Mercedes EQC – pierwszy krok ku elektryfikacji

Dziś w Sztokholmie odbyła się premiera w pełni elektrycznego SUV-a Mercedesa.

Do 2025 roku ma powstać 10 zupełnie nowych modeli Mercedesa z elektrycznym napędem. Nowocześnie wyglądający SUV EQC jest pierwszym z nich i bazuje na gruntownie zmodyfikowanej platformie modelu GLC. Wygląd samochodu w dużej mierze bazuje na koncepcie EQ z 2016 roku. Zachowano dość klasyczny, 5 drzwiowy kształt nadwozia, ale styliści postarali się o wizualne wyodrębnienie elektryka od gamy konwencjonalnych modeli. Mam tu na myśli zupełnie inny kształt przodu auta.

18C0690 004 Mercedes EQC   pierwszy krok ku elektryfikacji
Mercedes EQC wymagał zbudowania od nowa zespołu napędowego.

Bateria o pojemności 80 kWh powinna wystarczyć na 320 km zasięgu (200 mil). Mercedes zapewnia, że auto będzie się ładowało od 10% do 80% w 40 minut, oczywiście przy pomocy szybkiej ładowarki. Dwa silniki (po jednym na oś) są w stanie wygenerować ponad 400 KM i 765 Nm momentu obrotowego. Od 0 do 100 km/h auto przyspiesza w okolicach 5 sekund. Tylko prędkość maksymalna jest dość niska i wynosi 180 km/h.

Oczywiście napęd reklamowany jest jako rozwiązanie inteligentne, pomagające kierowcy uzyskać pożądany efekt w zależności od zadanego trybu jazdy. Jest 5 trybów: Comfort, Eco (lekki kompromis na rzecz oszczędności), Max Range (odzyskiwanie jak największej ilości energii), Sport (maksymalne przyspieszenia) oraz Individual. 

18C0667 05 Mercedes EQC   pierwszy krok ku elektryfikacji
Nadwozie jest nieco dłuższe, ale niższe niż w GLC i ma bardzo niski współczynnik oporu powietrza.

Funkcja rekuperacji energii podczas hamowania silnikiem, znana w Nissanie jako e-Pedal, tutaj jest dodatkowo rozszerzona. Łopatkami za kierownicą kierowca może regulować siłę hamowania silnikiem i tym samym ilość odzyskiwanej energii. Przewidziano aż 5 poziomów działania. 

Nie obyło się bez odświeżenia systemu MBUX. Mercedes wreszcie przekonał się do dotykowych ekranów i zastosował to rozwiązanie w EQC. Oprócz tego oczywiście sterowanie głosowe oraz za pomocą touchpada, jak dotychczas.

Mercedes EQC to rynkowy rywal dla Jaguara I-Pace, Tesli X oraz nadchodzącego Audi E-Tron. 

Bartłomiej Puchała
fot. Mercedes-Benz

Dyskusja

komentarzy

Bartłomiej Puchała

Bartłomiej Puchała

Nie jest fanem szybkiej jazdy. Dużo większą przyjemność sprawia mu płynność prowadzenia. Dziennikarstwo motoryzacyjne to dla niego zabawa i hobby, choć marzy o przejściu na zawodowstwo. Miłośnik youngtimerów i sleeperów oraz kultowego już Top Gear - posiadacz wszystkich wydanych numerów polskiej wersji magazynu. Na co dzień upala prawie trzydziestoletnie W124.