• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Test: Smart EQ Forfour, czy naprawdę taki smart?

Arkadiusz Jurczewski Autor Arkadiusz Jurczewski
11/07/2018
w Nowe
0
smart EQ forfour glowne

smart EQ forfour glowne

367
SHARES
3.3k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Firma z Böblingen słynie z produkcji samochodów, których głównym zadaniem jest możliwie sprawne i wygodne przemieszczanie się w warunkach miejskich. Czy smart EQ forfour spełnia pierwotne założenia firmy? Sprawdziłem to.

Warto przeczytać

Test: Superauto.pl – Volvo XC60 T8 Recharge 390 KM

Test: Ford Kuga 2.5 l PHEV — danie szefa kuchni

Honda Jazz Crosstar – wady i zalety

 

Pierwsza generacja forfour produkowana była tylko przez trzy lata w okresie 2004-2006.  Po 8 latach wróciła na rynek a po kolejnych 4, w 2018, zyskała wersję elektryczną tworząc tym samym mieszankę wybuchową. Małe, zwinne i ekologiczne auto – idealnie skrojone do miasta.

 

 

Krótka historia

Smart EQ Forfour jest mniejszy od Fourfour pierwszej generacji. Jest co prawda, tak jak poprzednik, 4 osobowy i ma 2 pary drzwi, ale nie jest już autem segmentu B. Pozycjonować musimy go zatem w segmencie A. Skąd ta różnica? Pierwsza generacja została zaprojektowana na bazie Mitsubishi Colta 6. generacji. A druga? Powstała na bazie nowego Renault Twingo. Właśnie tę generację z silnikiem elektrycznym dla Was testujemy.

Sprawne oko od razu wyłapie pewne podobieństwa tych dwóch modeli. Bryła samochodu jest podobna, chociaż same wymiary delikatnie się różnią. Tablet dotykowy jest praktycznie taki sam, co niestety zaletą nie jest. Dość toporna obsługa i słaba intuicyjność potrafi zirytować. Ogólnie całe wnętrze ma bardzo podobny rozkład, chociaż auta wykończone zostały w zupełnie inny sposób. Swoją drogą wnętrze spasowane jest dobrze, ale jakość materiałów pozostawia sporo do życzenia. Wygląda ładnie, ale plastiki użyte do wykończenia wnętrza samochodu są po prostu słabe. Sporym minusem jest również brak regulowanej w jakimkolwiek stopniu kierownicy.

 

smart EQ forfour 17
smart EQ forfour 17
smart EQ forfour 16
smart EQ forfour 16
smart EQ forfour 14
smart EQ forfour 14

 

Życie z autem elektrycznym

Okej, parę słów o historii modelu napisanych, przejdźmy więc do konkretów. Decydując się na zakup auta elektrycznego warto w pierwszej kolejności zadać sobie jedno bardzo, ale to bardzo ważne pytanie. Jak często możemy je ładować i jak dużo jeździmy po mieście. Musimy pamiętać, że auto elektryczne to tak naprawdę swego rodzaju uwiązanie się do kabla. Procenty naładowania akumulatorów będą nam maleć w oczach a każde ładowanie zajmie kilka godzin. Jeżeli mamy dostęp do prądu w garażu w domu lub w biurze nie ma żadnego problemu. Ładujemy kiedy chcemy i ile tylko potrzebujemy. Jeżeli takiego luksusu nie mamy (tak jak ja) pozostaje nam korzystanie z ładowarek miejskich co może stanowić niemały problem.

Smart EQ forfour katalogowo ma zasięg 160 kilometrów na pełnym naładowaniu. W rzeczywistości, podczas normalnego użytkowania samochodu w lato z klimatyzacją, radiem, ładowaniem telefonu i innymi codziennymi czynnościami, prądu realnie starczy nam na 120 kilometrów. W zimę ze względu na temperatury stracimy kolejne kilometry, obstawiam, że zostanie nam do przejechania około 90. Jak to mówią – dużo i niedużo. Jeżeli używamy auta tylko do dojazdów do pracy i na zakupy nie powinno to stanowić jakiegokolwiek problemu szczególnie latem. 120 kilometrów to w końcu wcale nie jest tak mało. Jeżeli jeździmy sporo, pozostaje nam zastanowić się czy będziemy w stanie ładować je tak często i bezproblemowo, żeby nie dostarczało nam to dodatkowych stresów.

 

 

Jak jeździ smart EQ forfour?

Kilka miesięcy temu Mikołaj testował dla Was elektrycznego smarta fortwo. Miałem wtedy okazję się nim przejechać. Było to moje pierwsze spotkanie ze smartem i przyznam szczerze – byłem pozytywnie zaskoczony. Auto było mega zwrotne i trzymało się drogi dosłownie jak gokart. Przed testem czterodrzwiowej wersji tego auta bałem się, że prowadzenie będzie dużo gorsze. W końcu forfour jest sporo dłuższy (80 centymetrów to prawie metr!). Na szczęście się myliłem.

Co prawda nie zaparkujemy już nim w poprzek tam gdzie inni parkują równolegle. Nie zawrócimy też „na raz” w bardzo wąskiej uliczce. Za to w wąskiej już damy radę. Samo prowadzenie, dzięki kołom umieszczonym w narożnikach nadwozia oraz nisko umieszczonemu środkowi ciężkości, nadal pozostaje jak w gokarcie. Zawieszenie dobrze radzi sobie z polskimi ulicami. Auto trzyma się drogi i pomimo wąskich opon prowadzi się dosyć pewnie. Układ kierowniczy jest mocno wspomagany, może nawet trochę zbyt mocno. Ujmuje to trochę z radości podczas szybszej jazdy, ale plusuje przy pierwszym lepszym parkowaniu.

 

 

Podsumowując

Elektryczne wcielenie czterodrzwiowego smarta nie jest dla każdego. To auto, które pozwoli nam wygodnie i ekologicznie (a przy tym ekonomicznie, biorąc pod uwagę tylko koszty codziennej eksploatacji) dostać się do pracy, na zakupy czy zawieźć dziecko do szkoły. To auto, które pozwoli nam również zaznać odrobiny radości z jazdy za pośrednictwem tylnego napędu połączonego z kołami w rogach i niskim środkiem ciężkości. To auto, które wywoła uśmiech u niejednego człowieka na ulicy ze względu na swój niecodzienny wygląd i charakter. To niestety również auto, które jest za drogie jak na to co oferuje. Jestem pewny, że znajdzie grono nabywców. Zapalonych ekologów i ludzi, dla których ideologia jest ważniejsza od pieniędzy bo po prostu mogą sobie na to pozwolić. Problem w tym, że u nas w kraju za tę cenę będzie ich niestety raczej niewielu.

 

Tekst i zdjęcia: Arkadiusz Jurczewski

 

Wygląd: 7 out of 10 stars (7 / 10)
Wnętrze: 6 out of 10 stars (6 / 10)
Silnik: 9 out of 10 stars (9 / 10)
Skrzynia: nie dotyczy
Przyspieszenie: 8 out of 10 stars (8 / 10)
Jazda: 7 out of 10 stars (7 / 10)
Zawieszenie: 6 out of 10 stars (6 / 10)
Komfort: 6 out of 10 stars (6 / 10)
Wyposażenie: 6 out of 10 stars (6 / 10)
Cena/jakość: 4 out of 10 stars (4 / 10)
Ogółem: 6.5 out of 10 stars (59/90)

 

smart EQ forfour 1
smart EQ forfour 1
smart EQ forfour 4
smart EQ forfour 4
smart EQ forfour 5
smart EQ forfour 5
smart EQ forfour 6
smart EQ forfour 6
smart EQ forfour 7
smart EQ forfour 7
smart EQ forfour 8
smart EQ forfour 8
smart EQ forfour 9
smart EQ forfour 9
smart EQ forfour 10
smart EQ forfour 10
smart EQ forfour 11
smart EQ forfour 11
smart EQ forfour 12
smart EQ forfour 12
smart EQ forfour 13
smart EQ forfour 13
smart EQ forfour 14
smart EQ forfour 14
smart EQ forfour 15
smart EQ forfour 15
smart EQ forfour 16
smart EQ forfour 16
smart EQ forfour 17
smart EQ forfour 17
smart EQ forfour 18
smart EQ forfour 18
smart EQ forfour 2
smart EQ forfour 2
smart EQ forfour 3
smart EQ forfour 3
smart EQ forfour 19
smart EQ forfour 19

 

 

Dane Techniczne:

Silnik: elektryczny
Moc: 82 KM
0-100 km/h: 12,7 s
Prędkość max.: 130 km/h
Wymiary (dł/szer/wys): 3495/1665/1554 mm
Śr. zużycie energii: 13,1 kWh/100 km
Cena: od 96 000 zł, testowany egzemplarz: ok. 126 000 zł

 

 

Tagi: auto elektryczneeqforfoursmart
Poprzedni post

AMG bierze na celownik Caymana

Następny post

Wynajem auta krok po kroku – poradnik

Arkadiusz Jurczewski

Arkadiusz Jurczewski

W samochodzie spędza znaczną część swojego życia. Lubi przejażdżki bez większego celu, byle jechać. Ma fioła na punkcie jednego z rodzimych zespołów muzycznych, dlatego przemierzanie kraju wzdłuż i wszerz siedząc za kierownicą nie jest mu obce. Na co dzień jeździ Saabem, który jest niewiele młodszy od niego. W wolnych chwilach lubi samemu pogrzebać przy samochodzie, z różnym skutkiem. Najnowszy cel motoryzacyjny? Zakup auta, doprowadzenie do znośnego stanu, poznanie na wylot i wyruszenie na następną edycję Złombola. Zawodowo związany z informatyką.

Podobne artykuły

volvo xc60 superauto

Test: Superauto.pl – Volvo XC60 T8 Recharge 390 KM

Autor Redakcja Motopodprad
19/05/2022
0

W środowisku trochę pokutuje opinia, że Volvo są nudne. Jest w tym ziarno prawdy, ale czy to takie złe? Volvo...

Ford Kuga phev 22 10

Test: Ford Kuga 2.5 l PHEV — danie szefa kuchni

Autor Redakcja Motopodprad
18/05/2022
0

Ford Kuga jest jak restauracja serwująca wszystkie kuchnie świata. Można kupić taki model z silnikiem benzynowym, wysokoprężnym, w klasycznej hybrydzie...

Honda Jazz Crosstar 4

Honda Jazz Crosstar – wady i zalety

Autor Konrad Stopa
16/05/2022
0

Honda Jazz Crosstar, to próba ocieplenia i unowocześnienia modelu, który kojarzy się z miastem i dość starszym klientem. Dzięki terenowej...

volvo xc40 recharge 01

Test: Volvo XC40 P8 Recharge Twin – odważne wejście w świat elektryków

Autor Redakcja Motopodprad
13/05/2022
0

Volvo zadeklarowało iż od 2030 roku wszystkie ich modele będą w pełni elektryczne. W ciągu najbliższych 8 lat Szwedzi chcą...

Następny post
fotolia 162020740 subscription xxl

Wynajem auta krok po kroku - poradnik

Ceneo.pl

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe
  • Pozycjonowanie stron vd.pl

© 2022 MotoPodPrad.pl & AF Instruments Sp. z o. o.

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady

© 2022 MotoPodPrad.pl & AF Instruments Sp. z o. o.