• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Test: Alfa Romeo Tonale – wyczekiwana przez wielu

Paweł Oblizajek Autor Paweł Oblizajek
31/03/2023
w Nowe
0
Alfa Romeo Tonale32

Alfa Romeo Tonale32

434
SHARES
3.9k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Tonale MHEV to kompaktowy SUV, który ma uzdrowić włoską markę. To model, na który czekała cała masa klientów. Czy na wskroś włoski design to jedyne odwołanie do legendy Alfa Romeo? Czy pierwsza hybrydowy samochód tej marki ma w sobie sportowego ducha? Między innymi na te pytania chciałem znaleźć odpowiedź podczas tygodniowego testu.

Świetny początek

Pierwszy raz pokazano Alfa Romeo Tonale w Genewie, podczas targów motoryzacyjnych. Każdy kto miał przyjemność stąpać po deskach hali wystawienniczej wie jak prestiżowe jest wydarzenie. Wszechobecnie unoszący się zapach benzyny i przeszywający całe ciało dźwięk rasowych wydechów to tylko dodatek, który jeszcze mocniej akcentuje rangę tego wydarzenia. Pośród najdroższych i najszybszych na świecie modeli znajdziemy tu też samochody, które w przyszłości trafią w ręce przeciętnego Kowalskiego. W otoczeniu najdroższych i najwspanialszych samochodów znalazła się Alfa Romeo i to właśnie z modelem Tonale. I ku zaskoczeniu większości czytelników oraz odwiedzających targi podczas dni otwartych dla publiczności, to właśnie włoski koncept skradł serca dziennikarzy. Tonale okrzyknięto najciekawszym konceptem całego wydarzenia.

ADVERTISEMENT

Smukła linia, świetne proporcje i ponadczasowość sprawiały, że Tonale było najlepszym z możliwych projektem, który wystarczyło rozwinąć i patrzeć jak napędza słupki sprzedaży. Coś jednak poszło nie tak…

Alfa Romeo Tonale24

Pierwsze problemy

Koncern FCA był przez długi czas łączony ze sprzedażą. W związku z tymi planami, premiery nowych modeli zeszły na dalszy tor. Po różnych negocjacjach, prawdopodobnie setkach godzin rozmów i po hektolitrach wypitej kawy w 2021 roku powstał francusko-włosko-amerykański koncern motoryzacyjny Stellantis. Po trzech latach od premiery konceptu entuzjaści w końcu zobaczyli światełko w tunelu. Niestety i tym razem premiera została przesunięta w czasie. Tym razem przyczyną były niewystarczające osiągi seryjnego modelu. Jean-Philippe Imparato dyrektor marki Alfa Romeo zablokował długo oczekiwana premierę tłumacząc, że osiągi, którymi chwalił się ten model nie zasługują na logo Alfa Romeo.

Warto przeczytać

Test: Mercedes-Benz EQE 350+ – wycisnąć maksimum

Trudne wybory: Ford Puma ST vs VW Polo GTI

Test: Toyota GR Supra MT – nic tylko jeździć

Tonale w wersji produkcyjnej ujrzało światło dzienne dopiero w 2022 roku, czyli pełne trzy lata od momentu premiery konceptu w Genewie.

Aspekt wizualny

Tak, Tonale ma prawo się podobać. Włoski styl widoczny jest z daleka. Świetne dodatki, dobrze dopracowane nadwozie i elementy których inspiracją były poprzednie, historyczne modele Alfa Romeo sprawiają, że samochód wyróżnia się na tle konkurencji. Tego samochodu nie da się pomylić z żadnym innym modele. Wystarczy rzut oka na przednią część pojazdu by wiedzieć z czym mamy do czynienia. Zgrabny, dynamiczny a wręcz agresywny przód wygląda jak milion dolarów. Nawiązuje on do modelu SZ. Największe wrażenie robią właśnie lampy.

Alfa Romeo Tonale18

Tonale gorzej prezentuje się z boku. Świetny i niezwykle proporcjonalny projekt z Genewy gdzieś uciekł. Linie się rozmyły i mamy samochód, którego proporcje nadwozia nie wyglądają już tak fantastycznie. Najgorzej jest, gdy spojrzymy na auto pod kątem. Uzyskujemy wrażenie, że Tonale jest zbyt długie a zwisy nadwozia zarówno z przodu, jak i z tyłu lekko przesadzone. Na drzwi tylne powędrowała klamka znana z Giulii. Klamka umieszczona wysoko w słupku byłaby fajnym nawiązaniem do modelu 156, ale niestety nie zdecydowano się na ten zabieg. Sytuację ratuje tył pojazdu. Pomimo tego, że mamy do czynienia z atrapami prawdziwych wydechów, które umieszczone są nisko w tylnym zderzaku to całość wraz z długą listwą świetną pasują do nadwozia. Wygląda to nowocześnie i robi bardzo dobre wrażenie. Osobiście brakuje mi dynamicznych kierunkowskazów z tyłu. Atrapy wydechu średnio pasują też do samochodu sportowego za jaki uchodzi Alfa Romeo.

