Toyota Yaris Cross dostanie mocniejszą hybrydę z większą liczbą koni mechanicznych i wyższym maksymalnym momentem obrotowym. Napęd zastosowany w aucie to hybryda piątej generacji o nazwie Hybrid 130.
Toyota Yaris Cross pojawiła się na rynku w 2021 roku i dzięki swojej wielofunkcyjności błyskawicznie zdobyła solidną pozycję w branży. Model ten stanowi lidera w konkurencyjnym segmencie B-SUV w Europie, a także został uhonorowany licznymi nagrodami, w tym prestiżowym tytułem World Urban Car.
Obecnie Toyota poszerza gamę Yarisa Cross o nowy, mocniejszy układ hybrydowy, zapewniający lepszą dynamikę. Pojazd otrzymuje także zaktualizowane systemy wsparcia kierowcy podczas jazdy i parkowania, takie jak Toyota T-Mate, wraz z najnowszą generacją Toyota Safety Sense. Dodatkowo, model debiutuje z nowymi cyfrowymi zegarami, najnowszym systemem multimedialnym Toyota Smart Connect i możliwością obsługi przy użyciu cyfrowego kluczyka.
Yaris Cross, podobnie jak Yaris hatchback otrzymał właśnie nowoczesny napęd hybrydowy piątej generacji, nazwany Hybrid 130. Układ z 1,5-litrowym silnikiem posiada nową przekładnię oraz większy, mocniejszy silnik elektryczny MG1. Dzięki ulepszonemu układowi sterującemu mocą (PCU), moc pojazdu wzrasta o 14% z 116 KM/85 kW do 132 KM/97 kW. Wzrasta również moment obrotowy silnika elektrycznego MG2, osiągając o 30% więcej, czyli 185 Nm.
Te zmiany przekładają się nie tylko na lepsze osiągi (0-100 km/h w 10,7 s), ale także na zwiększoną elastyczność podczas wyprzedzania. Samochód osiąga 100 km/h pół sekundy szybciej, a czas przyspieszenia od 80 do 120 km/h skraca się o 0,4 sekundy (8,9 s). Pomimo tych udoskonaleń, emisje CO2 Yarisa Cross pozostają na konkurencyjnym poziomie 103-122 g/km.
Zwiększonej mocy towarzyszą poprawione doznania z jazdy. Auto reaguje szybciej na nacisk pedału przyspieszenia, lepiej się rozpędza i prowadzi dynamicznie, co ma znaczenie zarówno w ruchu miejskim, jak i na drogach o większym natężeniu ruchu. Przyjemność z jazdy wspomaga platforma GA-B, charakteryzująca się niskim środkiem ciężkością i wysoką sztywnością nadwozia. Nowy napęd będzie dostępny w wyższych wersjach wyposażenia, takich jak GR SPORT i nowa Premiere Edition. Jednocześnie dotychczasowy napęd hybrydowy o mocy 116 KM będzie nadal dostępny dla Yarisa Cross.
Nowy Yaris Cross został dodatkowo wygłuszony, aby ograniczyć hałas i wibracje układu napędowego. Zmiany dotyczą również dźwięku silnika, gdzie dodano amortyzator dynamiczny do lewego mocowania silnika oraz zamontowano rezonator na dolocie. W desce rozdzielczej zastosowano trójwarstwowe wyciszenie, a górnej części dodano dodatkową warstwę filcu. W celu redukcji hałasu drogowego i opływającego powietrza, zastosowano grubszą przednią szybę oraz szyby boczne.
Nowy Yaris Cross oferuje ulepszone i rozbudowane systemy multimedialne, ułatwiające korzystanie z samochodu, umożliwiające personalizację i dostarczające większą liczbę funkcji. Model ten wyróżnia się pod względem rozmiaru wyświetlaczy, oferując przed kierowcą 7-calowy wyświetlacz na tablicy wskaźników lub 12,3-calowy wirtualny kokpit, a ekran systemu multimedialnego osiąga 9- lub 10,5 cala.
Podobnie jak Yaris hatchback, Yaris Cross będzie dostępny z cyfrowym kluczykiem, który połączony z aplikacją MyToyota umożliwia korzystanie z auta za pomocą smartfona dla pięciu użytkowników. Cyfrowy kluczyk umożliwia otwieranie, zamykanie i uruchamianie samochodu bez konieczności wyciągania telefonu z torebki czy kieszeni.
Nie znamy cen, ale zamawiać będzie ją można od pierwszego kwartału 2024
Konrad Stopa
fot. Toyota
Komentarze 2