Test: Renault Clio 1.0 100 KM – mieszczuch na piątkę

Samochody miejskie nie mają łatwo. Muszą oferować sporo miejsca w środku jednocześnie nie utrudniając swoimi wymiarami parkowania. Podobnie jest z połączeniem bogatego wyposażenia przy umiarkowanej cenie. Czy nowe Renault Clio łączy te cechy i jest udanym kompromisem?

To już piąta generacja popularnego modelu francuskiej marki. Trzeba dodać, że bardzo lubianego również w Polsce. Jak zatem poprawić samochód, żeby go nie zepsuć? Sądzę, że Renault zrobiło dokładnie tak, by wpisać się w takie założenie.

Nadwozie Renault Clio

Tutaj Clio zyskało nową twarz. Dzienne światła w technologii LED pojawiły się, wzorem innych modeli marki, w kształcie litery C. Nie jestem fanem tego rozwiązania, ale dzięki temu auto zyskało nowy „look”. Linia boczna i tył samochodu został prawie niezmieniony, a tylne drzwi nadal mają klamki schowane w słupku C. Auto o dziwo jest krótsze od poprzednika, ale ma większy rozstaw osi.

Renault Clio 22 1024x682 Test: Renault Clio 1.0 100 KM   mieszczuch na piątkę

Uważać trzeba też z klapą bagażnika, która nie posiada klamki. Przycisk jej otwierania pojawił się tuż nad rejestracją. Wizualnie wygląda to bardzo dobrze, z intuicyjnością trochę gorzej.

Nasz egzemplarz pomalowany został granatowym lakierem, a smaczków dodawały srebrne chromy i większe felgi. Wydaję mi się, że klienci w segmencie B mogą być zadowoleni.

Renault Clio 19 1024x692 Test: Renault Clio 1.0 100 KM   mieszczuch na piątkę

W środku Renault Clio

We wnętrzu, Clio zmieniło się dużo bardziej. Nie da nie zauważyć się nowego systemu infomedialnego i zmodyfikowanego kształtu deski rozdzielczej wraz z konsolą centralną. W aucie jest dużo bardziej nowocześnie i elektronicznie. Sam system to zaktualizowany tablet znany z większych modeli Renault. Jest czytelny (duże grafiki) i działa na zasadzie smartfonu, aczkolwiek wymaga przyzwyczajenia. Obsłużymy tam nawigację, audio oraz informacje na temat samego auta. Co ciekawe, samochód może obsługiwać aż 5 użytkowników, więc nawet zmiany kierowców nie będą wpływać na ustawienie stacji radiowych, motywu zegarów (tak, to też kolorowy wyświetlacz) i innych.

Na szczęście z ekranu wyrzucono sterowanie klimatyzacją i robi się to po staremu pokrętłami. Fakt są one żywcem przeniesione z Dacii Duster, ale mi to nie przeszkadza, bo są dość ładne.

Renault Clio 4 1024x683 Test: Renault Clio 1.0 100 KM   mieszczuch na piątkę

Sam projekt wnętrza nie jest też brzydki, ponieważ ergonomię bardzo uporządkowano, a połączenie kontrastowej czerni z bielą w środku naprawdę ożywia wnętrze. Dodając do tego kolorowe oświetlenie ambientowe – wszystko poprawia nastrój pasażerów. Co ciekawe jeszcze niedawno były to opcje zarezerwowane dla limuzyn, a nie aut popularnych.

Jeśli chodzi o przestrzeń, to jest ona umiarkowana. Z przodu nie powinien narzekać nikt, a z tyłu wszystko zależy od osób siedzących w pierwszym rzędzie. Miejsca na nogi może po prostu zabraknąć dla wyższych osób. W bagażniku natomiast (wyższy próg załadunku) zapakujemy ustawne 391 litrów.

Renault Clio 9 1024x662 Test: Renault Clio 1.0 100 KM   mieszczuch na piątkę

Prywatność

A raczej jej ochrona powoli staje się normalnością w rozbudowanych systemach łączących się z Internetem w samochodzie. W dobie chronienia własnych danych, również już w aucie możemy wybrać jak dużo danych chcemy udostępniać. Dla mnie to trochę chore, ale nowe Clio również posiada taką możliwość. Oczywiście podaję to w formie ciekawostki, bo Renault to już kolejny nowy model, w którym takie opcje zauważyłem.

Renault Clio 18 1024x682 Test: Renault Clio 1.0 100 KM   mieszczuch na piątkę

Upsizing progress

Zmiany dotknęły też palety silnikowej nowego Clio. W testowanym egzemplarzu pojawił się również trzycylindrowy silnik co wcześniej, ale o większej pojemności. Tym razem auto ma 1 litr zamiast 900 cmm. Na szczęście pozostała turbosprężarka, a niebieskie Clio generowało okrągłe 100 KM.

