„Kiedy przestają zbierać wodę…” – to odpowiedź na pytanie o wymianę, która mogłaby się pojawić najczęściej. Kierowcy na co dzień rzadko zwracają uwagę na mechanizm pracy wycieraczek. Mają usuwać z szyby wodę i to jest ich jedyne zadanie. Dopóki to robią, wszystko jest w porządku.
W rzeczywistości jednak nie jest. Wycieraczki samochodowe to elementy eksploatacyjne, które się zużywają. Wcześniej oczywiście wtedy, kiedy je zaniedbujemy. Nie zawsze oznacza to problemy z usuwaniem wody, innym razem może objawiać się nieprzyjemnym, piskliwym dźwiękiem lub smugami na szybie. Wycieraczki mogą Ci jednak posłużyć dłużej. Warto im tylko poświęcić nieco więcej uwagi.
Z artykułu dowiesz się:
- Co ma wpływ na żywotność wycieraczek?
- Jak konserwować wycieraczki?
- Czym różnią się wycieraczki szkieletowe, bezszkieletowe i hybrydowe?
- Jak często je wymieniać?
Najczęstsze usterki
Zużywają się przedwcześnie, dlatego że nie są odpowiednio konserwowane i czyszczone. Co więcej, zdarza się kierowcom kupować wycieraczki samochodowe słabej jakości. Są przy tym przekonani, że w tym przypadku technologia i staranność wykonania nie ma większego znaczenia… okazuje się, że jednak ma. Wraz z upływem czasu mogą wystąpić problemy z pracą sprężyny, która odpowiada za prawidłowe dociskanie wycieraczki. Pojawiają się na niej ogniska korozji. Jak wiadomo, jest to jeden z trudniejszych do pokonania przeciwników. Korozja sprawia, że sprężyna traci swoje właściwości, wycieraczka nie przylega idealnie do szyby i nie zbiera wody. Zużycie może dotyczyć też przegubów. One z kolei odchylają ramiona. Również w tym przypadku skutkiem jest osłabienie docisku. Przy pracy wycieraczek słyszysz pisk? Najprawdopodobniej uszkodzeniu uległ zaczep. To przekłada się na niewłaściwe ustawienie kąta między szybą a wycieraczką.
Dlaczego wycieraczki samochodowe się zużywają?
Wiedząc, co może im dolegać, łatwo można sprecyzować, że odpowiedzialne są za to warunki atmosferyczne i sposób eksploatacji wycieraczek. Pracują bardzo często w ciężkich warunkach, woda ich nie oszczędza. Mocno są dociskane do szyby, oddziałuje na nie duża siła, którą potem one przenoszą na szybę. Woda w połączeniu z metalem wywołuje korozję, a ta natomiast niszczy element z niego wykonany. A co z gumą? W wyniku niskich temperatur traci swoją elastyczność, może się nawet kruszyć. Nie bez znaczenia jest więc to, jak dbamy o wycieraczki samochodowe. Wymagają regularnego czyszczenia, ale też konserwacji. Nie unikniemy całkowicie konieczności ich wymiany, ale możemy być pewni, że odłożymy ją w czasie.
Czyszczenie i konserwacja
O pióra wycieraczek dbamy przez cały rok. Przyczepiają się do nich drobinki kurzu i piasku, które zarówno je niszczą, jak też rysują szybę. Zwróć na to szczególną uwagę, oczyszczając je regularnie z zanieczyszczeń. Wystarczy podnieść wycieraczkę i bawełnianą ściereczką z odrobiną wody przetrzeć pióra. Przyda się też delikatny środek czyszczący, może być płyn do mycia naczyń bądź specjalny środek do czyszczenia wycieraczek. Druga opcja jest lepsza przede wszystkim ze względu na skoncentrowane działanie. Jest on przystosowany do czyszczenia wycieraczek, pomagając pozbyć się konkretnych problemów bez ryzyka zniszczeń. Zawsze czyścimy wycieraczki jednocześnie z szybami. W przeciwnym razie już przy pierwszych ruchach ponownie się zabrudzą. Nie mniej ważny jest płyn do spryskiwaczy, mający wpływ na stan wycieraczek. Wymieniaj go zgodnie z porą roku.
Wybieramy wycieraczki samochodowe
Możemy wyróżnić 3 rodzaje wycieraczek. Pierwsze to wycieraczki szkieletowe, w ofercie Moje Auto opcja Basic. Cechują się mocnym metalowym ramieniem i wysoką trwałością. Pasują do aż 75% samochodów. Wycieraczki bezszkieletowe w wersji Comfort zapewniają równomierny docisk na całej swojej długości, mają aerodynamiczny profil i przystosowane są swoją budową do 95% aut. Kompromisowym rozwiązaniem są hybrydowe wycieraczki samochodowe. Charakteryzują się całkowicie zasłoniętym piórem zintegrowanym z ramieniem, niezwykle łatwym montażem i sztywnością gumowego pióra. Doskonałe przyleganie zapewnia rdzeń, który znajduje się w obudowie wycieraczki. Łączą cichą pracę ze skutecznością i precyzją docisku. Ogromną zaletą są niewielkie straty spowodowane pędem powietrza w trakcie jazdy.
To najlepszy czas na wymianę
Niektórzy twierdzą, że nawet co rok. Czy na pewno? Tak naprawdę jest to uzależnione od tego, jak dużo kilometrów przejedziemy, w jakich warunkach oraz jakiej jakości są wycieraczki. Najlepszym sposobem na określenie, czy to już ten czas, jest ich obserwacja. Muszą dobrze zbierać wodę, przylegać do powierzchni szyby, nie pozostawiać smug, poruszać się płynnie, nie piszczeć podczas pracy, a także być solidnie zamocowane. Jeżeli coś w tym aspekcie zawodzi, to oznacza, że powinieneś zdecydować się na wymianę wycieraczek.
Podsumowanie
- Niewłaściwa konserwacja i użytkowanie mogą spowodować korozję na sprężynie, zużycie się przegubów i osłabienie zaczepów.
- Na żywotność wycieraczek mają wpływ: ich jakość, warunki atmosferyczne, sposób eksploatacji i konserwacja.
- Wycieraczki czyścimy regularnie wodą ze środkiem czyszczącym. Zawsze robimy to razem z myciem szyb.
- Do wyboru mamy wycieraczki marki Moje Auto szkieletowe o mocnej konstrukcji, bezszkieletowe o doskonałym docisku i hybrydowe łącząc te dwie technologie.
- Czas wymiany wycieraczek oceniamy na podstawie ich pracy.
Źródło: Moje-auto.pl / art. partnera