Kompresor to urządzenie, które znajdzie zastosowanie zarówno w przydomowym garażu, jak i profesjonalnym warsztacie. Kompresory są rodzajem sprężarek. Z ich pomocą możliwe staje się uzyskanie powietrza pod dużym ciśnieniem. Zakres ciśnienia kompresorów samochodowych waha się przeważnie od 6 do 10 barów. Jaki kompresor do warsztatu wybrać?
Kompresory tłokowe
Kompresory tłokowe to najprostsze i najstarsze modele. Nierzadko określane są one mianem kompresorów wyporowych. Kluczowym ich elementem jest cylinder, we wnętrzu którego znajduje się poruszający się tłok. Powietrze jest tutaj zasysane do kompresora. Następnie, za pośrednictwem mechanizmu korbowego wprawia ono w ruch tłok umieszczony w cylindrze, który odpowiada za redukcję pojemności zasysanego powietrza, zwiększając jednocześnie jego ciśnienie.
Kompresory dwutłokowe
Jednym z rodzajów kompresorów są kompresory dwutłokowe. Często są one określane mianem dwucylindrowych. Głównym zadaniem tego typu kompresorów jest podwyższenie ciśnienia gazu oraz wymuszanie jego bezproblemowego przepływu. Ze względu na duże wymiary, dobrze radzą sobie one ze skomplikowanymi pracami z wykorzystaniem napędu paskiem klinowym. Kompresory dwutłokowe podzielić można na 1 — oraz 2 — stopniowe. Do wyboru jest między innymi kompresor dwutłokowy 50l oraz kompresor 2-tłokowy 100l.
Kompresory śrubowe
Kompresory śrubowe zaliczane są do kategorii kompresorów wyporowych. Ich cechą charakterystyczną jest fakt, iż zwiększają one ciśnienie przez zasysanie i tłoczenie określonych objętości gazu pod postacią kolejnych porcji. Odpowiada za to element znajdujący się w części napędzanej. Poza kompresorami śrubowymi przemysłowymi spotkać można się tutaj również z ich wersją tłokową, łopatkową, membranową, spiralną czy z wirującymi tłokami. Warto wspomnieć tutaj o urządzeniu, jakim jest kompresor śrubowy do piaskowania. Nie należy ono do najtańszych, lecz jest niezwykle funkcjonalne.
Jaki olej do kompresora?
Jaką funkcję pełni olej do kompresora? Jest to produkt smarny mający za zadanie zredukować tarcie poszczególnych części kompresora tłokowego, pozwalając na ich w pełni płynną pracę. Dzięki wykorzystaniu oleju do kompresora tłokowego możliwa staje się redukcja wysokiej temperatury poszczególnych elementów urządzenia, która jest wynikiem długotrwałej pracy na wysokich obrotach. Dodatkowo, olej skutecznie zapobiega przed pogorszeniem jakości sprężonego powietrza. Do jego funkcji zaliczyć można także konserwowanie części ruchomych zmywarki i zapobieganie przed ich uszkodzeniem na skutek intensywnej eksploatacji oraz zmniejszanie zużycia poszczególnych elementów systemu, co przekłada się na wzrost żywotności urządzenia.
Jaki olej do kompresora tłokowego wybrać? W pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy temperatura samozapłonu przekracza 350 stopni Celsjusza, a zapłonu mieści się w zakresie od 100 do 110 stopni Celsjusza. Zawartość popiołu nie powinna być wyższa niż 14%, siarki — 3%, a wilgotność — 1,5%.
Do wyboru jest tutaj olej syntetyczny oraz mineralny. Do atutów pierwszego z nich zaliczyć można między innymi większą stabilność w obecności wilgoci i powietrza. Jeżeli chodzi natomiast o olej mineralny, reaguje on z tlenem, tworząc kwasy. Jego reakcja z wilgocią prowadzi do powstania pary wodnej, która to przyczynić może się do korodowania poszczególnych elementów układu. Zaletami oleju mineralnego są natomiast przystępna jest ona dobre funkcjonowanie w średnio wymagających warunkach otoczenia.
Źródło: Mastwell.pl / art. sponsorowany