Test: Ford Focus 2.0 EcoBlue 150 KM A8 – ta skrzynia i silnik to złe połączenie.

O mojej miłości do nowego Forda Focusa miałem okazję się już rozpisać. W dalszym ciągu uważam to auto za świetne, ale nie z testowanym silnikiem i skrzynią biegów. W tym połączeniu coś nie gra.

Tym razem w moje ręce trafił Ford Focus ST Line z silnikiem diesla o pojemności 2 litrów. Taka jednostka generuje 150 koni mechanicznych, które przenoszone są na przednią oś przy użyciu 8-stopniowej przekładni automatycznej. To właśnie to feralne połączenie sprawiło, że moja miłość do obecnej generacji Focusa poddana została ciężkiej próbie.

Ford Focus 4 1024x678 Test: Ford Focus 2.0 EcoBlue 150 KM A8   ta skrzynia i silnik to złe połączenie.

Zacznijmy jednak od początku.

Dosłownie kilka dni po przetestowaniu Focusa ST Line 1.5 EcoBoost z automatyczną 8-stopniową skrzynią biegów spotkałem się ze znajomymi, którzy również mieli okazję już nim jeździć. Było to pod sam koniec zeszłego roku, więc model był jeszcze wtedy dość świeży. Z dużym entuzjazmem opowiadałem im o mojej 7-dniowej przygodzie, zachwalając przy tym wszystko w tym aucie. Łącznie z płynnością działania skrzyni biegów. Znajomi stwierdzili wtedy, że u nich o płynności działania skrzyni nie było mowy. Szarpało przy ruszaniu, przy redukowaniu, czasami nawet przy zmienianiu biegu na wyższy.

Przyznam szczerze, że miałem wtedy całkiem dużą zagwozdkę, ponieważ w moim egzemplarzu nic takiego nie miało miejsca. Może rzeczywiście czasami coś delikatnie szarpnęło, ale nie na tyle, żeby na to przesadnie narzekać. Po prostu w normie. Zdarza się. Znajomi jednak nie dawali za wygraną i twardo twierdzili, że u nich skrzynia biegów szarpała okropnie. Nie wzięliśmy wtedy pod uwagę jednego. Co prawda wszyscy jeździliśmy Focusami z 8-biegowym automatem, ale tylko ja miałem wersję benzynową. Cała reszta jeździła dieslem.

Ford Focus 7 1024x678 Test: Ford Focus 2.0 EcoBlue 150 KM A8   ta skrzynia i silnik to złe połączenie.

Po paru miesiącach w moje ręce trafiła wersja właśnie z takim połączeniem. Diesel i automatyczna skrzynia biegów. Muszę w tym momencie posypać głowę popiołem i przyznać im rację. W takim połączeniu ta skrzynia naprawdę mocno szarpie i potrafi zamulić. Z kolei w trybie sport potrafi te biegi przeciągać. Wada ta jest oczywiście rekompensowana niższym spalaniem.

W wersji benzynowej spalanie w mieście wynosiło podczas mojego testu 8,5 litra. Diesel spalił o pół litra mniej. W trasie benzyna potrzebowała od 7,5 do 8 litrów. Diesel od 6 do 7, zależnie od stylu jazdy. Gdyby zależało mi na silniku wysokoprężnym, postawiłbym jednak na skrzynię manualną. I tak większość czasu spędzać będziemy w trasie. Biegi zmieniać będziemy wtedy zdecydowanie rzadziej niż w mieście i zapomnimy o uporczywym szarpaniu. A i zaoszczędzimy 9 950 zł, bo tyle wynosi dopłata do skrzyni automatycznej.

Koniec jednak z tym narzekaniem.

Bo oprócz wspominanych niedogodności związanych ze skrzynią biegów to auto jest po prostu świetne. Prowadzi się, tak jak zresztą każdy obecny Ford, bardzo dobrze. Pomimo delikatnie obniżonego i utwardzonego zawieszenia oraz 18-calowych obręczy kół nie jest zbyt twardy. Jest za to bardzo stabilny w prowadzeniu. Układ kierowniczy został przyjemnie wypośrodkowany, przez co siła wspomagania jest po prostu w sam raz. A my otrzymujemy tyle informacji o tym, co dzieje się z przednią osią ile potrzebujemy.

Ford Focus 9 1024x678 Test: Ford Focus 2.0 EcoBlue 150 KM A8   ta skrzynia i silnik to złe połączenie.

Czy Focus będzie dobrym wyborem w trasę?

Pod kątem wygody, wyciszenia, spalania i ogólnej przyjemności z jazdy na pewno. Fotele są bardzo wygodne, cała deska rozdzielcza jest ergonomiczna (osobny przycisk do obsługi Head-Up display — można go wyłączyć trzema kliknięciami!). System inforozrywki działa sprawnie i intuicyjnie, a pozostawione manualne przyciski do obsługi radia oraz klimatyzacji utwierdzają mnie w przekonaniu, że projekt został bardzo dobrze przemyślany z naciskiem na wygodę. 

Decydując się na zakup Forda Focusa należy jednak pamiętać, że duża przestrzeń dla pasażerów w aucie segmentu C musi zaowocować tym, że w bagażniku nie ma zbyt wiele miejsca. W wersji standardowej bagażnik ma pojemność 375 litrów. Jeżeli zdecydujemy się na zakup wyższego pakietu nagłośnienia B&O „stracimy” dodatkowe 34 litry. Jest to przestrzeń, którą zabierze nam wzmacniacz. Czy 34 litry to dużo? Niby nie, ale z drugiej strony to prawie 10%…

Ford Focus 5 1024x678 Test: Ford Focus 2.0 EcoBlue 150 KM A8   ta skrzynia i silnik to złe połączenie.

Wersje wyposażenia i ceny

Obecna generacja Focusa dostępna jest w aż 8 wersjach:
– Trend od 72 000 zł
– Trend Edition od 81 500 zł
– ST-Line od 87 600 zł
– Titanium od 87 600 zł
– Active od 90 700 zł
– Vignale od 112 950 zł
– ST2 od 116 200 zł
– ST3 od 127 500 zł

Testowany egzemplarz to wersja ST-Line, której cena startowa wynosi 87 600 zł. Po wybraniu silnika, skrzyni biegów, lakieru oraz wszystkich opcjonalnych mniej lub bardziej potrzebnych bajerów w konfiguratorze cena testowanego egzemplarza to około 130 tysięcy złotych. W pierwszej chwili można pomyśleć, że to dużo. Niby tak, ale z powodzeniem można pozostawić sporo pieniędzy na koncie, rezygnując np. z automatycznej skrzyni biegów lub wysokoprężnego silnika. Z drugiej strony jeździłem dzisiaj DS3 crossbackiem, którego cena wyjściowa to 94 900 zł, a najdroższa możliwa wersja to koszt 151 400 zł. Kosmos. Za styl i „markę premium” się płaci, ale zdecydowanie i bez chwili zawahania wolałbym jednak Focusa.

Ford Focus 3 1024x678 Test: Ford Focus 2.0 EcoBlue 150 KM A8   ta skrzynia i silnik to złe połączenie.

Czy nadal tak samo kocham Focusa?

Tak, nadal jestem zakochany w Focusie. Dokładnie tak jak po pierwszym tygodniowym romansie z tym modelem. Stałem się jednak w pełni świadomy tego, że nikt nie jest doskonały i nie można pozwolić, aby uczucia przysłoniły nam zdrowy rozsądek. Gdybym miał zdecydować się na postawienie Focusa na stałe na moim podjeździe, miałbym spory dylemat. Szukając auta do jazdy w trasy postawiłbym raczej na diesla z manualną przekładnią. Jeżeli jeździłbym głównie po mieście wybór padłby na silnik benzynowy ze skrzynią automatyczną.

Tekst i zdjęcia: Arek Jurczewski

Cóż. Koledzy mieli rację…

Ford Focus

Ocena Ford Focus

Wygląd:%name Test: Ford Focus 2.0 EcoBlue 150 KM A8   ta skrzynia i silnik to złe połączenie. (9 / 10)
Wnętrze:%name Test: Ford Focus 2.0 EcoBlue 150 KM A8   ta skrzynia i silnik to złe połączenie. (9 / 10)
Silnik:%name Test: Ford Focus 2.0 EcoBlue 150 KM A8   ta skrzynia i silnik to złe połączenie. (7 / 10)
Skrzynia:%name Test: Ford Focus 2.0 EcoBlue 150 KM A8   ta skrzynia i silnik to złe połączenie. (5 / 10)
Przyspieszenie:%name Test: Ford Focus 2.0 EcoBlue 150 KM A8   ta skrzynia i silnik to złe połączenie. (8 / 10)
Jazda:%name Test: Ford Focus 2.0 EcoBlue 150 KM A8   ta skrzynia i silnik to złe połączenie. (8 / 10)
Zawieszenie:%name Test: Ford Focus 2.0 EcoBlue 150 KM A8   ta skrzynia i silnik to złe połączenie. (8 / 10)
Komfort:%name Test: Ford Focus 2.0 EcoBlue 150 KM A8   ta skrzynia i silnik to złe połączenie. (8 / 10)
Wyposażenie:%name Test: Ford Focus 2.0 EcoBlue 150 KM A8   ta skrzynia i silnik to złe połączenie. (9 / 10)
Cena/jakość:%name Test: Ford Focus 2.0 EcoBlue 150 KM A8   ta skrzynia i silnik to złe połączenie. (7 / 10)
Ogółem:%name Test: Ford Focus 2.0 EcoBlue 150 KM A8   ta skrzynia i silnik to złe połączenie. (78/100)

Galeria zdjęć Ford Focus

Dane techniczne Ford Focus

Silnik: diesel
Pojemność silnika: 1996 ccm
Moc: 150 KM przy 3500 obr./min
Moment obr.: 370 Nm przy 2000-2500 obr./min
Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna
0-100km/h: 9,3 s.
Vmaks: 207 km/h
Zużycie paliwa (podczas testu): 6-7 l/100 km w trasie, 8 l/100 km w mieście
Cena: od 72 000 PLN
Cena wersji testowej: od 87 600 PLN

Dyskusja

komentarzy

Arek Jurczewski

W samochodzie spędza znaczną część swojego życia. Lubi przejażdżki bez większego celu, byle jechać. Ma fioła na punkcie jednego z rodzimych zespołów muzycznych, dlatego przemierzanie kraju wzdłuż i wszerz siedząc za kierownicą nie jest mu obce. Na co dzień jeździ Saabem, który jest niewiele młodszy od niego. W wolnych chwilach lubi samemu pogrzebać przy samochodzie, z różnym skutkiem. Najnowszy cel motoryzacyjny? Zakup auta, doprowadzenie do znośnego stanu, poznanie na wylot i wyruszenie na następną edycję Złombola. Zawodowo związany z informatyką.