W grupie Stellantis zrobiło się naprawdę ciasno, a Peugeot musi walczyć o swoją pozycję. Robi to niczym lew ze swojego nowego logo. Do testu stawił się model jeszcze ze starym lwem na atrapie chłodnicy – Peugeot 2008. Czy w świeżej odsłonie ten crossover może was zaciekawić?
Trzeba sobie jasno powiedzieć, że nowy Peugeot 2008 to już prawie kompaktowy SUV. Mimo, że powstał na kanwie 208, czyli typowego przedstawiciela segmentu B, to 4,3 m spokojnie stawia go w gronie kompaktów. Choćby tych, które debiut miały jeszcze kilka lat temu. Dlatego też do miejskiego testu spasował idealnie.
Peugeot 2008 – wyróżniająca sylwetka
Nie będę Was na siłę oszukiwał, że w karoserii tego Peugeota widzę lwa, ale trzeba przyznać, że Francuzi dość mocno zmienili projekt tego auta. Ciężko, oprócz nazwy, znaleźć tutaj cień poprzednika. Auto oczywiście jest podwyższone, ale napompowane nadwozie pełne jest ostrych linii i załamań. Dodając do tego dość odważny niebieski lakier samochodu ciężko go nie zauważyć.
Jeśli chodzi o cechy charakterystyczne to na pewno muszę wspomnieć o sporym grillu, kształcie świateł do jazdy dziennej oraz tylnych reflektorach. To właśnie w tych aspektach można doszukiwać się zoologicznego pochodzenia. Ledowe wykończenie sprawia, że po zmroku w 2008 można dostrzec pazury lub kły. Co więcej, mnie takie oryginalne części bardzo się podobają.
Z drugiej jednak strony mogę zrozumieć, że dla kogoś ten design byłby zbyt nowoczesny i futurystyczny.
Podobnie we wnętrzu
Fani tradycyjnych rozwiązań w aucie i wizualnego spokoju mogą poczuć się nieswojo także w środku 2008. Osobiście nie uważam tego za wadę, bo w końcu to we wnętrzu samochodu spędzamy najwięcej czasu, więc musi się ono jakoś wyróżniać. Deska rozdzielcza Peugeota została narysowana dosyć odważnie i pasuje do karoserii auta. Zdecydowanie podporządkowana jest pod kierowcą o czym świadczy pochylenie ekranu lub konsoli centralnej.
Sam jej projekt jest dosyć minimalistyczny i do dyspozycji kierowcy oddano tylko kilka przycisków. Reszta została ukryta w dotykowym wyświetlaczu oraz wielofunkcyjnej kierownicy. Dlatego też obsługa klimatyzacji lub podstawowych ustawień samochodu wymaga kilku dodatkowych kliknięć. Mimo wszystko, to jednak już standard więc trzeba się po prostu do tego przyzwyczaić.
Jest inaczej
Chwili obycia na pewno wymaga również mała kierownica, która spłaszczona z obu stron bardziej pasuje do konsoli gier niż miejskiego auta, ale o dziwo dobrze się z niej korzysta. A to nie koniec, bo analogowe wskaźniki nie dość, że są odwrotne, to jeszcze inaczej się na nie patrzy. Nie przez wieniec kierownicy tylko ponad nim.
Nie oznacza to jednak, że przeszkadza to w użytkowaniu samochodu. Wiele rozwiązań jak 2 wejścia USB, dobra pozycja drążka zmiany biegów lub sporo schowków i półeczek sprawia, że ergonomia się równoważy i z 2008 można się na co dzień dogadać.
Niestety nie jest to segment premium, więc materiały wykorzystane we wnętrzu były raczej dobierane pod kątem wytrzymałości niż przyjemności w dotyku. Plastiki są twarde, a piano black może być ciężkie do utrzymania w dobre formie przez lata.
Jak duży jest ten lew?
Mówiąc o praktyczności nie mogę pominąć kwestii transportowych. Pięciodrzwiowe nadwozie zaprosi do środka bez większych problemów 4 dorosłe osoby, które nie będą narzekać na brak miejsca. Do 2008 wygodnie się wsiada, a wyższa karoseria zostawia sporo miejsca nad głową. Co więcej tylna kanapa jest na tyle wygodna, że nawet dłuższe podróże nie będą niekomfortowe.
W kufrze 2008 producent przewidział pojemność około 405 litrów. To przeciętna wartość, która wystarczy zarówno do codziennej eksploatacji, jak i tej okazjonalnej (np. urlop). Sam kufer jest foremny, a podwójne dno pozwoli ukryć mniejsze przedmioty, by nie przemieszczały się podczas jazdy.
Peugeot 2008 – jaki motor?
Klient zainteresowany tym modelem ma do wyboru każdy rodzaj silnika. Może to być zarówno silnik benzynowy (w 3 wariantach), jak i wysokoprężny (2 warianty). Co ciekawe, Francuzi oferują równie elektryczne e-2008. W naszym egzemplarzu pojawił się 3-cylindrowy benzyniak o mocy 130 KM i uważam go za bardzo rozsądny wybór. Kultura pracy silników PureTech jest naprawdę wysoka, a możliwości, które oferuje zadowolą większość osób. W końcu downsizingowe motory z turbosprężarką spod stajni Peugeota od lat są stosowane w ich produktach zdobywając nawet prestiżowe nagrody.
Jako, że waga 2008 nie jest za wielka to z takim 130-konny silnikiem i manualną przekładnią (6 biegów) może stanowić niezły pomysł na dynamiczne poruszanie się po mieście. Oczywiście osiągi tego samochodu nie należą do kategorii sportowych aut, ale przyspieszanie do 70/80 km/h jest naprawdę wystarczające. W ramach uzupełnienia – do setki auto rozpędza się w 8,9 s, a maksymalna prędkość wynosi 198 km/h. Inne moce tej jednostki to 110 lub 155 KM.
Peugeot 2008 – jazda
Dlatego też przygoda z tym lwiątkiem należała do tych przyjemnych. Samochód prowadził się pewnie, a wyższa sylwetka nie sprawiała problemów przy szybko pokonywanych zakrętach. Podobnie było z zawieszeniem, które zestrojono dosyć kompromisowo i komfortowo zarazem.
Jedyna uwaga, która może przeszkadzać w jeździe poza miastem tym Peugeotem, to hałas. Do środka dostaje się sporo szumu, który po wielu godzinach podróży może być lekko nieprzyjemny.
Czas na kwestie ekonomiczne
Rzadko kiedy do testów trafiają się wersje, dyplomatycznie mówiąc, rozsądne. Zazwyczaj na pokładzie mamy festiwal możliwości producenta. Peugeot 2008 Active to jednak niższa półka wyposażenia, co nie oznaczy, że w tym 2008 czegoś wybitnie brakowało. Samochód może nie miał wirtualnych zegarów, automatycznego prowadzenia lub parkowania, ale oczywiście pojawiła się nawigacja, kamera cofania lub podgrzewane siedzenia. To wszystko kosztowało około 100 tysięcy złotych, ale wiele z tej kwoty wymagał po prostu mocniejszy silnik. Najtańszego Peugeota 2008 kupicie za ciut ponad 85 tysięcy złotych. Za dużo nie stracicie też na paliwo, bo auto średnio paliło okolice 6 litrów.
To jak? Mamy chętnego na ujarzmienie takiego lwa?
Konrad Stopa
Ocena Peugeot 2008
Wygląd: | [usr 8] |
Wnętrze: | [usr 7] |
Silnik: | [usr 7] |
Skrzynia: | [usr 8] |
Przyspieszenie: | [usr 7] |
Jazda: | [usr 7] |
Zawieszenie: | [usr 8] |
Komfort: | [usr 8] |
Wyposażenie: | [usr 9] |
Cena/jakość: | [usr 8] |
Ogółem: | [usr 7.7 text=”false” img=”06_red.png”] (76/100) |
Peugeot 2008 1.2 130 KM – Dane techniczne:
Silnik spalinowy: R3, turbo benzyna
Moc łączna: 130 KM
Moment obr.: 230 Nm
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100 km/h: 8,9 s
Prędkość maksymalna: 198 km/h
Cena: ok. 100 tysięcy złotych