Nie wiadomo czy na decyzje Fiata wpływ miała coraz większa sprzedaż konkurencji czy inne czynniki. Nie zmienia to faktu, że włoska marka samochodów dostawczych wyraźnie odmłodziła gamę swoich modeli.
Kurację odmładzającą wprowadzona dla trzech modeli – Doblo, Scudo i Ducato.
W każdym z samochodów zmieniono pas przedni – zaczynając od atrapy chłodnicy, przez światła aż po zderzaki. Zmianą uległy także wnętrza pojazdów. Postawiono także na jeszcze lepsze wyposażenie seryjne i wiele dodatków wspomagających pracę kierowcy.
Fiat Ducato
Nie obyło się także bez zmian pod maską. W przypadku Fiata Ducato mowa tu jest o większy akumulatorze dla wersji elektrycznej. E-Ducato 2024 dysponować ma akumulatorem o pojemności 110 kWh, który ma zapewnić zasięg na poziomie 420 km. Jest to w tym momencie najlepszy wynik klasie dużych furgonów. Pod maską pracuje silnik elektryczny o mocy 200 KM i momencie obrotowym wynoszącym 400 Nm. Bardzo dobrze wyglądają także parametry ładowania. Obejmują one dwie standardowe ładowarki. Pierwsza z nich o mocy 11 kW służy do szybkiego ładowania prądem zmiennym druga zaś o mocy do 150 kW w opcji ładowania prądem stałym, umożliwiająca szybkie naładowanie akumulatora w zaledwie 55 minut.
Ducato dostępne będzie także z kilkoma wariantami silników zasilanych olejem napędowym. Każdy z nich spełnia surową normę Euro 6E. Silnik diesla będzie dostępny z 6-stopniowa manualna skrzynia biegów w połączeniu z trzema poziomami mocy (120, 140, 180 KM ) oraz nową 8-stopniowa automatyczna skrzynia biegów w połączeniu z mocą 140 i 180 KM.
Fiat Doblo
Podobnie jak w Ducato Włosi stawiają tu na silnik elektryczny. Fiat E-Doblo zapewnia zasięg na poziomie 330 km i prędkość maksymalną ograniczoną do 135 km/h. W odnowionym modelu debiutuje pompa ciepła, która dba o komfort jazdy pasażerów a także korzystnie wpływa na zasięg pojazdu. E-Doblò dysponuje także wydajnym systemem szybkiego ładowania o mocy 100 kW, który naładuje 80% akumulatora w zaledwie 30 minut. Na tym nie koniec. Innowacją jest również Magic Plug czyli dodatkowe gniazdo elektryczne, które pozwala klientom uzyskać odpowiednie napięcie w konkretnych sytuacjach. Napięcie sięga tu do 400 V.
W Doblo zadebiutują także nowe barwy nadwozia. Volare Blu i Toscana Green (tylko dla wersji kombi) nie były dostępne w poprzedniej wersji pojazdu.
Fiat Scudo
Ten kompaktowych wymiarów pojazd ma zaskakiwać możliwościami transportowymi. Ładowność wynosi aż 1440 kg, a pojazd pomieści maksymalnie 6,6 m3 ładunku. Dzięki funkcji Magic Cargo można zwiększyć przestrzeń ładunkową do 3,67 m w wersji standardowej i maksymalnie do 4,02 m w wersji Maxi. Rozwiązaniem, które może się spodobać jest wielofunkcyjność przedniego siedzenia pasażera. Można je przekształcić w stolik na którym położymy tablet lub laptop.
W przypadku tego modelu należy wspomnieć też o odmianie elektrycznej. E-Scudo będzie dostępne z akumulatorem o dwóch pojemnościach. Mniejszy ma pojemność 50 kWh, większy 75 kWh. Maksymalna prędkość dla obu wersji została ograniczona do 130 km/h, przy czym akumulator o większej pojemności zapewni zasięg do 350 km. Mniejszy zaś daje możliwość przejechania 224 km. Nowe Scudo dostępne będzie również z silnikami diesla o trzech wariantach mocy. Oprócz tego klienci mają do wyboru skrzynię biegów manualną lub 8-stopniową automatyczną.
Tekst: Paweł Oblizajek
Zdjęcia: Fiat Professional