Alfa Romeo Tonale5

Z przykrością muszę stwierdzić, że Alfa Romeo zatraciła wiele swoich atutów prezentując gotowe Tonale. Pod względem wizualnym to nadal jest jeden z najlepszych o ile nie najlepszy projekt nadwozia w swojej klasie, ale po obejrzeniu wersji koncepcyjnej pozostaje spory niedosyt.

Wnętrze – ładnie i nowocześnie

Projekt deski rozdzielczej Tonale udowadnia nam, że Włosi potrafią projektować. Tablica rozdzielcza jest nie tylko miła dla oka ale także bardzo dobrze przygotowana pod względem prostoty obsługi. Klawisze umiejscowione pod dużym dotykowym ekranem pełnią rolę skrótów do wybranej opcji, którą obsługujemy na ekranie. Fizyczne przyciski do regulacji temperatury i siły nawiewu to też świetny pomysł. Na pierwszy rzut oka projekt zaproponowany przez Alfa Romeo wydaje się dobrym kompromisem pomiędzy nowoczesnością i stawianiem na ekrany dotykowe a prostotą obsługi dzięki fizycznym przyciskom. Niestety, Włosi tutaj także nie ustrzegli się błędów. Panel o którym mowa pochodzi z innych modeli Peugeota. Przykre to jest tym bardziej, że Alfa Romeo sugeruje, że jest marką premium. Skąd więc zapożyczenia z Peugeota, który z kolei nie mieści się w opisie marki premium?

Alfa Romeo Tonale10

Mieszane uczucia budzi także wirtualny kokpit zaproponowany przez Alfa Romeo. Chociaż liczniki umieszczone są głęboko w tubach jak w dawnych modelach marki, to jednak wykonano jest w formie cyfrowej. To smutna wiadomość dla fanów marki, wszak analogowe zegary z wskazówkami startującymi od godziny 6 to jeden z charakterystycznych elementów włoskiego producenta samochodów. Oczywiście cyfrowy ekran można konfigurować na wiele sposobów a czcionka użyta do wyskalowania licznika i obrotomierza do złudzenia przypomina tą znaną w modelu Giulia z lat 60-tych. Kolejny raz mamy więc połączenie klasyki z nowoczesnością. Kolejny raz mam też wątpliwość, czy w tym właśnie kierunku powinna podążać Alfa Romeo

Alfa Romeo Tonale9

Aranżacja wnętrza

W tej kwestii Alfa Romeo nie pozostawia żadnych wątpliwości. Miejsca dla czwórki, a nawet piątki pasażerów z pewnością nie brakuje. Wyższe nadwozie daje dobrą widoczność zza kierowcy, a dodatkowo ułatwia wsiadanie i wysiadanie. Z przodu znajdziemy specjalny tunel z ładowarką bezprzewodową na telefon, duże cupholdery i wygodny podłokietnik. Nie zabrakło również dwóch gniazd USB, w tym jednego typu USB typu C. Kieszenie w drzwiach mają dużą pojemność, podobnie jak zamykany schowek przed fotelem pasażera. Cieszą także fotele, które dobrze podtrzymują ciało podczas dynamicznej jazdy.

Alfa Romeo Tonale13

Dobra opinie wystawiam także dla kanapy tylnego rzędu. Szeroko otwierane drzwi pomagają w zajęciu miejsca. Do dyspozycji pasażerów mamy nawiew od klimatyzacji i ogrzewania a także porty USB. Nie brakuje też podłokietnika z miejscami na butelkę z napojem. W Tonale mamy też do dyspozycji tunel do przewożenia dłuższych przedmiotów.

Alfa Romeo Tonale19
Alfa Romeo Tonale16
Alfa Romeo Tonale26

Po stronie plusów wnętrza należy zaznaczyć także pojemny bagażnik o regularnych kształtach.

Alfa Romeo Tonale Mhev – przestała być autem sportowym

Tak, wiele osób w tym pracowników salonów Alfa Romeo będzie miało mi za złe, ale muszę być obiektywny. Miano auta sportowego ze względu na osiągi nie pasuje do Tonale. Miękka hybryda generująca łączną moc 180 KM wystarcza do sprawnego wyprzedzania i dynamicznej jazdy, ale o czymś więcej możemy tylko pomarzyć. Oczywiście prawdą jest, że wysokość kar za przekroczenie prędkości skutecznie nas odstrasza od szybkiej jazdy, rozbudowa dróg nie postępuje w zastraszająco szybki tempie, ale w dalszym ciągu mówimy o samochodzie sportowym. 240 Nm i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,8 s to wyniki co najmniej przeciętne. Dla porównania Giulietta z 2014 roku ze skrzynią manualną i mocą 170 KM przyspiesza od 0 do 100 km/h aż o 1 s szybciej.

Być może to porównanie nie jest miarodajne, bo Tonale jest większe, a przy tym cięższe. Stawia też większe opory powietrza. Brak wyraźnej reakcji na pedał gazu, dłuższe zastanawianie się jednostki przed wejściem na obroty i automat TCT, który do chociaż działa prawidłowo to do szybkich nie należy sprawiają, że Tonale należy wykluczyć z grona samochodów sportowych. Jako fan marki z pełną odpowiedzialnością mogę napisać – przesuwanie premiery samochodu w związku z poprawą osiągów można włożyć między bajki. Realnym powodem było zapewnienie odpowiednich norm emisji spalin.

Alfa Romeo Tonale34

Trzeba wspomnieć też o tym, że Tonale ma w sobie pierwiastek pojazdu sportowego. Tym drobnym elementem jest zawieszenie i prowadzenie pojazdu. Tak, ta właśnie Alfa Romeo ma bardzo duże pokłady możliwości jazdy dynamicznej a przygotowane zawieszenie pozwala naprawdę na wiele. Układ kierowniczy jest precyzyjny ale dla wielu osób siła wspomagania kierownicy będzie zbyt wysoka. Zmiana trybu pracy na Dynamic niewiele zmienia sytuację. Otrzymujemy więc samochód, który mógłby zawstydzić nie jedno auto tej samej klasy, ale niedostatki wynikające z źle zaprogramowanej jednostki napędowej burzą całą koncepcje.

Przypadek Tonale przypomina mi drogę Włochów ze Stilo. Model ten miał zdetronizować Golfa. By to zrealizować przygotowano samochód niepasujący do dotychczasowej wizji Fiata. Kierunek został wyznaczony przez Niemców. Bogate wyposażenie, smutna bryła i dużo miejsca. Niestety, samochód nie odniósł sukcesu, bo klienci nie tego oczekiwali od włoskiego modelu. Podobnie jest z Tonale. Ma ono trafić nie tylko do entuzjastów jazdy sportowej, nie tylko do osób delektujących się jazdą samochodem, ale do szerszego grona, do osób poszukujących uniwersalnego samochodu, którym wyróżnią się z tłumu. Czy takie rozwiązanie przyniesie sukces? Tego na razie nie wiem. W Polsce sprzedaż Tonale jest wyższa niż Giulii czy Stelvio, ale w dalszym ciągu jest zdecydowanie mało zadowalająca.

Alfa Romeo Tonale7

Poprawa jakości i ceny

Na przykładzie Tonale widzimy bardzo wyraźną poprawę jakości. Materiały użyte w Tonale w końcu są dobrej jakości, a spasowanie nie pozostawia nic do życzenia. Pomimo tego, że plastiki w niektórych miejscach są twarde, to i tak robią dobre wrażenie. Wyposażenie modelu też jest w pełni kompletne. Alfa Romeo jest pewna swojej jakości. Świadczy o tym przedłużona gwarancja na pojazd. Każdy model tej marki ma już 5-letnią gwarancję z limitem 200 000 kilometrów. Tonale nie jest wyjątkiem w tym przypadku. Oczywiście jak przystało na nowy model pojawiają się drobne akcje serwisowe, ale zazwyczaj kończą się na aktualizacji oprogramowania. Ceny Tonale zaczynają się od 159 700 złotych za wersję z silnikiem 130 KM (+20 KM). Wersja 160 KM rozpoczyna się od 189 700 złotych. W tym drugim przypadku otrzymujemy trzeci wariant wyposażenia o nazwie Ti. Za 189 000 złotych można też kupić Tonale 160 KM w wersji Edizione Speciale. Samochodu w tej konfiguracji już nie zamówimy, dostępne są tylko te które stoją na placach u dealera.

Alfa Romeo Tonale33

Podsumowanie

Alfa Romeo Tonale to świetny samochód. Największym jego problemem jest cena, która wydaje się barierom nie do przejścia dla osób poszukujących SUV’a klasy C. Gdyby model ten zadebiutował z 2 lata wcześniej, a jego cena nie przekraczała 120 000 złotych to byłby to murowany kandydat na lidera segmentu. W Tonale brakuje mi sportowego ducha, brakuje mi emocji, które dostaje choćby w Stelvio. Ten udany model nie podbije jednak serc prawdziwych Alfisti. Podbije za to serca osób poszukujących dobrego wozu, który jest tylko i aż do bólu poprawny i można się nim wyróżnić na ulicy.

Paweł Oblizajek

Zdjęcia Alfa Romeo Tonale MHEV:

Alfa Romeo Tonale38
Alfa Romeo Tonale33
Alfa Romeo Tonale31
Alfa Romeo Tonale35
Alfa Romeo Tonale42
Alfa Romeo Tonale41
Alfa Romeo Tonale39
Alfa Romeo Tonale36
Alfa Romeo Tonale24
Alfa Romeo Tonale23
Alfa Romeo Tonale22
Alfa Romeo Tonale29
Alfa Romeo Tonale27
Alfa Romeo Tonale28
Alfa Romeo Tonale14
Alfa Romeo Tonale20
Alfa Romeo Tonale9
Alfa Romeo Tonale15
Alfa Romeo Tonale13
Alfa Romeo Tonale18
Alfa Romeo Tonale17
Alfa Romeo Tonale30
Alfa Romeo Tonale10
Alfa Romeo Tonale11
Alfa Romeo Tonale12
Alfa Romeo Tonale19
Alfa Romeo Tonale16
Alfa Romeo Tonale8
Alfa Romeo Tonale7
Alfa Romeo Tonale2
Alfa Romeo Tonale1
Alfa Romeo Tonale4
Alfa Romeo Tonale5
Alfa Romeo Tonale6

Dane techniczne Alfa Romeo Tonale Mhev:

Silnik: 1.5 benzyna + silnik elektryczny

Moc: 180 KM (160KM + 20KM)

Moment obr.: 240 Nm

Skrzynia biegów: 7-stopniowa, automatyczna

Napęd: przód

0-100 km/h: 8,8 s

Prędkość maksymalna: 212 km/h

Cena: od 159.700 złotych

Tagi: Alfa Romeoalfa romeo tonaleAlfistihybrydamiękka hybrydasamochód sportowytest alfa romeo tonaletonale
Poprzedni post

Nowe wnętrze w poliftingowym Cayenne

Następny post

Nadciąga Gordon Murray T.33 Spider

Paweł Oblizajek

Paweł Oblizajek

Uwielbia podróże, szczególnie te samochodem. Chciałby na stałe zamieszczać w słonecznej Toskanii i lepiej poznać kulturę życia we Włoszech. Motoryzacją pasjonuje się od najmłodszych lat. Szczególnym zamiłowaniem darzy motoryzacje włoską. Wolne chwile spędza na spacerach z rodziną a w sobotnie wieczory śledzi zmagania angielskiej piłki nożnej. Potrafi też zarwać noc by zobaczyć walki bokserskie na światowym poziomie.

Podobne artykuły

Mercedes EQE na tle turbin wiatrowych

Test: Mercedes-Benz EQE 350+ – wycisnąć maksimum

Autor Bartłomiej Puchała
26/05/2023
0

Nowa gama modeli EQ, w tym nowy sedan EQE, jest technologiczną perełką w gamie Mercedesa. Sprawdzamy, jak z tą technologią...

Puma st vs polo gti 4

Trudne wybory: Ford Puma ST vs VW Polo GTI

Autor Paweł Kaczor
25/05/2023
0

Hot Hatche. Kochasz je? Lubisz je? Szanujesz je? ZAPOMNIJ!!! Miejskie Hot Hatche są na wymarciu! Tak, takich aut praktycznie już...

supra19 2

Test: Toyota GR Supra MT – nic tylko jeździć

Autor Konrad Stopa
24/05/2023
1

Toyota Supra piątej generacji swoją historię piszę w trochę inny sposób niż jej poprzedniczki. Nie znaczy to jednak, że to...

Ford Tourneo Custom Active

Test: Ford Tourneo Custom Active – wymusza interakcję i jest pojemny

Autor Konrad Grobel
22/05/2023
0

Ford Tourneo Custom Active to osobowy van stworzony z Transita, który ma wiele zalet. Jednak czy pozwolą przykryć również wiele...

Następny post
Gordon Murray T.33 Spider

Nadciąga Gordon Murray T.33 Spider

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ceneo.pl

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.net

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET