• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Używane: VW Golf Mk III Pink Floyd

Jacek Krawczyk Autor Jacek Krawczyk
05/03/2014
w Używane
1
IMG 6675

IMG 6675

185
SHARES
1.7k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Golfa nie trzeba chyba nikomu przedstawiać. Samochód ten zapoczątkował segment hatchbacków, tym samym stając się swoistym synonimem tej klasy. Już I generacja Golfa nie powiewała nudą i oprócz autka dla mas, powstała wersja GTI. Właśnie te trzy litery nieprzerwanie od 1976 do chwili obecnej ciągle budzą pożądanie.

Warto przeczytać

Odkryj z nami auto – Renault Arkana

Honda Accord VIII (2008-2015) – poradnik kupującego

Trudne Wybory: elektryczne vs spalinowe Megane

Premiera drugiej generacji Golfa przyniosła prawdziwy rozwój marketingowy tego modelu. Z fabryki w Wolfsburgu wyjechał samochód cechujący się nie tylko zróżnicowanym wyposażeniem, ale i mocniejszymi silnikami. Dostępne były także wersje specjalne: m.in. Golf GTI, Special oraz Fire&Ice. Auta te charakteryzowały się stylowymi naklejkami na tylnym pasie i słupkach, a także nietuzinkową tapicerką, ale prawdziwy rozkwit edycyjnych Golfów przypada na trzecią generację pojazdu.

IMG_6678

Golf 3 pojawiał się w ponad dwudziestu odmianach edycyjnych. Nowością było limitowanie niektórych odmian. Limitowano albo liczbę egzemplarzy, albo długość okresu produkcji. Ciekawsze odmiany „Trójki” to edycje Rolling Stones, Pink Floyd, BonJovi oraz Colour Concept. Prawdziwą perełką był Golf 3 Otmar Alt. Edycja ta liczyła zaledwie 200 egzemplarzy, które ozdobiono grafiką znanego berlińskiego artysty. Jednak prawdziwym białym krukiem był Golf A59, którego istnienie jest owiane pewnego rodzaju legendą. Według niej prototypowa rajdówka na bazie króla hatchbaków została wyprodukowana w liczbie zaledwie 3 egzemplarzy studyjnych, z których jeden został rozbity na torze testowym, a jeden osobiście widizałem w muzeum fabrycznym w Wolfsburgu. Zatem co się stało z trzecim egzemplarzem? Jak to w baśniach, pewnie żyje długo i szczęśliwie.

Prezentowany egzemplarz Golfa to edycja Pink Floyd. Powstała w 1994 roku z okazji wydania przez legendę rocka alternatywnego albumu Division Bell. „Floydy” produkowane były od sierpnia do grudnia 1994 w dziesięciu odmianach kolorystycznych nadwozia oraz z niepowtarzalną tapicerką zawierającą logotyp grupy Pink Floyd, a całość dopełniały naklejki edycyjne umieszczane tradycyjnie na tylnych słupkach, tylnym pasie samochodu i — tu mała niespodzianka — również po lewej stronie pokrywy silnika. Logo pojawiło się też wewnątrz samochodu na obszytym skórą mieszku skrzyni biegów oraz zaślepkach znajdujących się w kokpicie. Wisienkę na torcie stanowiło pstrokate fabryczne radio z purpurowym panelem przednim.

IMG_6688

Mój egzemplarz przywiozłem z Niemiec. Samochód został poddany niewielkim modyfikacjom, które nie zaburzają spójnej kompozycji wersji Pink Floyd; zderzaki zostały polakierowane częściowo w kolor nadwozia, a w pasie przednim zagościły lampy Hella z usportowionej wersji GTI. Z wnętrza samochodu zniknęło wspomniane wyżej radio VW Beta, a jego miejsce zajęła jednostka Gamma zintegrowana z cyfrową zmieniarką Yatour oraz zestawem Bluetooth. Autko zostało postawione na oryginalnych, dedykowanych 3. generacji Golfa felgach Votex. Pozostałe stalowe obręcze polakierowałem na czarny mat, a całość dopełniłem fabrycznymi deklami, które także otrzymały czarny, matowy lakier. Pod maską drzemie skromy, ale wystarczający do codziennego użytkowania silnik 1,6 8V, legitymujący się mocą 75 KM. Jednostka jest nieco paliwożerna, ale w rachunku całkowitym eksploatacja nie rujnuje zbytnio kieszeni.

Auto w codziennej eksploatacji jest bardzo fajne. Prowadzi się pewnie i bezpiecznie, a jednocześnie daje to magiczne „coś”, czego nie zapewniają współczesne samochody. Można to określić jako żywy kontakt kierowca-samochód-droga. Tej jedności nie zakłóca żadna elektronika, ani systemy bezpieczeństwa. Przyśpieszenie nie jest odrzutowe, ale daje możliwość płynnego opuszczenia skrzyżowania po zmianie świateł czy też wygodnego wyprzedzania.

IMG_8821

Golf 3 to samochód z epoki, w której nie wprowadzano niedoróbek na rynek, stąd nie posiada typowych dla modelu usterek. Po kilku latach na polskich drogach musiałem przeprowadzić remont zawieszenia. Wymieniłem też układ hamulcowy, tarcze, klocki i bębny. Bezpośrednio po sprowadzeniu z Niemiec wymianie poddałem rozrząd. Drobne ogniska korozji usuwam na bieżąco. Pocieszające jest jednak to, że wszystkie te naprawy są niezwykle tanie. Pasek rozrządu z kompletem napinaczy to koszt ok. 240 zł, a komplet filtrów kosztuje z kolei około 120 zł.

Jedyną nieprzewidzianą usterką jaka mnie dotknęła było złamanie się fotela kierowcy. Jest to wersja 3-drzwiowa, więc mechanizm fotela jest nieco mniej wytrzymały niż jej 5-drzwiowy odpowiednik. Przez tydzień byłem w desperacji, jednak pomocną dłoń podali mi koledzy z forum internetowego i już po tygodniu w Golfie zagościł sprawny fotel, a całość kosztów zamknęła się w zaledwie 250 zł.

Z całą stanowczością mogę polecić „trójkę” każdemu, kto szuka używanego autka za niewielkie pieniądze. Niestety, z uwagi na polskie warunki eksploatacyjne i mentalne nastawienie rodaków wobec tego auta radziłbym jednak sprowadzenie zadbanego egzemplarza od naszych zachodnich sąsiadów. Jeśli ktoś chce, aby jego leciwy Golf zachował ducha legendy, to warto rozejrzeć się za jedną z licznych edycji limitowanych. Niestety młodsi bracia z rodziny Golfa nie rodzili się wyjątkowi niczym książęta. W epoce Golfa 4 przyszedł czas na racjonalizm. Edycje limitowane i specjalne zastąpione zostały pakietowaniem wyposażenia, przez co czar legend i baśni prysł. Zastąpiła go zimna kalkulacja faktury zakupowej. Co za czasy…

Tekst i zdjęcia: Paweł Krawczuk

IMG 6675
IMG 6675
IMG 6678
IMG 6678
IMG 6688
IMG 6688
IMG 8821
IMG 8821
IMG 6681
IMG 6681
IMG 9210
IMG 9210
IMG 8819
IMG 8819
IMG 8818
IMG 8818
IMG 6690
IMG 6690
IMG 6684
IMG 6684
IMG 9212
IMG 9212
IMG 9216
IMG 9216
IMG 9221
IMG 9221
Tagi: edycja specjalnagolfgolf 3golf mk 3mk IIIpink floydużywaneVolkswagenVW
Poprzedni post

Dziecko Chin

Następny post

Najszybszy Abarth w historii [Genewa]

Jacek Krawczyk

Jacek Krawczyk

Podobne artykuły

Renault Arkana 5

Odkryj z nami auto – Renault Arkana

Autor Konrad Stopa
21/03/2023
0

Renault Arkana to jeden z nielicznych SUV’ów w formie coupe od marki popularnej. Do tej pory tzw. SAV’y były charakterystyczne...

DSC 7704

Honda Accord VIII (2008-2015) – poradnik kupującego

Autor Bartłomiej Puchała
14/03/2023
0

Ostatnia europejska Honda Accord trzyma wartość znacznie lepiej niż rywale z tego samego segmentu - czy warto się nią zainteresować?...

Renault Megane Coupe vs E tech 17

Trudne Wybory: elektryczne vs spalinowe Megane

Autor Paweł Kaczor
09/03/2023
0

Gdybym przesadził z sake, zapadł w zimowy sen, przegapił info o zupełnie nowym Renault Megane E-Tech i zobaczył właśnie to...

Trudne Wybory Suzuki Vitara stara vs nowa 11

Trudne Wybory: Suzuki Vitara – stara vs nowa

Autor Paweł Kaczor
02/03/2023
0

Suzuki Vitara to jeden z wielu modnych crossoverow aktualnie dostępnych na rynku. Podwyższone nadwozie, szeroko pojętą praktyczność oraz w przypadku...

Następny post
1093171125 4 L

Najszybszy Abarth w historii [Genewa]

Komentarze 1

  1. Maciek says:
    9 lat ago

    Golfów Oltmar Alt było 1000 a nie 200 tak dla sprostowania ;)

Ceneo.pl

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.net

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET