• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Elektryczne
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
  • Współpraca
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Elektryczne
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
  • Współpraca
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Test: Skoda Octavia 1.5 TSi – zły egzemplarz?

Paweł Oblizajek Autor Paweł Oblizajek
13/03/2024
w Nowe
3
Octavia3
284
SHARES
2.6k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Skody Octavii nie trzeba nikomu przedstawiać. Model ten jest doskonale znany i lubiany – szczególnie przez firmy. Najnowsze wcielenie nie dość, że jest ładne i praktyczne, to w dodatku jest też najlepiej wykonane. A przynajmniej miało być.

Czaruje z zewnątrz

Czwarta generacja bestsellera Skody zadebiutowała pod koniec 2019 roku. Miała być to najlepsza wersja, najbardziej praktyczna, największa i jak dotąd najlepiej wyposażona. Jednym słowem wszystko miało być naj. Nic dziwnego, że w stosunkowo krótkim czasie zawładnęła ulicami polskich miast. Pomimo niemal 5 lat na rynku, projekt w dalszym ciągu wygląda świeżo i nowocześnie. W kolejnej wersji, która miałem okazję testować znakomitą robotę zrobił lakier – Phoenix 2X2X. Z kolorem nadwozia świetnie kontrastowały czarne wstawki – ramki szyb bocznych, sporej wielkości grill oraz obudowy lusterek. Całość wygląda bardzo elegancko.

Warto przeczytać

Terenowa ofensywa Opla – nowa Frontera i Mokka w Polsce

Trudne Wybory: MG 3 vs Renault Clio

Test: Mazda 3 Takumi 2.0 e-Skyactiv X – samuraj, dżentelmen i dres

Octavia3
Octavia
Octavia6
Octavia7

Wygodna podróż

Wnętrze Octavii bez trudu pomieści czterech dorosłych, a jednocześnie rosłych pasażerów. Pokreślić chciałem, że fotele są wygodne, mają odpowiednie podparcie boczne i pełen zakres regulacji. Wbudowane na stałe zagłówki dodają sportowego akcentu, ale jednocześnie będą pewnym dyskomfortem dla osób podróżujących z tyłu, bo skutecznie ograniczają pole widzenia przez przednią szybę. Tylna kanapa również rozpieszcza ilością miejsca. Jak na samochód tej klasy można rzecz, że podróżuje się czym w klasie business. W pewnym sensie trochę tak jest, bo testowana Skoda miała bardzo dziwnie skonfigurowany wariant wyposażenia. Pasażerowie jadący z tyłu mogli skorzystać z automatycznej klimatyzacji – Octavia w tym wariancie wyposażona była w trzystrefową, automatyczną klimatyzację oraz rolety przeciwsłoneczne ukryte w boczkach drzwi. Ten ostatni element docenią przede wszystkim rodziny podróżujące latem w dziećmi. Subtelnie chowane rolety to jeden z tych elementów, który bardzo przypadł mi do gustu. Z tyłu nie zabrakło też wygodnego podłokietnika z miejsce na kubki z napojem oraz dwóch gniazd USB-C do ładowania urządzeń elektronicznych. Brawa dla Skody.

Octavia9
Octavia5

Wyposażenie – czy ktoś wybierze taką opcję?

Parki prasowe rządzą się swoimi prawami. Zazwyczaj samochody skonfigurowane są tak, by pokazać jak najwięcej. Dlatego też ceny takich egzemplarzy znacząco odbiegają od wersji podstawowych. W przypadku Skody zastanawiający jest wybrany wariant wyposażenia. O ile rolety przeciwsłoneczne, automatyczna klimatyzacja trzystrefowa mają sens, to brak opcji elektrycznej klapy bagażnika jest całkowicie niezrozumiały. Co więcej – w cenniku Skody znalazłem pozycję o dobrowolnej rezygnacji z tego elementu w kwocie 0,00 złotych. Czy dział PR Skody naprawdę wierzy w to, że ktoś dobrowolnie zrezygnuje z tego wygodnego elementu wyposażenia?

Zauważalne wpadki

Grupa Volkswagena i zarządzane przez nią marki uchodziły za samochody trwałe i dobrze wykonane. Oczywiście nie każdy pomysł grupy był udany, zdarzały się też gorsze projekty. Nie mniej jednak, jak dotychczas nie miałem większych uwag, co do najnowszego wcielenia Skody Octavii. Każdy z egzemplarzy, który miałem okazje testować był solidnie zmontowany i nie wykazywał ponadprzeciętnego zużycia. Oczywiście, nie ma się też spodziewać wielkich awarii w aucie, którego przebieg nie przekraczał 20 000 kilometrów. Wpadką, która zauważałem w każdym modelu jest brak czytelnego zestawu do sterowania klimatyzacją. Jest to jednak brak trzeźwego spojrzenia na problem przez projektanta Skody, a nie wynik błędu produkcyjnego. Temat był już wałkowany wielokrotnie i to nie tylko przeze mnie. Dlatego też nie ma co do tego wracać. Pozostaje jeden wniosek – nic nie zastąpi fizycznych guzików, które w obsłudze są o wiele prostsze i mniej absorbują uwagę kierowcy.

Octavia4

Przechodząc do wpadek produkcyjnych w testowanym modelu zwróciłem uwagę na dwie niedogodności. Pierwszą jest skrzypiący na każdej nierówności fotel kierowcy. Nieprzyjemny dźwięk był na tyle wyraźny, że nie zagłuszało go nawet radio na niskim poziomie głośności. Tego typu wpadka nie przystoi, szczególnie w samochodzie, którego wartość znacznie przekracza 150 000 złotych. Kolejną, którą zauważyłem podczas zamykania i otwierania pojazdu jest skrzypiący mechanizm elektrycznego składania lusterka. Oczywiście, powyższe przykłady mogą być tylko jednorazową wpadką Skody, niemniej jednak zdecydowanie wpłynęło to na ocenę pojazdu.

Przeniesienie napędu

O jednostce napędowej połączonej z dwusprzęgłową skrzynią DSG napisano naprawdę wiele. Trwałość tej skrzyni, która ma teraz 7-przełożeń jest podobno mniejsza, niż poprzedniej generacji o 6-przełożeniach. Są to jednak tylko i wyłącznie dane spływające od mechaników. Podczas testu skrzynia, jak i silnik typu mild hybrid spisywały się bez zarzutu. Oprócz przestronności auta to jeden z najmocniejszych jego punktów. Do spokojnej jazdy w mieście i na trasie jest w sam raz. Kiedy tylko potrafimy okiełznać swoje sportowe aspiracje i nie będziemy ścigać się od świateł do świateł to podczas wizyty przy dystrybutorze nie będzie płaczu. Spalanie delikatnie przekraczające 5,5 litra na 100 km to jak na te gabaryty auta świetny wynik. Co więcej, dłuższa jazda w trasie ze stałą, rozsądną prędkością pozwoli na przejechanie ponad 700 km na jednym zbiorniku. To z kolei wynik, który do niedawna był osiągalny tylko dla samochodów z silnikiem diesla. W tym przypadku Skoda łapie kolejnego plusa.

Podsumowanie

Skoda Octavia to samochód, który sporo namieszał w klasie kompaktów. Mogłoby się wydawać, że to solidne auto. Jednak wpadki zauważone w testowanym egzemplarzu niekorzystnie wpłynęły na ocenę Octavii. W niemal fabrycznie nowym samochodzie skrzypiący fotel i trzeszczące lusterka są nie do pomyślenia. Tym bardziej, że jest to samochód z grupy VW. Gdyby na teście była Alfa Romeo, to internet huczałbym od żartów z jakości. Bądźmy jednak obiektywni. Octavia to świetne auto. Przestronne, wygodne i z dobrym napędem. Nie jest pozbawione wad, to oczywiste. Ale zaobserwowane problemy to tak naprawdę błahostki, z którymi poradzi sobie każdy serwis w ramach gwarancji. Trzeba przyznać jednak, że w samochodzie za kwotę 166 000 złotych nie powinni one mieć miejsca.

Tekst i zdjęcia: Paweł Oblizajek

Galeria Skoda Octavia:

Octavia
Octavia24
Octavia11
Octavia26
Octavia19
Octavia7
Octavia27
Octavia16
Octavia6
Octavia3
Octavia21
Octavia14
Octavia13
Octavia12
Octavia25
Octavia4
Octavia17
Octavia15
Octavia18
Octavia10
Octavia9
Octavia5
Octavia23
Octavia2
Octavia22

Dane techniczne Skoda Octavia 1.5 :

Silnik: R4, 1.5 Mild hybrid
Moc: 150KM
Maksymalny moment obrotowy: 250 Nm
Skrzynia biegów: automatyczna, 7-biegowa
0-100 km/h: 8,5 s
V-max: 230 km/h
Cena: 166.000 złotych

Tagi: dsge-Teclakier Phoenix 2X2Xmild hybridPhoenix 2X2XskodaSkoda OctaviaSkoda Octavia iVskrzynia dsgskrzynia dwusprzęgłowatesty 2023testy nowych samochodów
Poprzedni post

Skonfiguruj wariant oprogramowania lub usługi Inelo

Następny post

Nowa droga Audi na przykładzie modelu A3

Paweł Oblizajek

Paweł Oblizajek

Uwielbia podróże, szczególnie te samochodem. Chciałby na stałe zamieszczać w słonecznej Toskanii i lepiej poznać kulturę życia we Włoszech. Motoryzacją pasjonuje się od najmłodszych lat. Szczególnym zamiłowaniem darzy motoryzacje włoską. Wolne chwile spędza na spacerach z rodziną a w sobotnie wieczory śledzi zmagania angielskiej piłki nożnej. Potrafi też zarwać noc by zobaczyć walki bokserskie na światowym poziomie.

Podobne artykuły

Opel Mokka 1.2 Turbo 2025 14 & Opel Frontera Electric 2025 02 fot. Marcin Koński

Terenowa ofensywa Opla – nowa Frontera i Mokka w Polsce

Autor Marcin Koński
16/05/2025
0

Po ubiegłorocznym debiucie nowego Grandlanda, niemiecki producent postanowił odświeżyć pozostałe modele w gamie SUV-ów. Dlatego też Opel Mokka otrzymał dyskretny...

mg3 vs cliio

Trudne Wybory: MG 3 vs Renault Clio

Autor Paweł Kaczor
15/05/2025
0

Samochody hybrydowe to domena Japończyków. Jak hybryda, to tylko Toyota. Tak było kilkanaście lat temu, ale czy tak samo jest...

Mazda 3 2025 (4)

Test: Mazda 3 Takumi 2.0 e-Skyactiv X – samuraj, dżentelmen i dres

Autor Kacper Mazur
14/05/2025
0

Mazda od lat stara się udowadniać, że samochód to coś więcej niż środek transportu – może być źródłem radości, dumy...

t cross 2025

Test: Volkswagen T-Cross – sprawdzona propozycja

Autor Damian Kaletka
12/05/2025
0

Przestronny, praktyczny jednak zbyt drogi.

Następny post
Audi A3 Sportback

Nowa droga Audi na przykładzie modelu A3

Komentarze 3

  1. mlody says:
    1 rok ago

    Proponuję potestować ten model ale z manualną, 6 biegową, skrzynią biegów – gwarantuję niezapomniane wrażenia, szczególnie przy wysprzęglaniu lub przejazdach przy małych prędkościach przez nierówności. Tego się nie da opisać – to trzeba przeżyć – usłyszeć. Dźwięki wydawane przez samochód – metaliczne trzaski – dają wrażenie, jakby coś miało się rozlecieć.
    Zgłoszenie problemu do producenta zakończyło się informacją zwrotną w skrócie – tak ma być, a metaliczne trzaski nie wpływają na większe zużycie mechanizmów i są tylko niewielkim dyskomfortem. Na poparcie tych informacji producent zaprasza klienta do obejrzenia kilu filmów, na których prezentowane są różne sytuacje występowania tych dźwięków – zapewniając, że jest to ok. Na filmikach widać tablice rejestracyjne z różnych krajów – także problem jest globalny. Na koniec klient dostaje do podpisania pisemko, którego aso nie może wydać bo jest tajne przez poufne i wewętrzne, że przyjął do wiadomości wszystkie techniczne aspekty sprawy i oglądał filmiki.
    Plusem tego problemu jest fakt, że ludzie oglądają sie zatym samochodem na ulilcy – szczególnie przy przejazdach przez nierówności – np poprzeczny uskok pokonywany jednocześnie przednimi kołami przy prędkości około 20km/h powoduje wygenerowanie metalicznego dźwięku – coś ala udrzenie dwiema metalowymi rurkami o siebie i zaraz przyciąga wzrok gapiów, także można się poczuć jak w jakimś luksusowym drogim aucie ;)
    Dodam tylko, że problem jest znany i poruszany na wielu grupach dyskusyjnych przez właścicieli pojazdów z grupy vag silnikiem 1.5 tsi oraz manualną 6 biegową skrzynią biegów – zatem nie dotyczy tylko skody :)
    pozdrawiam

    Odpowiedz
  2. Pingback: Test: Skoda Scala FL - trzy cylindry w rodzinie | Motopodprad.pl
  3. Pingback: Trudne wybory: Hyundai Elantra vs Skoda Octavia | Motopodprad.pl

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ceneo.pl

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe

© 2023 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.net

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Elektryczne
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
  • Współpraca

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Elektryczne
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
  • Współpraca

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET

Go to mobile version
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.Zamknij