Czy marki MV Agusta, Bimota, albo SYM cokolwiek ci mówią? A może Hyosung, Indian albo Cagiva? W tym materiale przedstawiamy nietypowe marki motocyklowe, jakie są w zasadzie niedostępne na polskim rynku.
Bimota
Tak, tak – Bimota mimo że w Polsce jest w zasadzie nieznana, to we Włoszech uchodzi za legendę. Motocykle tej marki co prawda nigdy nie były szczególnie popularne, bo większość modeli jakie wprowadziła na rynek było egzemplarzami rzemieślniczymi, tj. produkowanymi ręcznie bez produkcji seryjnej, jako takiej.
Mimo że Bimota posiadała swoje jednostki napędowe, to marka zwykle posiłkowała się już dostępnymi silnikami japońskich producentów – Yamahy, Suzuki, Kawasaki i Hondy.
W latach 90’ Bimota nie mogła pochwalić się dobrymi wynikami finansowymi, dlatego zarząd firmy został zmuszony do ogłoszenia upadłości. Ostatecznie marka została przywrócona do życia w 2003 r., a tej chwili większościowy pakiet udziałowy Bimoty posiada Kawasaki, stąd też flagowy model Bimota Tesi H2 jest napędzany silnikiem wprost z Kawasaki HR2.
SYM
SYM nie wydaje się już tak egzotyczną marką w Polsce, jak jest to w przypadku Bimoty, ale wciąż – na zlotach motocyklowych zbyt często na te motocykle nie traficie. SYM to jeden z najstarszych producentów motocykli i skuterów na świecie (pierwsze motocykle powstały w latach 50 ubiegłego wieku). Jako, że jest marką tajwańską, cieszy przede wszystkim dużym zainteresowaniem w Azji.
Niskie zainteresowanie SYM’em w naszym kraju wynika przede wszystkim z faktu, że SYM produkuje przede wszystkim skutery, a te nie cieszą się tak dużym zainteresowaniem, jak motocykle powyżej * 250 cm3.
* Dane za źródłem: https://motogar.pl/sklep/18516-czesci-sym – zgodne z dniem publikacji 15.04.2022 r.
Horex
O Horexie miałeś prawo nie słyszeć i to mimo że jest to marka niemiecka. Jej historia jest zawiła; marka wielokrotnie ogłaszała upadłość, a potem wracała do działalności – przez kilka lat właścicielem Horexa był sam Daimler-Benz.
Wśród topowych konstrukcji Horexa należy wspomnieć m.in. o modelu Horex VR6, który jest napędzamy silnikiem o pojemności 1,2 l i nieskromnej mocy 163 KM. Biorąc pod uwagę, że jednostka nie posiada chłodzenia cieczą, a powietrzem – VR6 należy do czołówki motocykli szosowych w swojej klasie.
Indian
W chwili publikacji tego materiału właścicielem Indiana jest grupa kapitałowa Polaris; co ciekawe – motocykle Indiana produkowane są w Polsce w Opolu, ale ze względu na mocną pozycję Harleya, Indian uchodzi w naszym kraju za egzotykę. Szkoda, bo to marka z dużym dorobkiem technologicznym i historycznym (Indian powstał na 2 lata przed Harleyem Davidsonem). Indian jest zdecydowanie najstarszym producentem motocykli z amerykańskim rodowodem.
W aktualnej ofercie marki na rynku amerykańskim dostępnych jest 8 modeli w kilkunastu różnych konfiguracjach – w tym specjalne wydania na 100. rocznicę marki
Źródło: Motogar.pl / art. sponsorowany