Test: Hyundai i20 1.2 MPI 84 KM – nie tylko miejski

Hyundai i20 na rynku pojawił się stosunkowo niedawno. Jego pierwsza generacja ujrzała światło dzienne w 2008 roku. Druga generacja w roku 2014, a lifting miał miejsce w drugiej połowie 2018 roku. To właśnie wersję po najnowszych zmianach miałem okazję dla Was przetestować.

Hyundai i20 swoją stylistyką nie zadziwia. Zresztą od paru lat każdy z modeli Hyundaia przyzwyczajał nas do dość prostych linii oraz przewidywalnych rozwiązań. Główną zmianą, która wyróżnia wersję po liftingu, jest tył. Miejsce montażu tablicy rejestracyjnej przeniesione zostało na klapę bagażnika. W wersji przedliftowej tablice znaleźć można było na zderzaku. Delikatnie zmieniły się również reflektory.

hyundai i20 8 1024x768 Test: Hyundai i20 1.2 MPI 84 KM   nie tylko miejski

Do testu otrzymaliśmy egzemplarz w wersji Launch (7800 zł) w kolorze Passion Red, który wiąże się z dopłatą 2000 złotych. Zamontowano w nim silnik 1.2 MPI 84 KM z pięciobiegową skrzynią manualną. Silnik ten wymaga dopłaty 1200 zł w stosunku do wersji podstawowej o tej samej pojemności i mocy 75 KM. Klient do wyboru ma również silnik 1.0 T-GDI o mocy 100 koni mechanicznych ze skrzynią manualną lub siedmiobiegową skrzynią automatyczną. Dopłaci do nich kolejno 6000 lub 10500 zł.

Do wyboru mamy również wersję Classic Plus w cenie 5000 zł oraz Comfort za 9600 zł. 

hyundai i20 2 Test: Hyundai i20 1.2 MPI 84 KM   nie tylko miejski
hyundai i20 1 Test: Hyundai i20 1.2 MPI 84 KM   nie tylko miejski

Przejdźmy teraz do wnętrza.

Pierwszą rzeczą, która wyróżnia wersję Launch jest czarna podsufitka. Nie każdemu przypadnie ona do gustu. Mi zdecydowanie nie przypadła. Sprawia, że w środku można poczuć się dość klaustrofobiczne, chociaż miejsca wcale nie jest tak mało. Spokojnie można wybrać się tym autem w dalszą podróż w 4 dorosłe osoby. Z tyłu znajdują się również mocowania ISO FIX na dwa foteliki dziecięce.

Kolejną ze zmian są czerwone przeszycia, które zobaczyć można między innymi na kierownicy.

Jedziemy dalej. 7-calowy ekran dotykowy, który działa świetnie. Naprawdę świetnie. Na szczególne uznanie zasługuje idealnie działająca łączność samochodu z telefonem poprzez bluetooth. Telefon zaczyna współpracować z samochodem zaraz po odpaleniu, co niestety pomimo XXI wieku nie jest tak oczywiste u innych producentów. W niektórych samochodach łączność następuje dopiero po minucie lub w totalnie losowych momentach.

Oprócz wspomnianych zmian pakiet Launch posiada skórzaną kierownicę, kamerę cofania oraz automatyczne światła.

hyundai i20 11 1024x768 Test: Hyundai i20 1.2 MPI 84 KM   nie tylko miejski

Samo wnętrze w wersji Launch jest nieźle spasowane, ale nie doświadczymy w nim miękkich elementów wykończenia. Plastiki są twarde, ale nie skrzypią ani nie wyginają się przy każdym dotyku.

Bagażnik w i20 posiada 326 litrów pojemności. Po złożeniu tylnej, dzielonej w systemie 2+1, kanapy otrzymamy przestrzeń ładunkową o pojemności 1042 litrów.

hyundai i20 13 1024x768 Test: Hyundai i20 1.2 MPI 84 KM   nie tylko miejski

Silnik, skrzynia i spalanie

Tak jak wspomniałem już wcześniej, testowany egzemplarz wyposażony został w silnik o pojemności 1.2 litra i mocy 84 koni mechanicznych (122 Nm). Jest to jednostka wolnossąca, czterocylindrowa, o bardzo przyjemnej charakterystyce pracy.

Równie przyjemne było spalanie. W trasie z Warszawy do Radomia Hyundai i20 zadowolił się 5,5 litrami benzyny na 100 kilometrów. W mieście wynik ten zależny był mocno od pory dnia i zakorkowania miasta. Wahał się pomiędzy 6,5 a 7 litrów, nie przekraczając tej drugiej wartości. Takie spalanie pozwala na przejechanie w trybie mieszanym okolic 700 kilometrów — bak zamontowany w Hyundaiu i20 posiada pojemność aż 50 litrów. To bardzo dużo jak na dzisiejsze standardy.

Mam jednak pewne zastrzeżenia dotyczące pracy skrzyni biegów, a dokładniej sprzęgła. Posiada ono funkcję dodawania obrotów podczas odpuszczania. Niby nic złego, w końcu ma to ułatwiać ruszanie. W połączeniu z przyzwyczajeniami to jednak mieszanka wybuchowa.

Nie wiem, czy przez tydzień jazdy Hyundaiem i20 udało mi się ruszyć tak, jak powinno się ruszać. U mnie zazwyczaj kończyło się to na zbyt mocnym dodaniu gazu i przeciągnięciu sprzęgła. No, ale w autach egzaminacyjnych i na kursach się sprawdza. Pamiętam, że na początku mojej przygody za kierownicą miałem bardzo duże problemy z wyczuciem sprzęgła. Może to klucz do sukcesu?

hyundai i20 14 1 1024x684 Test: Hyundai i20 1.2 MPI 84 KM   nie tylko miejski

Usiądźmy za kierownicą

Hyundai i20 charakteryzuje się bardzo dobrze wyważonym układem kierowniczym oraz zawieszeniem. Z jednej strony otrzymujemy komfortowe auto, które dobrze wybiera nierówności, a układ kierowniczy pozwala na przyjemne pokonywanie miejskich kilometrów.

Z drugiej strony, kiedy zdarzy nam się wejść szybciej w zakręt (szybciej nie oznacza bardzo szybko, pamiętajcie) układ kierowniczy reaguje pewnie na nasze zachcianki, a my dokładnie czujemy, w jakiej pozycji znajdują się właśnie koła. Przy szybszym pokonywaniu zakrętów świetnie radzi sobie również zawieszenie, które pilnuje, aby auto nie wychylało się zbytnio w zakrętach.

Dla aktywnych

Hyundai i20 dostępny jest również w wersji Active, czyli dla tych bardziej aktywnych. Różni się głównie większym prześwitem oraz pakietem wizualnym z relingami oraz plastikowymi osłonami progów, nadkoli i dolnych części zderzaków.

hyundai i20 6 1024x768 Test: Hyundai i20 1.2 MPI 84 KM   nie tylko miejski

Podsumowując

Testowany egzemplarz został wyceniony na 60 400 zł. Jest to rozsądna propozycja jak za tak kompletne auto segmentu B, które jest dość uniwersalne — z powodzeniem sprawdza się zarówno w mieście, jak i w trasie, oczywiście niezbyt długiej i niezbyt szybkiej — powyżej 120 km/h zaczyna robić się głośno. Z drugiej strony kiedyś do Bułgarii jeździło się Maluchami, więc i takim maluchem da radę tam dojechać.


Tekst: Arkadiusz Jurczewski
Zdjęcia: Arkadiusz Jurczewski, Maciek Carburator Lubczyński

Hyundai i20:

Ocena Hyundai i20:

Wygląd:%name Test: Hyundai i20 1.2 MPI 84 KM   nie tylko miejski (7 / 10)
Wnętrze:%name Test: Hyundai i20 1.2 MPI 84 KM   nie tylko miejski (6 / 10)
Silnik:%name Test: Hyundai i20 1.2 MPI 84 KM   nie tylko miejski (7 / 10)
Skrzynia:%name Test: Hyundai i20 1.2 MPI 84 KM   nie tylko miejski (6 / 10)
Przyspieszenie:%name Test: Hyundai i20 1.2 MPI 84 KM   nie tylko miejski (6 / 10)
Jazda:%name Test: Hyundai i20 1.2 MPI 84 KM   nie tylko miejski (7 / 10)
Zawieszenie:%name Test: Hyundai i20 1.2 MPI 84 KM   nie tylko miejski (7 / 10)
Komfort:%name Test: Hyundai i20 1.2 MPI 84 KM   nie tylko miejski (7 / 10)
Wyposażenie:%name Test: Hyundai i20 1.2 MPI 84 KM   nie tylko miejski (8 / 10)
Cena/jakość:%name Test: Hyundai i20 1.2 MPI 84 KM   nie tylko miejski (7 / 10)
Ogółem:%name Test: Hyundai i20 1.2 MPI 84 KM   nie tylko miejski (68/100)

Galeria zdjęć Hyundai i20:

Dane techniczne Hyundai i20:

Silnik: R4, benzynowy
Pojemność silnika: 1248 cm³
Moc:  84 KM przy 6000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy:   122 Nm przy 4000 obr./min.
Skrzynia biegów: manualna, pięciobiegowa
Cena: od 47 900 zł
Cena egzemplarza testowego: 60 400 zł

Dyskusja

komentarzy

Arek Jurczewski

W samochodzie spędza znaczną część swojego życia. Lubi przejażdżki bez większego celu, byle jechać. Ma fioła na punkcie jednego z rodzimych zespołów muzycznych, dlatego przemierzanie kraju wzdłuż i wszerz siedząc za kierownicą nie jest mu obce. Na co dzień jeździ Saabem, który jest niewiele młodszy od niego. W wolnych chwilach lubi samemu pogrzebać przy samochodzie, z różnym skutkiem. Najnowszy cel motoryzacyjny? Zakup auta, doprowadzenie do znośnego stanu, poznanie na wylot i wyruszenie na następną edycję Złombola. Zawodowo związany z informatyką.