Fabia IV od środka – poznaliśmy szczegóły nowej Skody

Skoda odsłania karty w sprawie nowej generacji modelu Fabia. Premiera 4 maja, ale wygląd deski rozdzielczej już znamy.

SUVy coraz lepiej się sprzedają, ale Skoda wcale nie ignoruje swoich podstawowych modeli, które od lat gwarantują stabilizację marki. Jednym z fundamentów sukcesu Skody jest Fabia, czyli klasyczny hatchback segmentu B. Od pierwszej generacji stopniowo model ten awansuje od taniej alternatywy do solidnej czołówki segmentu, a czwarta generacja Fabii po raz kolejny musi wnieść nową jakość.

Skoda rozpoczęła konstruowanie tej generacji od nowej platformy grupy Volkswagena. Jestem lekko zaskoczony, że dotychczasowy model nie korzystał jeszcze z rozwiązań płyty MQB, ale ten brak został nadrobiony. Znacząco zwiększy się nadwozie małej Fabii, bo na długość zyska aż 11 cm! Nowocześniejsze podwozie przełoży się na bardziej przestronne wnętrze i bagażnik o pojemności 380 l.

Największe postępy w dziedzinie technologii

FABIA Interior Fabian SKODA DESIGN copy 1024x585

Niedawno Skoda opublikowała szkic kokpitu Fabii. Trzeba przyznać, że jest to coś nowego i świeżego, choć z łatwością dostrzegamy elementy już obecne w nowych Skodach. Przede wszystkim po raz pierwszy w modelu Fabia klienci będą mogli zamówić nowy Virtual Cockpit z cyfrowymi zegarami. Centralne miejsce zdominował spory tablet bez fizycznych przycisków funkcyjnych. Znamy to już z Octavii podobnie jak dwuramienną kierownicę. Najwięcej emocji wzbudzają okrągłe nawiewy po bokach jako element wyróżniający Fabię od każdej innej Skody. Mi się podoba pomysł połączenia ich linią idącą konsekwentnie przez całą szerokość kokpitu. Widać, że designer miał tu jakiś pomysł na ożywienie wnętrza na wzór konkurencji z segmentu B.

Fabia będzie miała od 80 do 150 KM

Znamy już gamę silników jakie trafią pod maskę. Najsłabszy to 1.0 z wtryskiem pośrednim, ale dalej są już tylko motory TSI. Mają 1 lub 1,5 litra i w najmocniejszej wersji aż 150 KM. Powinno to dostarczyć całkiem przyjemne doświadczenia za kierownicą. Niestety nie ma żadnej informacji o powrocie do oznaczenia RS. Skrzynie biegów są aż trzy – 5b lub 6b w przypadku manuali i oczywiście DSG-7.

Premiera nowej Skody Fabia zaplanowana jest na 4 maja. Wtedy też poznamy szczegóły i pełną specyfikację czwartej generacji czeskiego bestsellera. Do salonów pierwsze egzemplarze wjadą latem 2021 roku.

Bartłomiej Puchała
grafika: Skoda

Dyskusja

komentarzy

Bartek Puchała

Nie jest fanem szybkiej jazdy. Dużo większą przyjemność sprawia mu płynność prowadzenia. Dziennikarstwo motoryzacyjne to dla niego zabawa i hobby, choć marzy o przejściu na zawodowstwo. Miłośnik youngtimerów i sleeperów oraz kultowego już Top Gear - posiadacz wszystkich wydanych numerów polskiej wersji magazynu. Na co dzień upala prawie trzydziestoletnie W124.