Chińskie marki coraz przychylniejszym okiem patrzą na Europę oraz Polskę. Co ciekawe, rynek polski będzie jednym z pierwszych na który wkroczy OMODA. A gdyby tego było mało, to Chińczycy zadebiutują nie z kolejnym elektrykiem lecz z samochodem spalinowym.
Debiutująca marka nie jest powiązana z żadnym z powszechnie znanych koncernów w Europie. Dokładniej mówiąc należy do chińskiego Chery International, które skupia wokół siebie wiele marek. Nie są one zbyt dobrze znane w Polsce i Europie, jednak na innych rynkach cieszą się sporą popularnością. Chiński koncern sprzedał już 11,2 miliona samochodów na całym świecie. Z kolei sama OMODA może pochwalić się jedynie 13 000 sprzedanych egzemplarzy w pierwszym kwartalne 2023 roku.
Nowa marka OMODA nie brzmi zbyt zachęcająco i niekoniecznie kojarzy się z motoryzacją. W założeniach chińczyków nazwa marki łączy w sobie „Ooo!” wyrażające zachwyt, a także słowo „Modern”, które niektórzy wymawiają jako „Moda”. Firma wspomina także, że „O” nawiązuje do tlenu, który jest „podstawowym elementem naszego życia”.
OMODA ma szanse zaistnieć w Polsce?
Czy nowa marka może stanowić poważną konkurencję dla firm, które od dziesięcioleci obecne są w Europie, bądź też się z niej wywodzą? Chery International ma twarde argumenty, aby tak sądzić. Koncern posiada aż 5 centrów badawczych na różnych kontynentach, które zatrudniają aż 9 tysięcy osób. Oprócz tego koncern może się pochwalić niekończącą się listą 20 000 przeróżnych patentów.
Dodatkowo OMODA jest już obecna na kilku pomniejszych rynkach. Firma sprzedaje swoje samochody m.in. w Meksyku, Turcji, Australii i Izraelu. A już wkrótce lista to rozszerzy się o Europę oraz Polskę. Chińczycy zamierzają rozpocząć podbój Starego Kontynentu właśnie od naszego kraju. Marka widzi ogromny potencjał w Polsce, gdyż znajdujemy się w samym centrum Europy. Oprócz tego na naszym rynku dominują samochody spalinowe, a elektryki dopiero zdobywają kolejne przyczółki. Ma to ogromne znaczenie jeśli chcesz wejść do gry z samochodem spalinowym.
Na pierwszy ogień pójdzie OMODA 5, który będzie crossoverem o podobnych wymiarach do Kii Niro czy Mazdy CX-30. Jak już wcześniej wspomnieliśmy początkowo będzie ona oferowana wyłącznie ze silnikiem spalinowym. Będzie to 1,6-litrowy motor TGDI dostarczający 197 KM mocy połączony z dwusprzęgłową przekładnią automatyczną i napędem na przednie koła. Kilka miesięcy później do jej oferty dołączy także elektryk. Z czasem do Europy mają także trafić modele 3 oraz 7, a także trzy samochody należące do jej submarki – JAECOO. Więcej informacji o tych modelach poznamy już 18 kwietnia podczas salonu samochodowego w Shanghaiu.
Warto także wspomnieć, że Chińczycy rozważają w przyszłości otworzyć swoją fabrykę w Europie. Teoretycznie mogłaby się ona znaleźć nawet w Polsce. Jednak jest jeszcze za wcześnie na takie spekulacje. OMODA zacznie sprzedawać swoje samochody w Polsce już w trzecim kwartale bieżącego roku.
Damian Kaletka
Fot. OMODA