Polestar próbuje na nowo zdefiniować SUV-y Coupe. Poza tym kto w obecnych czasach potrzebuje tylnej szyby?
Po wielu miesiącach domysłów, przecieków i skąpych informacji wreszcie jest – Polestar 4. Debiutujący na targach motoryzacyjnych w Szanghaju nowy model to drugi SUV marki po Polestar 3. Jednak jego elegancki wygląd zaciera granice między sedanem a SUV-em.
Polestar 4 – czepie inspirację z konceptu
Nowy Polestar 4 czerpie inspirację projektową z samochodu koncepcyjnego Polestar Precept i natychmiast przyciąga wzrok dzięki podwójnym reflektorom LED. Pojazd posiada niski przód, który poprawia wydajność aerodynamiczną, a także wyposażony został w osłonę chłodnicy, która pomaga zwiększyć dynamikę jego konstrukcji.
Polestar wychodzi również z założenia, że nie jest to zwykły SUV Coupe. Przekonują, że podczas projektowania modelu zaczęto od podstaw i próbowano na nowo podejść do tego typu konstrukcji. Chcieli stworzyć nową rasę w obrębie SUV-ów Coupe.
Jest to podobne podejście do tego, co proponuje Hyundai i Kia przy swoich Ioniq 5 i EV6. Polestar 4 jest jednak bardziej elegancki.
W nowym modelu wprowadzono jeszcze jedną ciekawostkę. Samochód pozbawiony jest tylnej szyby. Ma to zwiększyć doznania dla podróżujących na tylnej kanapie. Oczywiście tego typu rozwiązanie zmusiło firmę do wprowadzenia jeszcze jednej zmiany. Zamiast typowego lusterka wstecznego mamy ekran o wysokiej rozdzielczości, który odbiera obraz z kamery umieszczonej na dachu pojazdu.
Auto ma duży rozstaw osi wynoszący 2999 mm, czyli zaledwie o 1 mm mniej niż Hyundai Ioniq 5. Szklany dach na całej długości jest standardem i opcjonalnie może być wyposażony w funkcję przyciemniania.
Polestar 4 – wnętrze ekologiczne
W kabinie zastosowano wiele ekologicznych materiałów. Należą do nich PET w 100 proc. z recyklingu, winyl MicroTech z przypisaniem biologicznym oraz skóra Nappa zabezpieczona pod względem dobrostanu zwierząt. Dywaniki wykonane są z PET pochodzącego z recyklingu, a wykładziny pod nimi są z materiału ECONYL, który pochodzi z odzyskanych sieci rybackich.
Najważniejszymi elementami kabiny są: 14,7-calowy wyświetlacz Head-Up, 10,2-calowy cyfrowy wyświetlacz kierowcy oraz 15,4-calowy system informacyjno-rozrywkowy z systemem operacyjnym Android Automotive.
Dostępny jest również system audio Harman Kardon z 12 głośnikami, a opcjonalny pakiet Nappa dodaje parę dodatkowych głośników do zagłówków przednich siedzeń.
Polestar 4 – kilka wersji napędu
Polestar 4 będzie oferowany w różne wersje napędu, ale każdy będzie miał na wyposażeniu akumulator o pojemności 102 kWh. U podstawy gamy znajduje się Long Range Single Motor, który ma silnik elektryczny o mocy 275 KM i momencie obrotowym wynoszącym 343 Nm, napędza on tylne koła. Docelowy zasięg to 600 km w cyklu WLTP.
Osoby poszukujące czegoś więcej będą mogły zamówić wariant Long Range Dual Motor. Ma dwa silniki elektryczne, które wytwarzają łącznie 551 KM i 686 Nm momentu obrotowego. Ten model powinien przejechać do 560 km na jednym ładowaniu. W tym wariancie mogą pracować dwa silniki lub tylko jeden, w zależności od potrzeb.
Wszystkie warianty oferują ładowanie z prędkością do 200 kW DC. Wersja z podwójnym silnikiem osiąga prędkość 100 km/h w zaledwie 3,8 sekundy.
Polestar wyposażył nowy model w najnowszy system wspomagania kierowcy SuperVision firmy Mobileye. System ten standardowo obejmuje dwanaście kamer, jeden radar i dwanaście czujników ultradźwiękowych, a także zaawansowany system monitorowania kierowcy. Dostępny jest również opcjonalny Pakiet Pilot, który obejmuje automatyczną zmianę pasa ruchu, gdy kierowca wciśnie kierunkowskaz.
Polestar 4 wejdzie najszybciej do sprzedaży w Chinach, co ma nastąpić jeszcze w tym roku. Będzie produkowany wyłącznie w fabryce Geely w Zatoce Hangzhou w Chinach.
Następnie pojawi się na rynkach obejmujących Europę, Amerykę Północną i region Azji i Pacyfiku na początku 2024 r. Ostateczne ceny nie zostały ogłoszone, ale w Europie będą się zaczynać od około 60.000 euro.
Konrad Grobel
Fot. Polestar