Formentor VZ5 to ta Cupra, którą chciałbyś mieć

Wszystko przez silnik – 5-cylindrowe serce zapożyczone z Audi RSQ3 sprawia, że Formentor VZ5 jest od niego szybszy.

Pisałem niedawno o tym, że Cupra Formentor uzupełnia swoją ofertę o wariant hybrydowy. Już wtedy wiadomo było, że za chwilę oficjalnie poznamy najmocniejszą, w pełni benzynową Cuprę. Świadczyły o tym liczne zdjęcia szpiegowskie z okolic Nurburgringu i przecieki z firmy. Właściwie nie znaliśmy tylko jednej istotnej cechy tego modelu, a mówię o jego limitowanym charakterze. Otóż powstanie tylko 7 tysięcy egzemplarzy Cupry Formentor VZ5. Dlaczego nie 5, 8 czy 10 tysięcy? Diabli wiedzą, ale przejdźmy do szczegółów.

Silnik VZ5 to 5-cylindrowe serce pożyczone z Audi RS3/RSQ3. Szczególnie interesuje nas tutaj porównanie z RSQ3 jako pewną formą konkurencji dla Formentora VZ5. Otóż mimo mocy niższej o 10 KM (390 v 400) Cupra jest szybsza od Audi w sprincie do 100 km/h (4,2 v 4,5 s). Moim zdaniem także ciekawiej wygląda, choć w środku nie ma co szukać takich elektronicznych zabawek i takiego designu jak w Audi z rodziny RS.

Czym różni się VZ5 od słabszej, 310-konnej wersji? Na przykład hamulcami – są większe tarcze i 6-tłoczkowe zaciski schowane za 20-calowymi obręczami o nowym wzorze. Także z tyłu najmocniejszy Formentor się wyróżnia innymi końcówkami wydechu, których układ podobny jest do Lexusów z serii F. Mam tu na myśli pionowy układ podwójnych końcówek z każdej strony, co tworzy ciekawy efekt wizualny.

cupra formentor vz5 3 1024x576

Cen teo modelu nie znamy, ale nie będzie tanio. Za pojemność silnik powyżej 2 litrów zwiększy się znacząco stawka akcyzy na ten model w Polsce, a i bez tego skok cenowy pewnie będzie duży. Nie zapominajmy i limitowanej produkcji, dzięki której VZ5 powinien rozejść się jak ciepłe bułeczki.

Bartłomiej Puchała
fot. Cupra

Dyskusja

komentarzy

Bartłomiej Puchała

Bartek Puchała

Nie jest fanem szybkiej jazdy. Dużo większą przyjemność sprawia mu płynność prowadzenia. Dziennikarstwo motoryzacyjne to dla niego zabawa i hobby, choć marzy o przejściu na zawodowstwo. Miłośnik youngtimerów i sleeperów oraz kultowego już Top Gear - posiadacz wszystkich wydanych numerów polskiej wersji magazynu. Na co dzień upala prawie trzydziestoletnie W124.