Volkswagen ID.3 – elektryczna rewolucja

Nikt nie ma wątpliwości – ID.3 będzie dla VW tak dużym kamieniem milowym jak Garbus i Golf.

Debiut ID.3 wiele znaczy dla Volkswagena. Ten samochód ma być czymś tak istotnym dla koncernu jak Golf – wyznacznikiem swojej klasy na całe pokolenia. Premiera tego auta właśnie odbyła się na targach IAA we Frankfurcie. Wraz z tym modelem debiutuje nowe logo VW – subtelniejsze i wizualnie lżejsze niż wcześniej.

Zdecydowano się na nadwozie typu hatchback, choć o zupełnie innych proporcjach. Platforma MEB stworzona dla aut elektrycznych VAG-a umożliwia zrobienie bardzo krótkich zwisów i długiego rozstawu osi. Wymiarami ID.3 jest niemal identyczne jak Golf VII, ale w środku będzie o wiele więcej miejsca dla pasażerów. Z zewnątrz ten model będzie się wyróżniał futurystycznymi wzorami felg.

volkswagen id 3 2019 1024x576 Volkswagen ID.3   elektryczna rewolucja

Wnętrze ID.3

Designerzy całkowicie zrezygnowali z fizycznych przycisków w kabinie. Nawet stosowane od lat w Volkswagenie pokrętło świateł po lewej stronie zamieniło się w dotykowy panel. Centralny ekran steruje większością funkcji z zakresu komfortu. Ekran kierowcy oczywiście zastępuje klasyczne zegary i przekazuje dane potrzebne do jazdy.

Jeśli chodzi o projekt, twórcy poszli w totalną ascezę. Jest czysto, bez zbędnych linii, jakby podkreślając użytkowy charakter auta. Patrząc na zdjęcia trudno się tym ekscytować, ale wkrótce zobaczymy jaki będzie odbiór ID.3 w bezpośrednim kontakcie. Wnętrze można skomponować w odważnych kolorach – jest na przykład wersja biało-pomarańczowa.

Napęd Volkswagena ID.3

Producent zapowiedział od razu 3 wersje baterii i dwie wersje mocy swojego nowego auta. Do wyboru będą baterie o pojemności 45, 58 i 77 kWh. Odpowiada to zasięgowi odpowiednio 330, 420 lub 550 km. Podstawowy silnik rozwija 150 KM i łączy się z mniejszą baterią, mocniejszy 204 KM zarezerwowany jest dla dwóch większych wariantów. Jest jeszcze jedistotny czynnik do wyboru przez klienta – maksymalny prąd jakim możemy ładować auto. W podstawie będzie to 50 kW, a w opcji 100 kW lub 125 kW (bateria 77 kWh). Warto wspomnieć, że ID.3 jest samochodem tylnonapędowym. 4Motion nie przewidziano. Osiągów nie znamy.

volkswagen id 3 2019 4 1024x576 Volkswagen ID.3   elektryczna rewolucja

Wyposażenie i ceny ID.3

Volkswagen ID.3 będzie miał możliwości wyposażenia podobnie jak współczesne auta kompaktowe. Na razie mamy informacje tylko o wejściowej odmianie 1st Edition. Na jej pokładzie klienci będą mieli nawigację, 18-calowe felgi, podgrzewane fotele i wiele innych. W opcji m.in. kolejne poziomy wykończenia wnętrza, wiele systemów asystujących, światła Matrix LED, system audio Beats, head-up display i inne. Wraz z samochodem debiutuje nowy system multimedialny, który może być zdalnie aktualizowany o kolejne funkcje. Od dawna tak to już działa w Tesli.

volkswagen id 3 2019 1 1024x576 Volkswagen ID.3   elektryczna rewolucja

Rewolucyjny Volkswagen ID.3 wejdzie do produkcji seryjnej w listopadzie. Koncern chwali się, że już zebrał 30 tysięcy zamówień w ciemno. Cena bazowej wersji w Niemczech ma być utrzymana poniżej 30,000 euro. Jak to się przełoży na Polskę? Na takie informacje musimy poczekać.

Bartłomiej Puchała
fot. Volkswagen

Dyskusja

komentarzy

Bartłomiej Puchała

Bartek Puchała

Nie jest fanem szybkiej jazdy. Dużo większą przyjemność sprawia mu płynność prowadzenia. Dziennikarstwo motoryzacyjne to dla niego zabawa i hobby, choć marzy o przejściu na zawodowstwo. Miłośnik youngtimerów i sleeperów oraz kultowego już Top Gear - posiadacz wszystkich wydanych numerów polskiej wersji magazynu. Na co dzień upala prawie trzydziestoletnie W124.