Branża motoryzacyjna w ostatnich latach przeszła mocną transformacje. Zmieniło się naprawdę dużo. Największe zmiany możemy zaobserwować w przypadku cen nowych samochodów jak i ich dostępności.
Dla wszystkich, którzy przecierają oczy ze zdumienia mam smutną informację – tytuł tego wpisu nie jest żartem. Ceny i dostępność samochodów tak mocno się zmieniła, że 100 000 złotych ledwo wystarcza na podstawowy samochód typu kompakt. Oczywiście, jeszcze kilka lat temu za podobne pieniądze można było kupić samochód klasy niższej średniej. Teraz rynek ewaluował. Producenci powoli wycofują się ze sprzedaży samochodów klasy B, które dla wielu służyły jako auto rodzinne. Ich miejsce powoli zajmują kompakty.
Czy w kwocie nieprzekraczającej 100 000 złotych uda nam się kupić fabrycznie nowy samochód klasy kompakt? Tak, jeżeli mamy niezbyt wygórowane wymagania i większości przypadków zadowolimy się podstawowymi wersjami silnikowymi. Zazwyczaj będą to małolitrażowe jednostki 1.0 z doładowaniem. Problem ze znalezieniem nowych pojazdów w tej kwocie jest na tyle duży, że w zestawieniu znalazł się nawet model, który znajduje się na pograniczu klas B i C.
Nie sposób jest opisać pełnego wyposażenia każdego z pojazdów. Ze względów bezpieczeństwa oraz w związku z nakazami wydanymi przez Unię Europejską pewien standard wyposażenia jest obowiązkowy. W każdym z pojazdów znajdziemy ABS, ESP, zaczepy Isofix, poduszki powietrzne. Są też fabryczne radio, klimatyzacja (często manualna), wspomaganie kierownicy czy elektryczne szyby. Znajdziemy także asystenta unikania kolizji czołowych czy światła do jazdy dziennej.
Poniżej przestawiam listę modeli klasy kompakt począwszy od najtańszego.
1. Hyundai i30
Jest to wersja hatchback z podstawowym wyposażeniem i silnikiem 1.0 litra o mocy 120 KM. Samochód dostępny jest z manualną skrzynią biegów. Hyundai wycenił swój model na 88 500 złotych z zastrzeżeniem, że oferta dotyczy wybranych grup zawodowych.
2. Skoda Scala
Pierwszy z gamy koncernu Volkswagena. Trzeba przyznać, że Scala została wyceniona bardzo dobrze. Za kwotę 89 000 złotych otrzymujemy model z silnikiem 1.0 TSi o mocy 110 KM w kolorze białym. Jest jednak jeden haczyk. Oferta obowiązuje gdy skorzystamy z finansowania i ubezpieczenia w salonie sprzedaży.
3. Fiat Tipo Cross
Podobnie jak w Hyundai mamy tutaj silnik o pojemności 1.0 litra ale o mocy zaledwie 100 KM. Samochód występuje w wyglądającej bardziej terenowo wersji Cross. Wyceniony został na kwotę 90 500 złotych
4. Volkswagen Taigo
Niedawno testowany przeze mnie model. W jego miejsce powinien być wstawiony Golf, który bardziej odpowiada klasie kompakt. Otóż najtańsze Taigo można mieć w kwocie 94 900 złotych. W tym przypadku otrzymujemy jednak słabszą wersje silnikową. Dostępny tu będzie silnik 1.0 litra ale o mocy 95 KM i połączony ze skrzynią manualną.
5. Volkswagen Golf
Najpopularniejszy model niemieckiej marki. Wyznacznik jakości. Samochód, o którym marzyli Polacy. Okazuje się być niewiele droższy od sporo mniejszego ale bardziej modnego (crossover) Taigo. Cena wyjściowa Golfa dostępnego od ręki zaczyna się od 96 800 złotych. Tu także będzie silnik 1,0 litra o mocy 90 KM oraz manualna skrzynia biegów o pięciu przełożenia. Golf w podanej cenie występuje w kolorze białym.
6. Kia Ceed
Najtańsza Kia Ceed jest sporo droższa od bliźniaczego Hyundai’a i30. Ceed kosztuje od 96 900 złotych ale w zamian o większej mocy. W przypadku Kii pod maską mamy silnik 1,5 litra T-GDi o mocy 160 KM.
7. Opel Astra
Jeden z najnowszych modeli w zestawieniu. Samochód z silnikiem o pojemności 1,2 litra i mocy 110 KM. Dostępny jest oczywiście w kolorze białym. Astrę wyceniono na 96 900 złotych.
8. Renault Megane
Nie jest oczywiście najnowsza wersja pojazdu, która jak wiemy jest samochodem elektrycznym. Za kwotę 97 900 złotych otrzymujemy jednak fabrycznie nowe Megane z silnikiem o pojemności 1,3 litra i mocy 140 KM. W ten sposób Renault staje się drugim najmocniejszym modelem w tym zestawieniu.
9. Citroen C4
W przedziale do 100.000 złotych znalazł się tylko jeden Citroen C4. Samochód w kolorze srebrny metalic został wyceniony na 99 300 złotych a pod maską pracuje jednostka 1.2 PureTech o mocy 100 KM.
Jak się okazuje, znalezienie kompaktu do kwoty 100 000 złotych nie jest proste. Z takim budżetem znajdziemy tylko dziewięć fabrycznie nowych modeli. Oczywiście wskazane ceny nie obejmują specjalnych rabatów, wyjątkowych okazji i innych, które mogą wpłynąć na finalną cenę samochodu. A który z nich wybrać? To już kwestia indywidualna. Pojazdy mogą różnić się też wyposażeniem standardowym, które jak wiemy w jakimś stopniu wpływa na decyzje kupującego.
Tekst: Paweł Oblizajek
Zdjęcia: Autor i materiały prasowe