Test: Opel Astra 1.5 122 KM – trzycylindrowy szaraczek

Na rynku znajdziemy już wiele aut z trzycylindrowymi silnikami pod maską. Mało z nich jest jednak napędzanych ropą. Opel Astra ze zdjęć może pochwalić się takim motorem. Ciekawi jesteście jak się nim jeździ?

Kierowcy z Polski darzą Astrę wielkim sentymentem, bo przecież mało aut produkuje się w naszej ojczyźnie. Każda jej generacja miała w naszym kraju swoich wiernych fanów. Nowa odmiana o oznaczeniu K po niedawnym liftingu, może mieć jednak trudniej, ponieważ pod maską została naprawdę niewielka gama motorów. A tylko jeden z nich ma cztery cylindry (1,4 turbo 145 KM).

Opel Astra 14 1024x683 Test: Opel Astra 1.5 122 KM   trzycylindrowy szaraczek

Trzy cylindry w dieslu

Można stwierdzić, że pomysł downisizingu w oszczędnym wysokoprężnym silniku to bardzo dobry pomysł. W rzeczywistości nie jest tak kolorowo, ale też nie ma co strasznie narzekać. Jak na diesla przystało na zimnym silniku dość mocno słychać klekot i czuć wibracje. Nie pomaga też system start&stop, który mocno szarpie samochodem. Gdy auto się nagrzeje, te objawy ustępują.

Na szczęście samo spalanie 122-konnego silnika jest więcej niż zadowalające. W trasie spokojnie można osiągnąć wynik 4-5 litrów, a w mieście około 6. Jak na moją nogę są to naprawdę atrakcyjne wyniki.

Opel Astra 2 1024x683 Test: Opel Astra 1.5 122 KM   trzycylindrowy szaraczek

Skoro już o danych technicznych mowa, to Astra nie jest też drogowym zamulaczem. Łatwo i przyjemnie rozpędza się do 60-70 km/h zachowując przy tym kulturę pracy (na ciepłym silniku) i wysoki komfort podróży. Nie słychać nadmiernego hałasu lub niepewności w prowadzeniu. Dodam, że do setki auto rozpędza się w 10,2 sekundy, a maksymalna prędkość to 210 km/h.

O(A)stra jazda

Wspomniany motor to najmocniejsza jednostka wysokoprężna. W opcji jest jeszcze ten sam 1,5-litrowy motor, ale o mocy 105 KM. Biorąc pod uwagę masę Astry warto wybrać tę mocniejszą odmianę, bo prawie 1,4 tony wagi samochodu to niemało jak na ten segment.

Opel Astra 7 1024x683 Test: Opel Astra 1.5 122 KM   trzycylindrowy szaraczek

Mimo umiarkowanych osiągów, Astrą jeździ się naprawdę dobrze. Manualna, pięciobiegowa przekładnia działa lekko, a sporych rozmiarów cienka kierownica pewnie leży w dłoniach. Dodając do tego kompromisowe zawieszenie, auto zarówno w mieście, jak i w trasie radzi sobie bardzo dobrze. Troszkę gorzej jest w zimie i na autostradzie, ale o tym już wspominałem.

A i jeszcze bardzo wygodny fotel AGR, który jest idealnym kompanem na dłuższe trasy.

Opel Astra 9 1024x682 Test: Opel Astra 1.5 122 KM   trzycylindrowy szaraczek

Uniwersalny kompakt

Segment C ma to do siebie, że ma przeróżne zastosowanie. Inne zadania będą mieć samochody we flocie, a inne w dużej rodzinie. Biorąc więc na tapetę Astrę ze względów praktycznych można ją uznać za średniaka. Miejsca w środku jest pod dostatkiem dla 4 osób, ale pasażerowie nie będą pławić się w nieskończonej przestrzeni. Na szczęście w tym modelu kokpit z przodu nie jest aż tak masywny, jak w Insigni, a prosty design w minimalistycznym wykończeniu daje poczucie porządku i komfortu przestrzennego.

W bagażniku zmieścimy umiarkowane 370 litrów. Biorąc pod uwagę, że niektóre auta z segmentu B mają podobny wynik, radzę nie szaleć z walizkami.

Opel Astra 12 1024x682 Test: Opel Astra 1.5 122 KM   trzycylindrowy szaraczek

Opel Astra z zewnątrz

Lifting kilkuletniego nadwozia Opla wyszedł Astrze na dobre chociaż nie zmienił za wiele. W szarym lakierze auto wygląda spokojnie, ale też elegancko zarazem. Spokojny, ciemniejszy grill dobrze komponuje się ze sporymi reflektorami (oczywiście LED-owe w standardzie).

