Citroen C5 Aircross to francuska propozycja kompaktowego SUVa dla średniej wielkości rodziny. Jeśli lubią ekologię, to wersja hybrydowa z podłączeniem do gniazdka będzie idealna. A w sumie 225 KM mocy może zaskoczyć.
To już moja druga przygoda z tym modelem i ekologiczną wersją Francuza. Pierwsze spotkanie możecie przejrzeć tutaj i przeczytać cały test. Dziś czas na podsumowanie wad i zalet. Zacznijmy od pozytywów.
Zalety Citroen C5 Aircross Hybrid:
1. Wysoka moc silnika
Systemowa moc całego napędu Citroena C5 Aircross w wersji Hybrid to aż 225 KM. Połączenie silników elektrycznych i spalinowego motoru o pojemności 1,6 litra to popularne rozwiązanie w świeżej grupie Stellantis. Co więcej, możliwości tego połączenia to nawet 300 KM.
Jak to się przekłada na osiągi? Prędkość maksymalna wynosi tyle samo co moc, więc 225 kilometrów na godzinę. Do setki auto rozpędza się w 8,6 sekundy. Pamiętajmy jednak, że to wszystko wygląda tak dobrze, gdy akumulatory są naładowane.
2. Komfortowo w środku
Lubię francuskie samochody, bo są mega komfortowe. Druga ich cecha to wysokie wyposażenie w rozsądnej cenie. Sam środek też wykonany jest z dobrych i przyjemnych materiałów. Łącząc to wszystko w jedno mamy naprawdę wygodne miejsce do podróżowania.
Dzięki temu przebywanie w Citroenie jest przyjemne. Można pobawić się nowinkami technicznymi, ale też klimatyzacją lub niezłym audio. Jest też pełne ogrzewanie foteli i masaż, ale o tym niżej.
3. Masaż foteli
Masaż foteli w aucie nie jest już domeną najdroższych i najbardziej prestiżowych samochodach. Ten w Citronie (jak i reszcie starej grupy PSA) działa bardzo dobrze i przyjemnie. Poza tym to rozbudowany mechanizm obejmujący całe oparcie fotela. Odpowiednie silniki mają kilka rodzajów masażu oraz zmienną siłę.
Opcja obejmuje oba przednie fotele, a steruje się nimi w centralnym ekranie systemu infomedialnego. Dosłownie kilka przycisków i można się zrelaksować.
Wady Citroen C5 Aircross Hybrid:
1. Wysokie spalanie
System hybrydowy Citroena pozwalał przejechać na prądzie nawet 40 kilometrów. W takim stylu przejechanie 100 kilometrów zgodnie z zaleceniem producenta może wyjść nawet mniej niż 2-3 litry na tym dystansie. Patrząc na statystyki aut PHEV mało kto jednak tak wykorzystuje te samochody.
W naszym teście, który opiewał w różne warunki drogowe średnia wyniosła w okolica 10 litrów. To dużo, zwłaszcza że w mieście ta wartość jeszcze rosła. W ponad 300-kilometrowej trasie najmniejszy wynik, który uzyskaliśmy to ciut ponad 7 litrów. Nawet podkreślając fakt, że akumulatory w czasie wyruszenia była pełne.
2. Kanapowe fotele
Pisałem o wygodnych i komfortowych fotelach, które są miękkie i przyjemne oraz przypominają te z salonu niż z samochodu. Niestety nie są zbyt dobrze wyprofilowane, więc trzymanie boczne w nich prawie nie występuje. Na krętej trasie może to być lekkim problemem, ale trzeba sobie jasno powiedzieć, że Citroen C5 Aircross takiej jazdy nie lubi.
3. Miękkie zawieszenie
Argumentem, który potwierdza powyższe zdanie są miękkie nastawy zawieszenia. To zawsze była cecha szczególna Citroenów, które bajecznie wybierały nierówności, ale przy tym mocno się bujały. W C5 Aircross taka sytuacja się powtarza, która trochę obniża precyzję prowadzenia i wprawia samochód w zauważalne przechyły. I to nie tylko podczas testów łosia.
Wsiadając do auta po raz pierwszy od razu to czuć, ale po dłuższym przebiegu można się do tego przyzwyczaić. Poza tym nie jest to auto sportowe i na pewno częściej klienci docenią komfortowy przejazd niż ewentualny przechył.
Oczywiście to nie wszystkie cechy szczególne tego modelu, ale moje subiektywne odczucia z ostatnich jazd Citroenem. Moim zdaniem Citroen C5 Aircross nie jest autem dla każdego stąd nie widzimy ich co chwilę na ulicy, ale jest bardzo wygodnym samochodem w popularnym teraz segmencie. Wyższe nadwozie, proste wsiadanie, wysokie wyposażenie i atrakcyjna cena może skierować chętnych w stronę salonów, bo hybrydowa wersja to wydatek minimum 150 tysięcy złotych.
Konrad Stopa
Fot. Karol Tynka
I visited a lot of website but I conceive this one has something special in it in it
This is a very good tips especially to those new to blogosphere, brief and accurate information… Thanks for sharing this one. A must read article.