Podczas zderzenia jest niewiele bezpieczniejszych miejsc niż przednie fotele Mazdy CX-30.
Rzadko na myśl o bezpiecznych samochodach pierwszym skojarzeniem jest Mazda. To raczej Szwedzi zawsze dążyli do perfekcji w tym temacie. Gdy w 2017 r. Volvo uzyskało rekordowe wyniki w testach EuroNCAP wydawało mi się, że jego pogromcą może być tylko inne Volvo. Japończycy jednak nie dali za wygraną i teraz właśnie oni przejęli rekord. Mazda CX-30 w najnowszych testach uzyskała 99% punktów za ochronę dorosłych.
Pozostałe wyniki także są imponujące. Za ochronę dzieci 86% punktów, ochrona pieszego 80% i systemy asystujące 77%. Dwa lata temu Volvo miało 98% za ochronę dorosłych i odpowiednio 87%, 76% i 95% w pozostałych kategoriach. Różnica w ostatniej kategorii wynika jednak głównie z coraz bardziej restrykcyjnych wymagań. Trzeba mieć na uwadze, że co rok EuroNCAP utrudnia producentom uzyskiwanie dobrych wyników.
Wyjaśnieniem znakomitego wyniku Mazdy jest przede wszystkim solidna struktura nadwozia. Inżynierowie wzmocnili wszystkie kluczowe fragmenty poszycia tworząc swego rodzaju klatkę bezpieczeństwa dla pasażerów. Pełny raport z testów Mazdy CX-30 jak zwykle dostępny jest na stronie EuroNCAP. Co ciekawe na oficjalnej stronie Mazdy jest mnóstwo informacji na temat jazdy, wyposażenia i technologii, a bardzo mało na temat… bezpieczeństwa. Może to się wkrótce zmieni?
Bartłomiej Puchała
fot. Mazda