Z tyłu auto zmieniło się jeszcze mniej, ale nie oznacza to, że Astra jest brzydka. Ja uważam ją za atrakcyjny kompakt i co najważniejsze na pewno szybko z obłymi kształtami się nie zestarzeje.

Opel Astra 20 1024x683 Test: Opel Astra 1.5 122 KM   trzycylindrowy szaraczek

Co ważne, w szarym lakierze bardzo powoli się brudzi.

Cena

Opel nigdy nie aspirował do segmentu premium i bardzo rozsądnie kalkulował swoje samochody. Aktualnie najtańszą Astrę dostaniecie wg cennika za 76500 złotych. Nasz egzemplarz z niewielką ilością wyposażenia (m.in. 7-calowy ekran dotykowy z nawigacją i łącznością Bluetooth) oraz mocniejszym dieslem pod maską przekracza granicę 100 tysięcy (101400 zł). Wydaję się to być dość sporo, ale patrząc na cenniki z segmentu B nie powinno to dziwić. Poza tym są jeszcze rabaty, więc można zaoszczędzić.

Opel Astra 21 1024x682 Test: Opel Astra 1.5 122 KM   trzycylindrowy szaraczek

Czy Astra czymś zaskakuje?

Nie ryzykowałbym aż takiego stwierdzenia, ale Opel naprawdę ma parę rzeczy, które są przyjemne. Mnie w oko wpadła wspomniana kierownica oraz bardzo czytelne i analogowe zegary. Cała obsługa Astry jest też bardzo przejrzysta i intuicyjnie można w łatwy sposób zmienić kanały radia, punkty w nawigacji czy temperaturę klimatyzacji.

Słowo uwagi mam jednak do samego wykończenia wnętrza, aczkolwiek często tak jest, że na materiały popularnych marek lepiej patrzeć niż sprawdzać przez dotyk. Tak jest właśnie w przypadku Astry. Na obronę Opla powiem, że jest na rynku już długo (ponad 5 lat) więc niedługo zobaczymy zapewne nową generację z całkiem innym środkiem.

Opel Astra 6 1024x683 Test: Opel Astra 1.5 122 KM   trzycylindrowy szaraczek

Słowem podsumowania

Mimo, że Astra nie podnosi ciśnienia przechodniom na ulicy, a żaden z moich kolegów nie zafascynował się moją kolejną „testówką”, to osobiście spędziłem miły czas z tym bardzo przyjemnym i prostym samochodem. Gdybym miał dostać służbowe auto i byłby to Opel Astra, zdecydowanie bym nie narzekał, tylko pokonywał kolejne kilometry na trasie.

Konrad Stopa

Wygląd:%name Test: Opel Astra 1.5 122 KM   trzycylindrowy szaraczek (7 / 10)
Wnętrze:%name Test: Opel Astra 1.5 122 KM   trzycylindrowy szaraczek (7 / 10)
Silnik:%name Test: Opel Astra 1.5 122 KM   trzycylindrowy szaraczek (6 / 10)
Skrzynia:%name Test: Opel Astra 1.5 122 KM   trzycylindrowy szaraczek (6 / 10)
Przyspieszenie:%name Test: Opel Astra 1.5 122 KM   trzycylindrowy szaraczek (6 / 10)
Jazda:%name Test: Opel Astra 1.5 122 KM   trzycylindrowy szaraczek (7 / 10)
Zawieszenie:%name Test: Opel Astra 1.5 122 KM   trzycylindrowy szaraczek (7 / 10)
Komfort:%name Test: Opel Astra 1.5 122 KM   trzycylindrowy szaraczek (7 / 10)
Wyposażenie:%name Test: Opel Astra 1.5 122 KM   trzycylindrowy szaraczek (7 / 10)
Cena/jakość:%name Test: Opel Astra 1.5 122 KM   trzycylindrowy szaraczek (7 / 10)
Ogółem:%name Test: Opel Astra 1.5 122 KM   trzycylindrowy szaraczek (67/100)

Dane techniczne:

Silnik: R3, turbodiesel
Pojemność: 1496 cm³
Moc: 122 KM przy 3500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 300 Nm przy 1750-2500 obr/min
Skrzynia biegów: manualna 6b
Napęd: przedni
0-100 km/h: 10,2 s
V-max: 210 km/h
Cena: od 76 500 zł

Dyskusja

komentarzy

Konrad Stopa

Konrad Stopa

Motopasjonat z krwi i kości, który pisze o samochodach z wielką przyjemnością czekając na komentarze, nawet te uszczypliwe. Od małego poznawał auta na ulicy po dźwięku silnika i już wtedy marzył, by zmieniać "cztery kółka" jak rękawiczki - dzięki Motopodprad.pl to się spełnia! Tego zapaleńca znajdziecie też na Instagramie - @stopao
Follow Me: