Test: Citroen C4 Cactus – miejski i stylowy

Citroen C4 Cactus swoją jazdą nie zaskakuje. Jeździ jak przeciętne auto kompaktowe, które świetnie sprawdzi się w mieście, ale w trasie już niekoniecznie. Zaskakuje za to swoim wyglądem. Od ponad roku pozytywnie.

Kilka słów o wyglądzie

Jeszcze niespełna dwa lata temu myśląc o Citroenie C4 Cactus mieliśmy przed oczami dość toporne auto, którego cechą charakterystyczną były airbumpy. Zajmowały one prawie całą boczną powierzchnię auta i po prostu mnie od niego odrzucały.

Jakbym miał porównać jak bardzo nie podobał mi się poprzedni Cactus za przykład podałbym pierwszą generację SsangYonga Rodiusa lub Fiata Multipli. Na szczęście to już tylko wspomnienie. Pod koniec 2017 roku model ten przeszedł gruntowną modernizację. Jedną z największych zmian było zredukowanie ilości wspomnianych wcześniej airbumpów. To był strzał w dziesiątkę.

Citroen C4 Cactus 3 1024x768 Test: Citroen C4 Cactus   miejski i stylowy

Citroen C4 Cactus przestał dzięki temu przypominać czołg lub inny pojazd przeciwpancerny. Airbumpy z całego auta praktycznie zniknęły, pozostały jako mały element charakterystyczny na dole drzwi. Citroen postanowił również nie rezygnować z osłon progów i nadkoli, ale według mnie takie połączenie jest jak najbardziej w porządku. C4 Cactus po tych zmianach wygląda naprawdę stylowo i jestem pewny, że nie jednej osobie przypadnie do gustu. A szczególnie płci pięknej.

Przyciągające uwagę wnętrze

Wnętrze również przepełnione jest stylowymi akcentami. Co prawda było takie również przed modernizacją, ale warto o tym przypomnieć.

Citroen C4 Cactus 9 1024x768 Test: Citroen C4 Cactus   miejski i stylowy

Przede wszystkim – najbardziej charakterystycznym elementem wnętrza są niewątpliwie uchwyty do zamykania drzwi, które przypominać mogą paski znane z toreb podróżnych lub… uchwyty do trzymania się w komunikacji publicznej.

Drugim z charakterystycznych elementów jest schowek znajdujący się na górze deski rozdzielczej przed fotelem pasażera. Nietypowe jest już samo jego położenie, ponieważ zazwyczaj schowki znajdują się na wysokości kolan. W Citroenie C4 Cactus przeniesiono go na górną część deski zamieniając przy okazji jego pokrywę w stylowy element wykończenia wnętrza. Ze względu na umiejscowienie schowka w standardowym miejscu poduszki powietrznej pasażera ta została przeniesiona na podsufitkę, dokładnie nad głowę pasażera. Rozwiązanie to znane jest pod nazwą 
Airbag in Roof.

Citroen C4 Cactus 12 1024x768 Test: Citroen C4 Cactus   miejski i stylowy

Kolejnym elementem wnętrza zasługującym na pochwały, i to nie tylko ze względów wizualnych, są fotele. W testowanej wersji Shine tapicerka jest dwukolorowa, pikowana i delikatnie przeszywana. Same przednie siedziska wraz z oparciami zgodnie z obecnymi zasadami projektowania wnętrz Citroen Advanced Comfort są bardzo szerokie zapewniając tym samym wygodną pozycję podczas jazdy oraz dobre (jak na auto typowo miejskie) trzymanie boczne. Tylna kanapa dzielona jest w systemie 70/30. Dodatkowo znajdziemy na niej dwa komplety mocowań Isofix.

Citroen C4 Cactus 14 1024x768 Test: Citroen C4 Cactus   miejski i stylowy

We wnętrzu znajdziemy również panoramiczny dach oraz tylne okna, które zamiast pełnego opuszczania można tylko delikatnie uchylić. Ekran znajdujący się przed oczami kierowcy jest niewielki, ale zawiera w sobie wszystkie najpotrzebniejsze informacje bez niepotrzebnych odciągaczy uwagi.

Zamontowany w konsoli środkowej tablet działa całkiem sprawnie, jednak jak zwykle w samochodach z grupy PSA kompletnie nie dogaduje się z moim Huaweiem P10 lite. Często bez powodu się rozłącza a moi rozmówcy nagminnie narzekali na to, że po prostu mnie nie słyszą lub słyszą samo echo.

Silnik, skrzynia biegów i spalanie

W egzemplarzu testowym pracuje benzynowa jednostka 1.2 PureTech o mocy 130 koni mechanicznych i momencie obrotowym 230 Nm. Za przełożenia odpowiada 6-biegowa przekładnia manualna. Ich współpraca pozwala na zachowanie elastyczności nawet na 3 i 4 biegu, co przy miejskiej jeździe jest bardzo dużym plusem.

Spalanie w mieście waha się w granicach 7,5-8 litrów na 100 kilometrów, zależnie od stylu jazdy. Podczas autostradowej jazdy z prędkością 140 km/h uzyskałem wynik równy 7,1 l/100 km, a przy spokojnej i jednostajnej jeździe drogą krajową udało mi się zbić ten wynik do 6,3 litra.

Pomimo bardzo korzystnego spalania i fajnej elastyczności mam jednak pewne zastrzeżenia dotyczące pracy samego silnika. Jest to trzycylindrowa jednostka, która podczas przyśpieszania jest bardzo głośna. Przy jednostajnej jeździe cichnie, ale czułe ucho nie pozostanie obojętne na charakterystyczne odgłosy podczas przyśpieszania. Jak już jesteśmy przy odgłosach z zewnątrz. Cactus mógłby mieć lepiej wyciszone nadkola, szczególnie tylne. Podczas jazdy z większymi prędkościami robi się głośno.

Citroen C4 Cactus 8 1024x768 Test: Citroen C4 Cactus   miejski i stylowy

Jak jeździ Citroen C4 Cactus?

Jest miękko. Bardzo miękko. Citroen do modelu C5 słynął z
hydropneumatycznego zawieszenia, z którego jednak zrezygnował. Citroen C4 Cactus wyposażony jest w standardowe, ale lekko zmodyfikowane, zawieszenie. Zamiast mechanicznego odboju zamontowane zostały progresywne ograniczniki hydrualiczne. Działa to bardzo dobrze.

Jakiekolwiek nierówności, torowiska czy drogi szutrowe wybierane są bezbłędnie. Ma to oczywiście swoją cenę. Auto traci na stabilności w zakrętach, wyraźnie się wychyla. Nie ma co liczyć na stabilną pracę auta w szybszych zakrętach, ale… przecież to nie jest auto do szybkiego wchodzenia w zakręty. Złudzeń nie pozostawia również układ kierowniczy. Jest mocno wspomagany, a przez to niezbyt precyzyjny.

Porozmawiajmy o pieniądzach

Cennik otwiera kwota 61 390 zł za wersję Live. Wyższa wersja, Feel, to wydatek co najmniej 65 040 zł. Aby wejść w posiadanie testowanej, najwyższej wersji Shine, należy przygotować minimum 73 540 zł. Testowany egzemplarz z dodatkami to koszt około 87 500 zł, z kolei decydując się na maksymalnie doposażoną wersję z najdroższym silnikiem diesla jesteśmy w stanie dojść do ceny w granicach 100 000 zł.

Citroen C4 Cactus 7 1024x768 Test: Citroen C4 Cactus   miejski i stylowy

Podsumowując

Citroen C4 Cactus to zdecydowanie jeden z tych samochodów, które nie każdemu muszą przypaść do gustu. Jest to propozycja dla osób szukających ciekawego i stylowego auta, które nie są nastawione na świetne właściwości jezdne i idealną pracę silnika. Jego niecodzienna stylistyka rzuca się w oczy.

Wybiorą go więc osoby dla których samochód służy głównie do przemieszczania się, a przy okazji chcące się trochę wyróżnić. Przy okazji – to właśnie lubię w dzisiejszej motoryzacji. Każdy samochód jest inny. Każdy ma jakiś mniejszy lub większy sens i swoją misję do spełnienia. Na rynku mamy taki wybór, że każdy znajdzie coś idealnego dla siebie.

Tekst i zdjęcia: Arkadiusz Jurczewski

Citroen C4 Cactus

Ocena Citroen C4 Cactus:

Wygląd:%name Test: Citroen C4 Cactus   miejski i stylowy (8 / 10)
Wnętrze:%name Test: Citroen C4 Cactus   miejski i stylowy (8 / 10)
Silnik:%name Test: Citroen C4 Cactus   miejski i stylowy (7 / 10)
Skrzynia:%name Test: Citroen C4 Cactus   miejski i stylowy (8 / 10)
Przyspieszenie:%name Test: Citroen C4 Cactus   miejski i stylowy (7 / 10)
Jazda:%name Test: Citroen C4 Cactus   miejski i stylowy (7 / 10)
Zawieszenie:%name Test: Citroen C4 Cactus   miejski i stylowy (8 / 10)
Komfort:%name Test: Citroen C4 Cactus   miejski i stylowy (8 / 10)
Wyposażenie:%name Test: Citroen C4 Cactus   miejski i stylowy (8 / 10)
Cena/jakość:%name Test: Citroen C4 Cactus   miejski i stylowy (7 / 10)
Ogółem:%name Test: Citroen C4 Cactus   miejski i stylowy (76/100)

Galeria Citroen C4 Cactus:

Dane techniczne Citroen C4 Cactus:

Silnik: R3, Turbo benzyna
Pojemność:   1199cm³
Moc:  130 KM przy 5500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy:   230Nm przy 1750 obr/min
Skrzynia biegów: manualna, sześciobiegowa
Cena: od 61 390zł, egzemplarz testowy około 87 500zł

Dyskusja

komentarzy

Arek Jurczewski

W samochodzie spędza znaczną część swojego życia. Lubi przejażdżki bez większego celu, byle jechać. Ma fioła na punkcie jednego z rodzimych zespołów muzycznych, dlatego przemierzanie kraju wzdłuż i wszerz siedząc za kierownicą nie jest mu obce. Na co dzień jeździ Saabem, który jest niewiele młodszy od niego. W wolnych chwilach lubi samemu pogrzebać przy samochodzie, z różnym skutkiem. Najnowszy cel motoryzacyjny? Zakup auta, doprowadzenie do znośnego stanu, poznanie na wylot i wyruszenie na następną edycję Złombola. Zawodowo związany z informatyką.