Nie będę wspominał osiągów, bo nie to w miejskim samochodzie jest najważniejsze, ale muszę przyznać, że Clio w takiej konfiguracji jest bardzo dynamiczne i wystarczające. W miejskich prędkościach radzi sobie bardzo dobrze, a poza miastem również nie odstaje. Niestety powyżej 100 km/h zaczyna przeszkadzać hałas we wnętrzu (szum powietrza, opon).

Co więcej, auto nie jest też paliwożerne. Średnie 7 litrów w przewadze jazdy miejskiej to naprawdę dobry wynik. Przynajmniej moim zdaniem, bo z produktami downsizingowymi bywa różnie.

Renault Clio 11 1024x683 Test: Renault Clio 1.0 100 KM   mieszczuch na piątkę

Co z tą skrzynią?

Słowo uwagi mam jednak do manualnej skrzyni biegów. Pięć przełożeń w XXI wieku to trochę mało. O ile wspomniana przekładnia działa bardzo miękko i lekko, to nie jest idealnie precyzyjna. Zwłaszcza przy wrzucaniu biegu wstecznego miałem problemu, ponieważ bieg się „nie wrzucał”. Przyznacie, że rzadko się to zdarza w nowych samochodach.

Renault Clio 8 1024x682 Test: Renault Clio 1.0 100 KM   mieszczuch na piątkę

A ile Renault Clio kosztuje?

We wstępie wspominałem, że w autach miejskich dużą rolę odgrywa cena. Nowe Renault Clio w Polsce można zamawiać za minimalną kwotę 46900 złotych. Paleta silników i wersji jest naprawdę szeroka, oferująca zarówno motory wysokoprężne, jak i benzynowe. Dostępne są również opcje z manualem, jak i automatem (zarówno EDC, jak i ten typu CVT – Xtronic). Z ciekawostek dodam, że Clio będzie można też kupić z fabryczną instalacją gazową.

Renault Clio 13 1024x682 Test: Renault Clio 1.0 100 KM   mieszczuch na piątkę

Renault Clio? Jestem na tak

Oceniając auto, doceniam gest Renault, że nad nową, piątą już generacją, Clio popracowali należycie. W środku samochodu jest nowocześnie, a i nie stracił on nic ze standardowych funkcji auta. Jeździ dobrze i pewnie, a w powyższej specyfikacji jest zarówno ekonomiczny, jak i dynamiczny.

Niestety bogate wyposażenie i wersja szybko podnosi cenę, ale już taki urok nowych samochodów. Przekładając jednak cenę na zakup leasingowy lub ratalny, samochód można już mieć od 499 złotych miesięcznie. Myśląc dłużej – całkiem nieźle.

Konrad Stopa

Wygląd:%name Test: Renault Clio 1.0 100 KM   mieszczuch na piątkę (7 / 10)
Wnętrze:%name Test: Renault Clio 1.0 100 KM   mieszczuch na piątkę (8 / 10)
Silnik:%name Test: Renault Clio 1.0 100 KM   mieszczuch na piątkę (7 / 10)
Skrzynia:%name Test: Renault Clio 1.0 100 KM   mieszczuch na piątkę (4 / 10)
Przyspieszenie:%name Test: Renault Clio 1.0 100 KM   mieszczuch na piątkę (6 / 10)
Jazda:%name Test: Renault Clio 1.0 100 KM   mieszczuch na piątkę (7 / 10)
Zawieszenie:%name Test: Renault Clio 1.0 100 KM   mieszczuch na piątkę (7 / 10)
Komfort:%name Test: Renault Clio 1.0 100 KM   mieszczuch na piątkę (6 / 10)
Wyposażenie:%name Test: Renault Clio 1.0 100 KM   mieszczuch na piątkę (8 / 10)
Cena/jakość:%name Test: Renault Clio 1.0 100 KM   mieszczuch na piątkę (7 / 10)
Ogółem:%name Test: Renault Clio 1.0 100 KM   mieszczuch na piątkę (67/100)

Dane techniczne:

Silnik: turbodoładowany, benzynowy, R3
Pojemność silnika: 999 ccm
Moc: 100 KM przy 5000 obr./min
Moment obr.: 160 Nm przy 2750 obr./min
Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
0-100km/h: 11,8 s.
Vmaks: 187 km/h
Zużycie paliwa (podczas testu): 7 l/100 km
Cena: od 46 900 zł

Dyskusja

komentarzy

Konrad Stopa

Konrad Stopa

Motopasjonat z krwi i kości, który pisze o samochodach z wielką przyjemnością czekając na komentarze, nawet te uszczypliwe. Od małego poznawał auta na ulicy po dźwięku silnika i już wtedy marzył, by zmieniać "cztery kółka" jak rękawiczki - dzięki Motopodprad.pl to się spełnia! Tego zapaleńca znajdziecie też na Instagramie - @stopao
Follow Me: