Nowe samochody z roku na rok drożeją. Są coraz lepiej wyposażone, coraz bardziej ekonomiczne i ekologiczne. A czy wspólnie z tymi cechami idzie w parze również jakość?
Oczekiwania klientów względem samochodów są coraz większe. Chcemy coraz lepsze auta. Zależy nam na coraz lepszym wyposażeniu. Obecny standard samochodów to poziom, który reprezentowały kilka lat temu najdroższe modele. Pewne elementy wyposażenia seryjnego są obligatoryjne i nakazane przez Unię Europejską. Co za tym idzie, lepsze wyposażenie standardowe równa się wyższej cenie.
Czy zdecydowanie wyższe ceny samochodów mają swoje odzwierciedlenie w jakości? Chyba już niekoniecznie. Co więcej, serwisy nawet nie kryją tego, że naszpikowane elektroniką samochody wymagają zdecydowanie większej troski niż dawne pojazdy. Dzisiaj nie znajdziemy już jednostki napędowej znanej choćby z Mercedesa „Beczki”, która bez żadnego wkładu potrafiła pokonać 1 milion kilometrów.
Pojęcie jakości wstępnej samochodów bada JD Power w Stanach Zjednoczonych. Tak jak można było przypuszczać – jakość nowych samochodów spada z roku na rok. Tegoroczne badanie wstępnej jakości JD Power 2023 opiera się na odpowiedziach udzielonych przez 93 380 nabywców i leasingobiorców nowych samochodów. Wszystkie je łączy jeden wspólny element – rok modelowy, czyli 2023. Auta zostały przebadane na wczesnym etapie użytkowania. Wyniki badań zdecydowanie nie odzwierciedlają opinii panującej w branży motoryzacyjnej od wielu lat. Tym bardziej warto spojrzeć na przedstawiony raport.
Wynik badania jest wyrażany przez liczbę problemów występujących na 100 pojazdów (PP100). Najwyższe miejsce a co za tym idzie największą wstępną jakość prezentuje Dodge z wynikiem 140. Drugie miejsce na podium zajmuje Ram z wynikiem 141 a wysokie trzecie miejsce Alfa Romeo, która może pochwalić się wynikiem 143. Różnica między czołową 3-ką jest naprawdę niewielka. Zaskakuje pozycja Alfa Romeo. To marka, która jeszcze nie dawno nie słynęła z niezawodności. Pozostałe marki od czołówki dzieli naprawdę sporo.
Poniżej prezentuje ranking marek w kolejności od 1 do 20.
- Dodge – 140
- Ram – 141
- Alfa Romeo – 143
- Buick – 162
- Chevrolet – 163
- Cadillac – 167
- Porsche – 167
- Kia – 170
- Lexus – 171
- Genesis – 176
- Mini – 179
- Nissan – 180
- Maserati – 182
- Jaguar – 186
- Subaru – 186
- Hyundai – 188
- Honda – 190
- Jeep – 191
- BMW – 192
- Mitsubishi – 193
- Toyota – 194
- Ford – 201
W wynikach opublikowanych przez DJ Power należy wziąć pod uwagę, że sprzedaż samochodów w Stanach Zjednoczonych wygląda zupełnie inaczej niż w Europie. Najgorsze jest to, że wyniki obnażyły coraz niższą jakość samochodów. W stosunku do badania z 2022 rok wzrosła liczba problemów w przypadku nowych samochodów. Obecnie jest ich o 12 więcej na 100 pojazdów niż w roku 2022 i aż o 30 niż w 2021 roku. Te wyniki zdecydowanie nie mogą napawać optymizmem.
Tekst i zdjęcia: Paweł Oblizajek