Na grudniowej aukcji RM Sotheby’s odbędzie się licytacja 56 kolekcjonerskich egzemplarzy aut Porsche i kilkuset akcesoriów związanych z tą marką.
W dniach 1-2 grudnia dom aukcyjny RM Sotheby’s organizuje ucztę dla fanów i kolekcjonerów Porsche. Na licytację wystawiono pokaźną kolekcję samochodów tej marki, w tym wiele naprawdę rzadkich i poszukiwanych przez miłośników wyrobów z Zuffenhausen. Obecny właściciel kolekcji gromadził swoje auta przez ponad dekadę. Miał też bardzo konkretne wymagania co do ich specyfikacji, gdyż zdecydowana większość jest oryginalnie polakierowana na biało. Właśnie dlatego dom aukcyjny nazwał ten zbiór „The White Collection”.
Kolekcja stanowi wspaniały przekrój przez najlepsze samochody marki Porsche na przestrzeni dekad. Najstarszy samochód pochodzi z 1953 roku, najmłodszy z 2021. Fani Porsche widząc spis modeli od razu zauważą, że wszystkie mają w sobie coś specjalnego – pochodzą z krótkich serii limitowanych, reprezentują topowe wersje ówczesnej gamy Porsche lub nietypowe, bardzo bogate w dodatki kompletacje. Wśród nich nie brakuje modeli o oznaczeniach RS, GT2, GT3 czy RSR.
Porsche 918 Spyder
Najbardziej efektownym modelem wystawionym na sprzedaż jest Porsche 918 Spyder z 2015 roku, numer egzemplarza 656. Samochód jest oczywiście biały (lakier Grand Prix White tworzony w usłudze PTS – paint to sample), ma białe koła i bardzo dużo opcji. Chodzi przede wszystkim o pakiet Weissach oraz dodatki pochodzące z usługi Exclusive Manufaktur. Nabywca do kompletu otrzyma zestaw gadżetów, w tym m.in. dedykowany kombinezon wyścigowy i kask, skórzaną walizkę, zegarek analogowy Porsche Design inspirowany modelem 918 czy modelik w takiej samej specyfikacji wraz z etui. Na koniec dodam, że Spyder przejechał od nowości tylko 12 mil.
Porsche 911 Carrera 2.7 RS
Sporo do zaoferowania jest także w sekcji klasyków. W kolekcji są aż dwa egzemplarze chyba najbardziej kultowej 911 – modelu Carrera 2.7 RS z 1973 roku. Na początek wersja Touring, czyli model z opcjami poprawiającymi komfort podróżowania. Auto oryginalnie pochodzi z Włoch, gdzie spędziło pierwsze 20 lat życia. W 2000 roku trafiło do USA, a w 2012 do obecnego właściciela. Jest w oryginalnym stanie, choć przebieg nie jest szczególnie niski jak na obiekt kolekcjonerki – ponad 40 tys. kilometrów. Przez ten czas wykonano liczne prace – remont silnika, uszczelnienie skrzyni, poprawki zawieszenia itp. Zachowano przy tym wszystkie oryginalne numery części, więc jest to samochód posiadający tzw. matching numbers.
Drugi egzemplarz jest jeszcze lepszy. Biała Carrera 2.7 RS z czerwonymi okleinami to jeden z 200 egzemplarzy w fabrycznej specyfikacji Lightweight. Należy do ekstremalnie wąskiej grupy aut dostarczonych oryginalnie do USA i ma całkiem sporo opcji. Należy do nich ceniony pakiet Sport, czyli usunięcie kilku dodatkowych „luksusów” dające oszczędność masy 90 kg. Poza tym pierwszy właściciel zamówił jeszcze zagłówki przednich foteli, podgrzewaną tylną szybę i trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. W pewnym momencie w latach 70. samochód przemalowano na niebiesko i dopiero w latach 90. przywrócono oryginalny, biały lakier. Mimo wszystko nadal Carrera ma oryginalny silnik i skrzynię oraz wyposażenie zgodne z zamówieniem. Przebieg wynosi nieco ponad 42 tysiące mil.
Porsche 356
W kolekcji znajduje się aż 6 różnych egzemplarzy z najwcześniejszych czasów Porsche. Są to modele 356 wyprodukowane między 1953, a 1963 rokiem, więc pochodzą z różnych serii produkcyjnych. Pięć z nich ma nadwozie coupe, jeden opuścił fabrykę jako otwarty Speedster. W tamtych latach w USA Porsche było mało znaną manufakturą dla entuzjastów, dlatego te egzemplarze, które oryginalnie dostarczono do USA, często brały udział w różnych zawodach sportowych. Dwa z sześciu samochodów ściągnięto do kolekcji już jako cenione klasyki, bo oryginalnie były dostarczone do klientów w Anglii. Mają za sobą większe i mniejsze prace renowacyjne, ale wszystkie posiadają kompletną lub bardzo obszerną dokumentację.
Youngtimery i freshtimery
Sporą część The White Collection stanowią samochody z lat 80. i 90. Są wśród nich „święte graale” marki Porsche np. oryginalne, zachowane bez przebiegu 911 Turbo S „Flachbau”, jeden z 39 egzemplarzy dostarczonych do USA i jedno z dwóch na świecie w tym kolorze. Jest to najdroższe Porsche oferowane w 1994 roku, dodatkowo wyposażone w szereg opcji z najwyższej półki. Dla kolekcjonerów największe znaczenie ma opcja X85, czyli właśnie „płaski nos” z otwieranymi światłami. Na aukcji będzie też licytowany drugi egzemplarz „Flachbau” – kabriolet z 1988 roku.
Dla miłośników generacji 993 także są niesamowite kąski. Jeden z nich to oryginalny GT2 z 1997 roku, najszybszy i najbardziej ekstremalny model w gamie tej generacji 911. Napęd na cztery koła, silnik z dwoma turbinami i kosmiczne jak na tamte czasy osiągi powodują, że model ten jest już obiektem kolekcjonerskim z wysokiej półki. Licytowany egzemplarz to jeden z 17 dostarczonych oryginalnie do Japonii, a całkowita wielkość produkcji drogowych GT2 993 wynosi 194 egzemplarze.
Post-2010
Trzynaście oferowanych 911 ma mniej niż 15 lat, więc należą do samochodów współczesnych o wartości kolekcjonerskiej. Tylko dwa z nich skompletowano jako względnie „zwykłe” wersje Targa (2016) oraz Turbo S (2018). Pozostałe to przede wszystkim modele GT3 i GT2 (w tym Weissach) z różnych lat. Jest też wspaniały Speedster z 2010 roku i model 50th Anniversary stworzony z okazji 50-lecia 911 (2014). Ja bym w tym gronie wyróżnił dwa auta. Pierwsze to 911 R z 2016 roku – model specjalny dla najbardziej purystycznych fanów 911. Wyposażono go w silnik z ultra-torowego GT3 RS 4.0 w parze z manualną skrzynią biegów i podwozie skalibrowane do jazdy po drogach publicznych. Dzisiejszym odpowiednikiem tego auta jest niedawno zaprezentowane 911 S/T 992.
Jednak najbardziej pożądanym i najciekawszym moim zdaniem modelem w tym gronie jest Sport Classic z 2010 roku. Oferowany egzemplarz ma numer 116 z serii liczącej 250 sztuk. Seria Sport Classic była modelem odnoszącym się do bogatego dorobku Porsche z przeszłości, dlatego samochody wyposażono w historyczne lakiery, wzory tapicerek i dekoracje np. spoiler tylny ducktail czy felgi typu Fuchs. Z kolei pod spodem Sport Classic ma wszystko co najlepsze – ręczną skrzynię, silnik z Carrery S, ceramiczne hamulce, aktywne zawieszenie PASM i wiele innych. Co ciekawe, żaden Sport Classic nie trafił oryginalnie do USA. Egzemplarz oferowany na aukcji jest prawdopodobnie jedynym na amerykańskiej ziemi od momentu wyprodukowania go w 2010 roku.
Pozostałe
Łącznie na aukcji RM Sotheby’s licytowane będą 63 pojazdy silnikowe, w tym 56 samochodów sportowych Porsche. Oprócz wymienionych wyżej są również inne auta niż 911 np. 2×944, 928 czy 914. Są też inne pojazdy – dwa traktory Porsche z przełomu lat 50. i 60. czy zjawiskowy mikrosamochód Kleinschnittger F-125 z 1952 roku. Do tego sporo przedmiotów i gadżetów związanych z historią Porsche, w tym literatura, części samochodowe czy dedykowane do różnych modeli zestawy narzędzi z epoki. Łącznie to ponad 500 przedmiotów, a każdy z nich to osobny skarb dla kolekcjonerów.
The White Collection obecnie znajduje się w Houston w Teksasie. Właśnie tam w dniach 1-2 grudnia dom aukcyjny RM Sotheby’s będzie przeprowadzał licytacje. Jedno jest pewne – miłośnicy Porsche zjawią się tam tłumnie, aby wyłowić coś dla siebie. Pełen spis przedmiotów z The White Collection możecie obejrzeć pod linkiem – KLIK.
Bartłomiej Puchała
zdjęcia: RM Sotheby’s