BMW M235i Gran Coupé nie ma zbyt wiele wspólnego z Serią 2 Coupé, tak samo jak nie ma nic wspólnego z BMW M2. BMW M235i Gran Coupé to tak naprawdę BMW M135i w nadwoziu sedan. Tak jest, nie ma to sensu i jest to mylące. Chyba dla wszystkich, bo podczas testu bardzo długo zajęło mi wytłumaczenie znajomemu jak to właściwie tak naprawdę jest.
BMW M135i mieliśmy okazję gościć na łamach naszego portalu już jakiś czas temu. Testował je Adam, nasz redaktor naczelny, z którym po niespełna tygodniowej przygodzie z BMW M235i Gran Coupé nie mogę się w pełni zgodzić. Głównie w kwestiach wyglądu. Dlaczego? Bo M235i Gran Coupé jest po prostu zdecydowanie ładniejsze od M135i.
Przód w M135i i M235i jest niby podobny, ale różni go parę szczegółów. Główna różnica to nerki, które zostały trochę spłaszczone względem jedynki oraz boczne wloty powietrza, które w M235i Gran Coupé są wyraźnie większe. Zdecydowanie widać też różnice w proporcjach całego zderzaka. Patrząc na to auto od przodu od razu widzimy, że mamy do czynienia z mocniejszą wersją.
Linia boczna, co oczywiste, jest w tych autach zupełnie inna, ale w tym przypadku również BMW M235i Gran Coupé wygrywa pod kątem wyglądu. Jest bardzo elegancka. Tutaj usportowiony charakter auta zdradzają głównie lusterka w innym kolorze niż reszta nadwozia i wyłaniające się z przodu duże wloty powietrza. Delikatna lotka widoczna na tylnej klapie patrząc z profilu tylko potęguje te odczucia. Przyjemnym smaczkiem są również bezramkowe szyby.
Z tyłu, oprócz wspominanej wcześniej lotki i oznaczeń, znajdziemy dwa dyfuzory z prawdziwymi końcówkami wydechów w środku. Tak samo jak w M135i.
A, no i jak już porównujemy te dwa testowe egzemplarze. Czerwony Melbourn to zdecydowanie lepszy wybór koloru do tego auta niż niebieski Misano M ;)
Wnętrze BMW M235i Gran Coupé to dokładnie to samo wnętrze, które znajdziemy w M135i. Ma więc już nowy system multimedialny, który jest w pełni dotykowy. Dla fanów klasycznych rozwiązań – nie, nie musicie płakać. w M235i Gran Coupé w dalszym ciągu znajdziecie klasyczne dla BMW pokrętło, przy którego pomocy możecie poruszać się po funkcjach systemu multimedialnego. Sam ekran jest bardzo dobrej jakości, a reakcje zarówno na dotyk jak i pokrętło są natychmiastowe.
Względem poprzednich generacji BMW we wnętrzu zaszła również jedna istotna zmiana – pojawiły się w pełni cyfrowe zegary, które możemy ustawić pod swoje preferencje. Na początku połapanie się w ich obsłudze może przysporzyć trochę problemów, ale kiedy dojdziemy do wprawy można je polubić.
BMW M235i Gran Coupé towarzyszyło mi i 3 znajomym w podróży na weekendowy wypad poza miasto. Mieliśmy ze sobą bardzo dużo bagażu (i kostkarkę do lodu), ale udało nam się bez problemu zapakować większość do bagażnika, który jest całkiem ustawny. Jedynie jedna z siatek z zakupami wylądowała na czas krótkiej przejażdżki na tylnej kanapie. Pasażerowie siedzący z tyłu nie narzekali, ale bardzo możliwe, że przyczyniła się do tego ich motoryzacyjna zajawka. Ja robiąc zdjęcia deski rozdzielczej musiałem się nieźle powyginać.
Z punktu widzenia kierowcy jest wygodnie. Fotel zapewnia idealne podparcie boczne, a sama pozycja za kierownicą jest bardzo komfortowa. Podróżowanie jest bardzo przyjemne. Bez problemu wybrałbym się tym autem na objazd Europy i myślę, że wysiadłbym z niego z uśmiechem na ustach.
Sam układ kierowniczy jest „w punkt”. Bardzo dobrze przenosi zamiary kierowcy na 19-calowe felgi (w opcji, w standardzie koła są 18-calowe), a samo zawieszenie nie jest zbyt twarde. BMW M235i Gran Coupé prowadzi się pewnie, a szybsze wejście w zakręt na suchej nawierzchni nie przyniesie nam większych niespodzianek czy stresów. Nie mniej przy mokrej nawierzchni lub dużej prędkości należy pamiętać, że mamy w swoich rękach auto ważące około 1700 kilogramów. Duża w tym zasługa również napędu. M235i dostępne jest tylko i wyłącznie z xDrive. Duża część fanów marki stwierdzi, że jest to profanacja. Może i jest, ale według mnie dla większości klientów będzie to plus, a nie minus.
Dobra, pora rozprawić się z sercem tego auta. Pod maską znajdziemy 2-litrową, czterocylindrową, rzędową turbobenzynę, która generuje 306 koni mechanicznych i 450 niutonometrów. Tutaj mamy ten moment, w którym nie tylko fani marki czują zawód. Ja też go czuję. Podczas przyśpieszania brakuje mruczenia rzędowej szóstki dostępnej we wcześniejszych generacjach serii 1. Inżynierowie BMW co prawda próbowali nadrabiać trochę wydechem, trochę dźwiękiem dobiegających do naszych uszu z głośników, ale niestety nie jest to to samo.
Silnik ten pozwala na osiągnięcie pierwszej setki w 4,9 sekundy, czyli o 0,1 sekundy mniej niż w M135i. Myślę, że zgodnie możemy uznać tę różnicę za pomijalną. Napęd przenoszony jest za pomocą 8-stopniowej przekładni automatycznej, która radzi sobie całkiem nieźle. Zarzucić jej można delikatną ospałość przy ruszaniu, ale same zmiany przełożeń są natychmiastowe. Dla osób lubiących myśleć od czasu do czasu za auto dostępne są oczywiście łopatki. To połączenie oprócz zapewnienia naprawdę dobrych wrażeń z jazdy zapewnia również całkiem ekonomiczne spalanie. W trasie przy spokojnej jeździe spalanie w okolicach 6 litrów to nic nadzwyczajnego. W mieście bez większych problemów możemy jeździć ze spalaniem poniżej 10 litrów. Dynamiczna jazda może podwyższyć ten wynik do okolic 15 litrów.
Cennik
BMW serii 2 Gran Coupé startuje od 129 300 zł. BMW M235i Gran Coupé z kolei to wydatek minimum 222 100 zł. Doposażając auto po sam sufit we wszystkie możliwe pakiety przekroczymy 270 000 zł.
Podsumowując
BMW M235i Gran Coupé to bardzo dobre auto. Jest ładne, szybkie, wygodne, kiedy trzeba potrafi być ekonomiczne. Bardzo często powtarzam, że wyrosłem już z hot hatchy. M235i Gran Coupé chętnie widziałbym w swoim garażu na dłużej. Może właśnie dlatego, że nie jest to hatchback?
Tekst i zdjęcia: Arek Jurczewski
BMW M235i Gran Coupé
Ocena BMW M235i Gran Coupé
Wygląd: | [usr 9] |
Wnętrze: | [usr 9] |
Silnik: | [usr 7] |
Skrzynia: | [usr 9] |
Przyspieszenie: | [usr 10] |
Jazda: | [usr 8] |
Zawieszenie: | [usr 8] |
Komfort: | [usr 8] |
Wyposażenie: | [usr 10] |
Cena/jakość: | [usr 7] |
Ogółem: | [usr 8.5 text=”false” img=”06_red.png”] (85/100) |
Zdjęcia BMW M235i Gran Coupé
Dane techniczne BMW M235i Gran Coupé:
Silnik: R4, turbobenzyna
Pojemność: 1998 cm³
Moc: 306 KM przy 5000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 450 Nm przy 1750-5000 obr/min
Skrzynia biegów: automatyczna Steptronic, ośmiobiegowa
Osiągi: 4,9 s. 0-100 km/h, 250 km/h v-max
Cena: od 129 300 zł, od 222 100 zł wersja testowana