Samochody elektryczne dają teraz popis producentom w kwestiach nowości i zmian modeli. Audi Q4 e-tron dzięki aktualizacji będzie miało teraz lepszy zasięg, szybsze ładowanie i parę innych świeżynek!
Dzięki zmianom modele Audi Q4 e-tron zostały wyposażone w całkowicie przeprojektowany silnik PSM, który oferuje wyższą wydajność i moc, co przekłada się na zwiększony zasięg. Na przykład model Audi Q4 Sportback 45 e-tron quattro przejedzie do 533 kilometrów w cyklu WLTP.
Audi Q4 45 e-tron i Audi Q4 Sportback 45 e-tron z napędem na tylne koła generują 210 kW (286 KM) mocy i osiągają prędkość 0-100 km/h w 6,7 sekundy. Natomiast modele Audi Q4 45 e-tron quattro i Audi Q4 Sportback 45 e-tron quattro, oba o mocy 210 kW (286 KM), potrzebują do tego 6,6 sekundy. Wersje najwyższej klasy Audi Q4 55 e-tron quattro i Audi Q4 Sportback 55 e-tron quattro, generujące moc 250 kW (340 KM), osiągają prędkość 0-100 km/h w zaledwie 5,4 sekundy, a prędkość maksymalna wszystkich modeli wynosi teraz 180 km/h.
Nowy silnik elektryczny wykorzystuje zoptymalizowane zarządzanie temperaturą, co przyczynia się do większej wydajności. System ten korzysta z efektywnego chłodzenia, dzięki czemu temperatura w układzie napędowym pozostaje na stabilnym poziomie. Warto także zaznaczyć obecność płaszcza chłodzącego cieczą na zewnątrz stojana, który jest integralną częścią układu chłodzenia.
Do tego poprawiono ładowanie – duży akumulator o pojemności 77 kWh netto (82 kWh brutto) dzięki optymalizacji ogniw pozwala na naładowanie od 10 do 80 procent w zaledwie 28 minut w idealnych warunkach.
Zaktualizowane zawieszenie z DNA Audi zapewnia ulepszoną reakcję układu kierowniczego. Niezależnie od rodzaju zawieszenia, czy to standardowego, sportowego czy z kontrolą amortyzatorów, układ kierowniczy oraz amortyzatory zostały specjalnie dostrojone, co przekłada się na harmonijne tłumienie, lepszą reakcję układu kierowniczego oraz stabilność pojazdu. Sportowe zawieszenie obniża nadwozie o 15 mm, co połączone z nowymi ustawieniami sprężyn i amortyzatorów oraz zmienionym układem kierowniczym, zapewnia zbalansowane i solidne wrażenia z jazdy.
Aktualizacja wprowadza także opcjonalną funkcję wspomaganej zmiany pasa ruchu. Ta funkcja jest dostępna przy prędkościach powyżej 90 km/h na autostradach i działa w połączeniu z adaptacyjnym tempomatem. Wskazuje kierowcy, czy można bezpiecznie zmienić pas ruchu i na który pas, korzystając z białych strzałek na desce rozdzielczej oraz wyświetlaczu przeziernym rzeczywistości rozszerzonej. Gdy kierowca uruchomi kierunkowskaz, system aktywnie wspiera go w prowadzeniu pojazdu podczas zmiany pasa ruchu, dezaktywując kierunkowskaz po zmianie pasa. Warto podkreślić, że podczas zmiany pasa ruchu kierowca zachowuje pełną kontrolę nad pojazdem. Funkcja wspomaganej zmiany pasa ruchu jest oparta na danych z tylnego radaru.
Wyposażenie standardowe zostało także ulepszone, włączając w to systemy Audi MMI navigation plus, Audi connect Navigation & Infotainment oraz cyfrowy 10,25-calowy Audi virtual cockpit. Ponadto, pokrywa bagażnika jest teraz standardowo wyposażona w silnik elektryczny reagujący na ruch nogą w połączeniu z opcjonalnym kluczykiem. Przednie fotele są teraz podgrzewane w standardzie.
Audi wprowadza nową linię Edition S line, która oferuje różne wykończenia kolorystyczne, nadkola i osłony drzwi w kontrastowym kolorze, 21-calowe koła w brązowym matowym wzorze pięcioramiennej gwiazdy, przyciemnione reflektory Matrix LED oraz przyciemnione tylne światła LED. Wszystko to dodaje sportowego charakteru.
Nie znamy jeszcze cen, ale auta można się spodziewać niebawem.
Konrad Stopa
fot. Audi