• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Czy napęd 4×4 jest naprawdę potrzebny?

Konrad Stopa Autor Konrad Stopa
29/11/2018
w Nowe, Wypad
0
Skoda 4x4 31

Skoda 4x4 31

402
SHARES
3.7k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Mieszkając w przeciętnym mieście w Polsce, większość właścicieli aut nie potrzebuje napędu 4×4, chociaż wielu o nim marzy. Ze mną jest podobnie, więc musiałem odwiedzić daleką Laponię, by przekonać się, że takie rozwiązanie bardzo się przydaje. A uświadomiła mi to Skoda i jej Arctic Challenge.

Może Skoda nie jest pierwszą marką, która przychodzi do głowy myśląc o napędzie na wszystkie koła, ale w wielu jej modelach takie rozwiązanie można znaleźć. I to nie tylko w tych przypominających terenówki jak Kodiaq lub Karoq, ale też w królowej polskiej sprzedaży – Octavii.

Warto przeczytać

Test: Range Rover Velar – dostojność w każdym calu

Test: Superauto.pl – Volvo XC60 T8 Recharge 390 KM

Test: Ford Kuga 2.5 l PHEV — danie szefa kuchni

Gdzie nas wywiało?

Jako, że krajowe zimy ostatnimi laty niezbyt obfitują w mroźny i śnieżny klimat kierunek testów przeniósł się daleko na północ Europy. Nie bez kozery wyprawa nosiła nazwę Skoda Arctic Challenge, ponieważ wylądowaliśmy w chłodnej Laponii, niedaleko koła podbiegunowego.

Niestety globalne ocieplenie dotyka nawet takie kraje jak Finlandia i pokonanie ponad 2000 kilometrów o mały włos byłoby bezsensowne. Na szczęście kilka dni przed naszym przyjazdem spadło trochę śniegu, a temperatura obniżyła się na tyle, że nic nie topniało, a i z auta można było wyjść bez większych kłopotów. W optymalnych warunkach w przedziale -5, -10 stopni testy zostały rozpoczęte.

Czas start!

Nie będę jednak zdradzał szczegółowego planu imprezy, ale najważniejszy jej punkt odbył się na najbardziej wysuniętym na północ Europy torze. TEST WORLD OY, to naprawdę świetny obiekt, na którym jeżdżą nawet takie super auta jak McLaren lub Ferrari. Wiele hektarów zimowej scenerii obfitowało w spore połacie lodu, leśne trasy lub drogi z dużą ilością śniegu. Co ciekawe, Finowie mają też patent na cieplejsze dni – wybudowano tu kryte lodowisko dla samochodów. Utrzymywanie sztucznych warunków zimowych w takim obiekcie to pestka, a jazda autem po śliskiej nawierzchni pod dachem w towarzystwie ścian z obu stron wymaga przyzwyczajenia i pewnej dozy odwagi.

Najbardziej jednak podoba mi się sekcja leśna, przypominająca rajdową trasę. Wąska droga pokryta śniegiem przypominała odcinki specjalne. Wiele zakrętów, różnica wzniesień i drzewa dookoła sprawiły, że znów poczułem się jak za kierownicą rajdówki w grze Colin McRae.

Jazda Skodami z 4×4

Wróćmy jednak do rzeczywistości, ponieważ Skody z napędem 4×4 dawały sobie w tych okolicznościach przyrody całkiem dobrze radę, a przy tym generowały więcej frajdy niż wspomnienia z gry. Jako, że do dyspozycji mieliśmy trzy różne modele mam pewne poszczególne wnioski na ich temat, ale też jeden ogólny. Z systemami ESP i ASR auta tego czeskiego producenta są bardzo bezpieczne i nawet z najgorszej opresji wychodzą bez szwanku. Komputer wyręcza kierowcę w większości przypadków i dba o jego bezpieczeństwo nawet w tak trudnych warunkach (śnieg, lód). To oznacza, że technologia w Skodzie to nie tylko marketingowe przechwałki, a kawał dobrej roboty, która sprawdza się nawet w takim ekstremum.

Zimowa aura dała też sporo możliwości do zabawy i podniesienia adrenaliny. W końcu slajd bokiem wielkim Kodiaqiem potęguje emocje. Był to jednocześnie najłatwiejszy model w wytrąceniu go z równowagi. Ponad 1,7-metrowa sylwetka, wysoko zawieszony środek ciężkości, duże gabaryty na śliskiej nawierzchni łatwo wpadały w poślizg. Przekładając to na codzienne życie, może to dać trochę do myślenia, że granica jest tu bliżej niż w innych modelach. Podobnie jest z Karoqiem, ale ona przesunięta jest trochę dalej. Najbardziej pewnie zachowywała się Octavia, która zwarcie trzymała się drogi i z uporem jechał po wyznaczonym torze. To znaczy, że nawet w podbramkowej sytuacji zachowa się stabilnie, więc paradoksalnie, moim zdaniem, najlepiej sprostała Arctic Challenge. Jakim cudem?

Garść technikaliów

Pod szyfrem 4×4 w Skodzie zamontowano sprzęgło „haldex” piątej generacji. Co ciekawe, rozwiązanie w autach tego czeskiego producenta można nazwać stałym napędem na cztery koła. Chociaż bazowo jest to jedynie podział mocy przekazywanej na przód siłą 96% względem 4% z tyłu. Oczywiście w razie uślizgu siła napędu przekazywana jest do osi za plecami kierowcy (nawet w proporcji 10% przód i 90% tył) lub na poszczególne pojedyncze koło (do 85% mocy).

Mimo, że brzmi to skomplikowanie to ważne, że działa i Skoda z 4×4 spokojnie poradzi sobie nie tylko w polskim klimacie. Z resztą nawet w dalekiej Laponii można było spotkać kilka jeżdżących egzemplarzy więc najlepsze dowody już są. Tak więc udało mi się sprostać Skoda Arctic Challenge i wykonać je bez większych problemów. Z niecierpliwością czekam na kolejne wyzwania!

Konrad Stopa


Tagi: skodaskoda arctic challengeskoda karoqskoda kodiaqSkoda Octavia
Poprzedni post

Kolizja czy wypadek – jak się zachować?

Następny post

Zalety wynajmu auta za granicą

Konrad Stopa

Konrad Stopa

Motopasjonat z krwi i kości, który pisze o samochodach z wielką przyjemnością czekając na komentarze, nawet te uszczypliwe. Od małego poznawał auta na ulicy po dźwięku silnika i już wtedy marzył, by zmieniać "cztery kółka" jak rękawiczki - dzięki Motopodprad.pl to się spełnia! Tego zapaleńca znajdziecie też na Instagramie - @stopao

Podobne artykuły

Range Rover Velar 37

Test: Range Rover Velar – dostojność w każdym calu

Autor Konrad Stopa
23/05/2022
0

Kiedy Range Rover Velar wchodził na salony zrobił szum w motoryzacyjnym światku. To był przełom w brytyjskiej marce, która przeszła...

volvo xc60 superauto

Test: Superauto.pl – Volvo XC60 T8 Recharge 390 KM

Autor Redakcja Motopodprad
19/05/2022
0

W środowisku trochę pokutuje opinia, że Volvo są nudne. Jest w tym ziarno prawdy, ale czy to takie złe? Volvo...

Ford Kuga phev 22 10

Test: Ford Kuga 2.5 l PHEV — danie szefa kuchni

Autor Redakcja Motopodprad
18/05/2022
0

Ford Kuga jest jak restauracja serwująca wszystkie kuchnie świata. Można kupić taki model z silnikiem benzynowym, wysokoprężnym, w klasycznej hybrydzie...

Honda Jazz Crosstar 4

Honda Jazz Crosstar – wady i zalety

Autor Konrad Stopa
16/05/2022
0

Honda Jazz Crosstar, to próba ocieplenia i unowocześnienia modelu, który kojarzy się z miastem i dość starszym klientem. Dzięki terenowej...

Następny post
wynajem samochodu

Zalety wynajmu auta za granicą

Ceneo.pl

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe
  • Pozycjonowanie stron vd.pl

© 2022 MotoPodPrad.pl & AF Instruments Sp. z o. o.

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady

© 2022 MotoPodPrad.pl & AF Instruments Sp. z o. o.