Taycan Cross Turismo – elektryczne kombi od Porsche

Uzupełnieniem oferty modelu Taycan jest Cross Turismo. To sportowe kombi o znacznie większej praktyczności z minimalnym poświęceniem osiągów.

Elektryczne Porsche okazało się komercyjnym strzałem w 10. Gdy inne marki zderzyły się ze ścianą w kwestii wielkości sprzedaży swoich pierwszych modeli elelktrycznych, Porsche robi świetny interes. Taycan w 2020 roku był najchętniej wybieranym modelem Porsche i praktycznie z miesiąca na miesiąc wycina z gamy Panamerę. To tylko potwierdza, że obecnie elektryczne auta to raczej zabawki dla bogatych, którzy chcą doświadczać jazdy w ciszy i rakietowych osiągów, a nie interesuje ich dbałość o środowisko. Teraz klienci Porsche będą mogli pójść o krok dalej, bo do oferty dołącza Taycan Cross Turismo.

W założeniu ta odmiana ma wnosić więcej praktyczności, gdyby Porsche miało pełnić rolę pojazdu rodzinnego. Cross Turismo stoi o 20 mm wyżej nad ziemią niż zwykły Taycan, a dokładając pakiet Offroad Design ta wartość rośnie jeszcze o dodatkowe 10 mm. Pakiet ten jest szczególnie ciekawy, bo oprócz zewnętrznej stylistyki robiącej z Taycana podniesione kombi ma także specjalny tryb ‘Gravel’ do jazdy po trudnych nawierzchniach. Porsche zaznacza, że to nie czyni z niego SUV-a, ale zwiększa użyteczność wozu poza asfaltem. Cross Turismo będzie sprzedawane tylko z penumatycznym zawieszeniem dającym komfort regulowania prześwitu oraz z napędem na obie osie.

Nawet bazowy Taycan Cross Turismo ma w standardzie bogatsze wyposażenie niż klasyczny Taycan sedan. Przykładem niech będzie szklany, panoramiczny dach oraz relingi dachowe. Ponadto kombiak oznacza więcej miejsca dla pasażerów – z przodu tylko kilka mm, ale z tyłu aż o prawie 5 cm nad głowami. Bagażnik ma prawie 450 l pojemności, a to o 40 l więcej niż w sedanie.

Wersje i osiągi Taycan Cross Turismo

Krótko mówiąc, to skomplikowane. Podstawowy CT oznaczony jest po prostu jako 4, potem jest 4S, Turbo i Turbo S. Każdy z nich ma 2 silniki i dwie wartości mocy – normalną i przy użyciu launch control. No to od dołu – taycan CT 4 oferuje 380 (476 KM), 4S ma 490 (570 KM), Turbo 625 (680 KM), a Turbo S także 625 Km, ale za dotknięcem magicznego przycisku aż 761 KM. Najsłabszy z nich przyspiesza do ‘setki’ w 5,1 s, a najmocniejszy w 2,9 s. Tym samym Cross Turismo jest wolniejsze od sedana, ale o minimalne 0,1 s w każdym przypadku. Prędkość maksymalna wynosi między 220, a 250 km/h.

2021 porsche taycan cross turismo 2 1024x576

Dalej dochodzimy do kwestii zasięgu. 800-voltowa instalacja Taycana współpracuje z bateriami o różnej pojemności w zależności od wyboru klienta. Podstawowy wariant jest w ofercie najbardziej oszczędny i przejedzie do 456 km. Od wersji 4S Taycan CT ma w standardzie Performance Battery Plus, które w sedanie jest za dopłatą. Oznacza to nieco lepsze osiągi niż byłyby bez tego dodatku. Najmocniejsze warianty są bardziej energochłonne, więc takie Turbo S ma zasięg do 420 km.

Znakiem rozpoznawczym tej wersji ma być praktyczność. Dla jej podkreślenia Porsche opracowało nawet specjalną platformę rowerową na tył mieszczącą nawet 3 rowery. Do kompletu w salonie Porsche można sobie dokupić także rowery w wersjach Sport i Cross. Ciekawe, że platforma jest tak stworzona, by bagażnik można było otworzyć także gdy jest w pełni załadowana.

Porsche Taycan Cross Turismo zacznie być sprzedawany w Europie w lecie 2021 r.

Bartłomiej Puchała
fot. Porsche

Dyskusja

komentarzy

Bartłomiej Puchała

Bartek Puchała

Nie jest fanem szybkiej jazdy. Dużo większą przyjemność sprawia mu płynność prowadzenia. Dziennikarstwo motoryzacyjne to dla niego zabawa i hobby, choć marzy o przejściu na zawodowstwo. Miłośnik youngtimerów i sleeperów oraz kultowego już Top Gear - posiadacz wszystkich wydanych numerów polskiej wersji magazynu. Na co dzień upala prawie trzydziestoletnie W124.