryzacji sprawa jest otwarta a w zasadzie nawet dyskusyjna, jednak nie ma co się obrażać...

Ford Explorer 36

Test: Ford Explorer – duch zza oceanu

Autor Konrad Stopa
27/01/2023
0

Marząc o amerykańskim śnie nie trzeba importować aut zza oceanu. Ford Explorer to typowy SUV z USA, którego możecie oficjalnie...

Opel Astra stara vs nowa 6

Trudne Wybory: Opel Astra – stara vs nowa

Autor Paweł Kaczor
26/01/2023
0

”Bierz nową Astrę i zrób z nią coś fajnego” – taki rozkaz usłyszałem niedawno. Odkąd Opel uśmiercił serię OPC słowa...

Hyundai Bayon

Test: Hyundai Bayon – kompaktowy crossover (prawie)idealny do miasta

Autor Damian Kaletka
25/01/2023
0

Hyundai Bayon jest dobry, ale nie jest doskonały.

Następny post
Screen Pl 04

Funkcja "bezpiecznie na drodze" w aplikacji Navitel Navigator

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ceneo.pl

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.net

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET