• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Test: Dacia Lodgy Stepway 1.5 dCi 107 KM

Adam Gieras Autor Adam Gieras
30/06/2015
w Nowe
0
DSC 00305 scaled

DSC 00305 scaled

146
SHARES
1.3k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Hasło reklamowe Volkswagena „Das Auto” o wiele lepiej pasuje do Dacii. Odbierając z salonu rumuńskie auto możemy bowiem liczyć na cztery koła, drzwi, skrzynię biegów, oszczędny silnik, wygodę i wystarczające wyposażenie. Czy trzeba chcieć czegoś więcej? Nie, ale Dacia i tak to daje!

Warto przeczytać

Trudne Wybory: Jeep Compass 4xe vs Jeep Cherokee XJ

Test: Seat Ateca 1.5 TSI 150 KM – rodzinny SUV z Hiszpanii

5 minut z… Ford Mustang GT Convertible

 

Dacia, jako produkt ekonomiczny marki Renault świetnie wypełniła w Polsce pustkę po niezbyt udanych, nawet jak na swoje czasy, samochodach koreańskiej marki produkującej także RTV AGD, czyli Daewoo. Matizy, Lanosy, Nubiry czy Leganzy choć zmotoryzowały nasz kraj pod koniec lat 90-tych, głównie za sprawą atrakcyjnych cen i 3-letniej gwarancji z serwisem za darmo, już po 30-40 tys. wyglądały jakby co najmniej 5 razy okrążyły kulę ziemską. Dacie trzymają się trochę lepiej, a przecież sporo ich jeździ na taksówkach;  widzieliście kiedyś zardzewiałego 10-letniego Logana? Ja nie. W dodatku rumuńskie auta zapewniają wygodne i dość pewne prowadzenie (Daewoo prowadziły się tragicznie) oraz atrakcyjny wygląd. I jest jeszcze coś – niczego nie udają.

Tym bardziej cieszy więc fakt, że rumuński producent stara się cały czas rozbudowywać swoją ofertę. Poza tanim i pojemnym Loganem, mamy miejskie Sandero, wcale nie pseudo terenowego Dustera, dzielnego dostawczaka Dokker i od trzech lat także Lodgy dla 7-osobowej rodziny. Tym ostatnim miałem okazję pojeździć kilka dni, głównie w trasie i chętnie opiszę Wam swoje spostrzeżenia.

Choć wielu rodaków kręci nosem patrząc na rumuńską motoryzację, moim zdaniem Dacie mogą się podobać. Weźmy takiego Dustera czy Sandero – szczególnie ten pierwszy potrafi przykuć wzrok swoimi wcale nie tanio wyglądającymi liniami. Po odebraniu kluczyków do Lodgy uznałem jednak, że niestety nie odziedziczyła ona urody po starszych braciach. Z zewnątrz wygląda dość pokracznie i bardziej jak dostawczak niż auto osobowe. Jedynie sympatycznie wyglądający przód dodaje rodzinnej Dacii trochę smaku. Na szczęście w testowanym egzemplarzu pudełkowate kształty zostały ozdobione pakietem Stepway. Nie robi to oczywiście z poczciwej Dacii auta terenowego, ani nawet uterenowionego, ale i tak warto zaznaczyć kratkę z tym pakietem podczas konfiguracji auta, bo jego cena jest naprawdę rozsądnie skalkulowana.

DSC_0123

Trzeba bowiem wydać tylko 3200 zł, żeby dozbroić swoje auto w: osłonę chłodnicy w kolorze czarnym, ozdobne osłony świateł przeciwmgłowych, przednią i tylną osłonę podwozia, dwukolorowe relingi dachowe, obręcze kół ze stopu metali lekkich 16”, czarne osłony nadkoli, dodatkową obudowę lusterek bocznych, system Dacia Plug&Radio (radioodtwarzacz CD MP3, Bluetooth®, wejście USB/jack, z pilotem przy kierownicy), kierownicę pokrytą skórą, ciemnografitową kolorystykę wnętrza i jeszcze kilka mniej istotnych stylistycznych bajerów. Szkoda, że producent nie podwyższył lekko chociaż prześwitu, o napędzie 4×4 nie wspomnę, ale wjeżdżając do lasu nie uszkodzimy silnika czy progu o wystający korzeń. A to zawsze coś.

Po otwarciu drzwi Lodgy i zajęciu miejsca za kierownicą od razu zaczynamy rozumieć dlaczego Lodgy z zewnątrz przypomina kontener. Te niezbyt modne kształty umożliwiły bowiem wygospodarowanie olbrzymiej ilości miejsca nie tylko dla 5, ale też dla 7 pasażerów. Wolnej przestrzeni nie brakuje więc nad głową, na nogi, na szerokość – nawet trzeci rząd siedzeń zapewnia przyzwoity komfort, nie tylko na krótkie trasy. Ogromny, szczególnie przy złożonej kanapie w trzecim rzędzie jest też bagażnik. Oczywiście brakuje tu rozwiązań z drogich vanów, w których fotele chowają się w podłodze (w Lodgy można je jedynie złożyć do góry lub wyjąć), ale pamiętajmy, że Dacia nie pretenduje nawet do klasy premium. Tu ma być łatwo, trochę siermiężnie, ale wygodnie.

Co do wygody, to producent powinien wreszcie popracować nad przednimi fotelami, które nie w pierwszym już rumuńskim modelu nie tylko nie zapewniają należytego podparcia bocznego, ale bardzo słabo podtrzymują lędźwie, co męczy w dłuższej trasie. Niestety nie ma możliwości wyregulowania ich pod siebie – cóż uroki klasy ekonomicznej. Kierownica, choć teoretycznie skórzana (skóra ekologiczna) dobrze leży w dłoniach, ale jej wieniec jest trochę za cienki. Wykonanie całkiem przyjemnej dla oka deski rozdzielczej również odbiega trochę od tego, do czego przyzwyczaili nas współcześnie producenci; plastiki są twarde i mają nieprzyjemną fakturę, ale w testowanym egzemplarzu nic nie skrzypiało. To, że mamy do czynienia z autem ekonomicznym w zakupie i użytkowaniu widać też po boczkach drzwi, które są oblane od góry do dołu plastikiem.

DSC_0130

Na szczęście niewiele można zarzucić ergonomii. Przeszkadza jedynie klakson umiejscowiony w przełączniku świateł (stare francuskie rozwiązanie) i niewydajna klimatyzacja, której przycisk włączania jest tak mały, że ciężko trafić w niego palcem podczas jazdy. Schłodzenie rozgrzanego auta zajmuje niestety sporo czasu, a i tak pasażerowie 3 rzędu siedzeń mogą narzekać na brak chłodnego powietrza w upalny dzień. Testowany egzemplarz wyposażony został w dotykowy ekran, znany z innych modeli Dacii. Działa on bez zarzutów i jest bardzo czytelny, szkoda jednak, że nie można sterować nim z poziomu kierownicy. Tu producent postanowił, standardowo dla Renault, zamontować dwa przyciski do obsługi tempomatu, który włącza się trzecim przyciskiem…

O charakterze auta przypominają liczne schowki, skrytki i półeczki, ale ich wykonanie i wielkość pozostawia wiele do życzenia. Najbardziej przypadła mi do gustu zamykana skrytka umiejscowiona na samym szczycie deski rozdzielczej – szkoda jednak, że jej spód nie został wykończony gumą. W drzwiach z przodu zmieścimy dwie półlitrowe butelki, a w przednich fotelach, po ich bokach, zamontowano pomysłowe siateczki – możemy włożyć tam np. portfel i telefon. Im bardziej w stronę tyłu, tym wielkość i ilość schowków się zwiększa. Niestety te przeznaczone dla trzeciego rzędu siedzeń są tak naprawdę otwartymi przegrodami – nie da się ich zamknąć.

DSC_0125

Pod maską testowanego egzemplarza pracował znany i przez większość użytkowników lubiany silnik wysokoprężny o pojemności 1.5-litra i mocy 107 KM, którego walory docenia się szczególnie na trasie. Lodgy nie jest co prawda demonem prędkości, ale przyspieszenie do setki w mniej niż 12 sekund i prędkość maksymalna, osiągalna w naprawdę bezpieczny sposób – 175 km/h to wartości w zupełności wystarczające. Co ważne, ten motor, nawet w tak pudełkowatym aucie nie zużywa morza paliwa. Niecałe 5 litrów poza miastem i około 7 litrów w mieście to wartości, którymi będzie mógł pochwalić się każdy kierowca. Przeszkadza trochę za mały zbiornik paliwa (50 l), ale i tak da się spokojnie przejechać minivanem Dacii całą Polskę bez tankowania.

Stosunkowo niewielka pojemność i spora moc oraz ustawienie silnika powodują niestety, że często trzeba sięgać do lewarka. Gdy dodamy do tego fakt, że do 2 tys. obrotów pod nogą nie dzieje się prawie nic okazuje się, że skrzynia biegów staje się najczęściej używanym przyrządem w aucie. Niestety przekładnia nie pracuje tak dobrze, jak np. w Mercedesie Citanie z tym samym silnikiem. Zdarza się więc, że biegi nie wchodzą płynnie. Nad tym niestety producent musi jeszcze trochę popracować.

Natomiast złego słowa nie da się powiedzieć o jakości prowadzenia. Układ kierowniczy nie jest „przewspomagany” – ba, kierownica chodzi dość twardo, co na pewno nie przypadnie do gustu kierowcom podróżującym głównie po mieście. Walory takiego rozwiązania docenia się za to poza terenem zabudowanym. Wejście w zakręt na autostradzie nie wywołuje zimnych potów na plecach, co jest również zasługą nieźle ustawionego zawieszenia, które na miejskich dziurach jest komfortowe, a poza miastem wcale nie rozedrgane, jak to miało miejsce we francuskich autach jeszcze kilkanaście lat temu. Jazda Lodgy z prędkościami przekraczającymi 140 km/h jest więc naprawdę możliwa, co na pewno spodoba się osobom często wyjeżdżającym za granicę.

DSC_0017

Podsumowując, Dacia Lodgy, mimo kilku wad, wynikających głównie z budżetowego charakteru, jest dojrzałym autem. Prowadzi się nieźle, zapewnia mnóstwo miejsca w środku i ma wystarczające wyposażenie. Można zastanawiać się czy jakość plastików nie powinna być lepsza, ale jeden rzut oka w cennik uświadamia, że one wcale nie są takie złe. Cena Lodgy staruje od nieprzyzwoitych 37 900 zł. Testowany egzemplarz w wersji Laurete doposażonej o pakiet Stepway to wydatek 64 150 zł! Znajdźcie mi drugi tak duży samochód, z nowoczesnym dieslem pod maską, od którego można wymagać „czegoś więcej” niż tylko przewiezienia z punktu A do punktu B. Nie potraficie? Nie dziwię się – drugiego takiego nie ma!

agier

 

Wygląd: 6 out of 10 stars (6 / 10)
Wnętrze: 6 out of 10 stars (6 / 10)
Silnik: 7 out of 10 stars (7 / 10)
Skrzynia: 6 out of 10 stars (6 / 10)
Przyspieszenie: 6 out of 10 stars (6 / 10)
Jazda: 7 out of 10 stars (7 / 10)
Zawieszenie: 8 out of 10 stars (8 / 10)
Komfort: 7 out of 10 stars (7 / 10)
Wyposażenie: 7 out of 10 stars (7 / 10)
Cena/jakość: 10 out of 10 stars (10 / 10)
Ogółem: 7 out of 10 stars (70/100)

 

 

DSC 0029aa
DSC 0029aa
DSC 00096
DSC 00096
DSC 01373
DSC 01373
DSC 01392
DSC 01392
DSC 00155
DSC 00155
DSC 01302
DSC 01302
DSC 00773
DSC 00773
DSC 00762
DSC 00762
DSC 00735
DSC 00735
DSC 00781
DSC 00781
DSC 00795
DSC 00795
DSC 0072
DSC 0072
DSC 01272
DSC 01272
DSC 01296
DSC 01296
DSC 01351
DSC 01351
DSC 01252
DSC 01252
DSC 00692
DSC 00692
DSC 01331
DSC 01331
DSC 00633
DSC 00633
DSC 0065
DSC 0065
DSC 00683
DSC 00683
DSC 0121 1
DSC 0121 1
DSC 01231
DSC 01231
DSC 00253
DSC 00253
DSC 0026
DSC 0026
DSC 00063
DSC 00063
DSC 00334
DSC 00334
DSC 00125
DSC 00125
DSC 00502
DSC 00502
DSC 00175
DSC 00175
DSC 00214
DSC 00214
DSC 00305 scaled
DSC 00305 scaled
DSC 00315
DSC 00315
DSC 0136
DSC 0136
DSC 0016
DSC 0016
DSC 00235
DSC 00235

 

Dacia Lodgy 1.5 dCi – podstawowe dane techniczne:

Układ i doładowanie:     R4, turbodoładowane
Objętość skokowa:     1461 cm3
Stopień sprężania:     15,3
Moc maksymalna:     107 KM przy 4000 rpm
Moment maksymalny:     240 Nm przy 1750 rpm
Skrzynia biegów:     Ręczna, 6-biegowa
Typ napędu:     Przedni (FWD)
Hamulce przednie:     Tarczowe, wentylowane
Hamulce tylne:     Tarczowe
Zawieszenie przednie:     Kolumna typu MacPherson
Zawieszenie tylne:     Belka skrętna
Koła:     195/55 R16
Masa własna:     1294 kg
Długość:     4498 mm
Szerokość:     1751 mm
Wysokość:     1683 mm
Rozstaw osi:     2810 mm
Pojemność zbiornika paliwa:     50 l
Pojemność bagażnika:     827/2617 l

Osiągi:
Przyspieszenie 0-100 km/h:     11,6 s
Prędkość maksymalna:     175 km/h
Zużycie paliwa (miasto): ok 7 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa): ok 5 l/100 km

Cena od: 37 900 zł

Tagi: dacia lodgydane technicznegalerialodgylodgy stepwaystepwaytestwrażenia z jazdyzdjęcia
Poprzedni post

Audi prezentuje nowe A4

Następny post

Hity Allegro #1

Adam Gieras

Adam Gieras

Cześć! Jestem pomysłodawcą portalu MotoPodPrąd i od samego początku pełnię zaszczytną funkcję redaktora naczelnego. Urodziłem się w 1984 roku w Warszawie, z wykształcenia jestem politologiem i prawie dziennikarzem (jak prezydent Kwaśniewski, chociaż studiów nie skończyłem...), a od kilkunastu lat zawodowo poruszam się w świecie afiliacji. Myślę, że mogę nazywać się pasjonatem motoryzacji od dziecka – już w wieku 2-3 lat pytałem o każdy samochód spotkany na ulicy: „co to?”, a dorośli musieli udzielać odpowiedzi. W wieku 10 lat pamiętałem dane techniczne i ceny wszystkich modeli dostępnych na polskim rynku – prenumerata gazety „Auto Bazar” była dla mnie ważniejsza niż nowy rower czy deskorolka. Prawo jazdy zacząłem robić na 3 miesiące przed ukończeniem 17 lat i odkąd odebrałem upragniony dokument nie rozstaję się z czterema kółkami. Dzięki motopodprad.pl udało mi się spełnić nie jedno marzenie – za co dziękuję także Wam, Czytelnikom. Prowadziłem kilkaset samochodów, więc myślę, że wreszcie poza teoretyzowaniem, mogę coś o motoryzacji powiedzieć i być może będę miał rację. Uwielbiam auta z przełomu lat 80- i 90-tych.

Podobne artykuły

Jeep Cherokee XJ vs Jeep Compass 4xe 3

Trudne Wybory: Jeep Compass 4xe vs Jeep Cherokee XJ

Autor Paweł Kaczor
30/03/2023
0

Niewiele jest tak męskich marek motoryzacyjnych jak JEEP. Wiem, że teraz modne są eko, fit i tęcza, ale mocno idące...

Seat Ateca 88

Test: Seat Ateca 1.5 TSI 150 KM – rodzinny SUV z Hiszpanii

Autor Redakcja Motopodprad
29/03/2023
0

Seat Ateca to pierwszy SUV produkowany przez tego producenta, który zadebiutował w 2016 roku. W 2021 przeszedł facelifting, dzięki czemu...

Ford Mustang Cabrio 2023 80

5 minut z… Ford Mustang GT Convertible

Autor Konrad Stopa
28/03/2023
0

Ford Mustang był i będzie zawsze fajnym autem! O ile pod maską macie V8, to każda jego wersja jest niezłym...

lr def 16

Test: Land Rover Defender 3.0D X-Dynamic HSE 110 – czy to jeszcze terenówka?

Autor Redakcja Motopodprad
27/03/2023
0

Defender to prawdziwa motoryzacyjna ikona. Jego pierwsza generacja była produkowana przez ponad 30 lat i przez ten czas solidnie zapracowała...

Następny post
hity allegro 1

Hity Allegro #1

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ceneo.pl

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.net

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET