Ranking najchętniej wybieranych marek w Europie dosyć często pojawia się na łamach prasy. Dostępny jest też na wielu portalach internetowych dotyczących motoryzacji. Nieco inaczej wygląda sytuacja gdy chcemy znaleźć najchętniej wybieraną markę w danym kraju.
Tego typu ranking jest o wiele bardziej złożonym zagadnieniem. Wybory w wielu krajach są naprawdę mało oczywiste. W tych bardziej rozwiniętych krajach Europy w wielu przypadkach panuje lokalny patriotyzm. Najlepszym tego przykładem są Włochy, gdzie najchętniej wybieraną marką jest Fiat. Nie inaczej jest w Niemczech gdzie prym wiedzie Volkswagen. We Francji zaś króluje francuskie Renault, które jest także liderem sprzedaży w Portugalii. W Hiszpanii zaś króluje hiszpański Seat, który w tym momencie jest częścią niemieckiego koncernu Volkswagen.
W Wielkiej Brytanii najchętniej wybieraną marką jest Ford, zaś w Irlandii kolejny raz najchętniej wybierany jest Volkswagen. Na niemiecką markę stawiają także w Belgii, Holandii, Szwajcarii, Norwegii i Austrii. W Chorwacji również najchętniej wybierają Volkswagena zaś na Słowenii najchętniej wybieraną marką jest Renault. W Szwecji największą popularnością cieszy się Volvo.
Nieco inaczej sytuacja wygląda w Polsce. Jeszcze do niedawna najchętniej wybieraną marką była Skoda, która teraz zaciekle rywalizuje z Toyotą. Chociaż Polacy nie mają własnej marki samochodów to najwięcej wspólnego mają z włoskim Fiatem. Pomimo tego, że w Polsce produkowany jest model 500 oraz Abarth zbudowany na tym samym samochodzie to Polacy nie są w tym przypadku patriotami. Samochody te nie są tak popularne jak Seat w Hiszpanii. Należy przypomnieć, że Seat nie jest już też stricte hiszpańską marką. U naszych sąsiadów w Czechach bezsprzecznie króluje Skoda. Podobna sytuacja ma miejsce na Węgrzech Rejon Serbii, Grecji i Macedonii należy zaś do Dacii.
Ranking najchętniej wybieranych marek z podziałem na kraje:
Volkswagen – Niemcy, Belgia, Holandia, Szwajcaria, Norwegia, Austria
Renault – Francja, Portugalia, Słowenia
Fiat – Włochy
Seat – Hiszpania
Skoda – Polska, Czechy, Węgry, Słowacja
Dacia – Serbia, Grecja, Macedonia
Volvo – Szwecja
Na podstawie krótkiego rankingu można dojść do wniosku, że kupujący nie zawsze kierują się sentymentem w wyborze marki. Największy udział na rynkach Europy ma bezsprzecznie Volkswagen, który wyraźnie wyprzedza Skodę oraz Renault.
Tekst i zdjęcia: Paweł Oblizajek