W Europie rynek motoryzacyjny w dalszym ciągu przeżywa kryzys. Samochody spalinowe odnotowały spory spadek sprzedaży. Elektryki zaś zaskakują coraz większą popularnością.
Jak podaje serwis analityczny JATO Dynamics, wyniki notowane przez europejskie rynki, licząc od stycznia do końca kwietnia, są jednymi z najsłabszych od początku lat 90. ubiegłego stulecia. Tak źle nie było od dawna. Nieco inaczej wygląda sytuacja wśród samochodów elektrycznych i hybrydowych. Tutaj spadek sprzedaży nie jest aż tak wyraźny. Można więc rzec, że samochody elektryczne w pewien sposób ratują branże motoryzacyjną. Oczywiście jest to daleko idące uproszczenie.
Ciekawie zaś wygląda ranking najchętniej wybieranych samochodów elektrycznych w Europie. Liderem sprzedaży jest Fiat 500, czyli model, który w wersji elektrycznej nie odnosi sukcesu w Polsce. Ma on dużą przewagę na drugim Peugeotem 208 oraz trzecią w zestawieniu Skodą Enyaq.
Czołową dziesiątkę najchętniej wybieranych elektryków w Europie uzupełniły Dacia Spring, Kia Niro, Volkswagen ID.4, Hyundai Kona, Renault Zoe, Kia EV6 oraz BMW i3.
A tak wygląda ranking sprzedaży samochodów elektrycznych w Europie w kwietniu 2022 roku z podziałem na liczbę sprzedanych sztuk:
- Fiat 500 – 5 524 szt.
- Peugeot 208 – 3 730 szt.
- Skoda Enyaq – 3 645 szt.
- Dacia Spring – 3 555 szt.
- Kia Niro – 3 478 szt.
- Volkswagen ID.4 – 2 892 szt.
- Hyundai Kona – 2 867 szt.
- Renault Zoe– 2 823 szt.
- Kia EV6 – 2 699 szt.
- BMW i3 – 2 507 szt.
Jak widać po rankingu, samochody elektryczne cieszą się coraz większą popularnością w Europie. Również w Polsce pojawia się coraz więcej samochodów z napędem elektrycznym. Można je poznać m.in. po charakterystycznych zielonych tablicach rejestracyjnych.
Tekst: Paweł Oblizajek
Zdjęcia: Producenci