• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Katalizatory samochodowe. Pięć niepokojących objawów…

Konrad Stopa Autor Konrad Stopa
02/12/2014
w Porady
0
Zdjęcie ilustracyjne mat. pras.

Zdjęcie ilustracyjne mat. pras.

136
SHARES
1.2k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Samochodowe katalizatory teoretycznie powinny działać bezproblemowo co najmniej do czasu, gdy przebieg samochodu osiągnie poziom ok. 200 tys. km. Często jednak problemy występują zdecydowanie wcześniej, a naprawa/wymiana tej części oznacza koszt rzędu nawet kilku tysięcy złotych. Kiedy więc można podejrzewać, że katalizator nie działa prawidłowo lub jest już poważnie uszkodzony?

Warto przeczytać

Jak otworzyć własny sklep internetowy i rozpocząć sprzedaż opon online?

Zalety leasingu samochodu elektrycznego

Podróż samochodem do Warszawy – o czym warto wiedzieć?

Katalizator samochodowy (reaktor katalityczny) jest podstawową częścią układu wydechowego. Jego zadaniem jest zmniejszanie ilości szkodliwych spalin, w tym m.in. tlenku węgla, węglowodorów oraz tlenku azotu.

Jak mówi Rafał Pyszny, ekspert sklepu webautoservice.pl – specjalizującego się w sprzedaży tłumików i układów wydechowych, w teorii problemy z katalizatorami mogą pojawić się po osiągnięciu przez samochód przebiegu rzędu 200-300 tys. km. W rzeczywistości jednak kłopoty występują często znacznie wcześniej.

„Awarie i uszkodzenia katalizatorów są najczęściej efektem nagłych zmian temperatury. Szkodliwe są zarówno drastyczne wychłodzenie, jak i zdecydowany wzrost temperatury. Problemy mogą pojawić się również w przypadku źle wyregulowanej instalacji LPG” – wyjaśnia Rafał Pyszny.

O złym stanie katalizatora świadczyć mogą różne objawy. Na co zatem warto zwrócić szczególną uwagę?

  1. Problemy z wydajnością

Niepokój mogą budzić m.in. problemy z wydajnością pojazdu. Przyczyną może być „uwięzienie” spalin w przedniej części katalizatora. Dzieje się tak, kiedy tzw. ciśnienie zwrotne wpływa na sposób funkcjonowania silnika i niejako blokuje jego pracę. W trakcie jazdy może się to objawić poprzez szarpnięcie samochodu albo poczucie, że po naciśnięciu pedału gazu paliwo nie ma dopływu do silnika.

  1. Zużycie paliwa

Jednym z symptomów, które wskazują na możliwość uszkodzenia katalizatora, jest wyraźnie zauważalny wzrost ilości spalanego przez samochód paliwa. Może to oznaczać, że katalizator nie działa w sposób prawidłowy.

  1. Wypadanie zapłonów

W przypadku tzw. wypadania zapłonów katalizator narażony jest na przegrzanie. Podobnie jest także w sytuacji jazdy na mocno wzbogaconej mieszance paliwowej. Kłopot pojawia się, gdy niedopalone paliwo trafia do układu wydechowego. W takich warunkach komponenty katalizatora mogą ulec zniszczeniu.

  1. Obce chemikalia

Dużym zagrożeniem dla katalizatora są również obce chemikalia. Chodzi o sytuację, gdy do wnętrza reaktora katalitycznego dostanie się np. olej silnikowy. Wtedy katalizator nie będzie działać prawidłowo. Sygnałem wskazującym na możliwość wystąpienia tej właśnie anomalii jest przede wszystkim widoczne podniesienie emisji dwutlenku węgla.

  1. Gaźnik i czujnik tlenu

Kondycję katalizatora można sprawdzić również samemu, testując gaźnik lub czujnik tlenku. W pierwszym przypadku należy usunąć filtr powietrza i skorzystać z pomocy drugiej osoby – trzeba odpowiednio oświetlić wlot gaźnika i sprawdzić z góry, czy widoczne są ślady oparów paliwa. Ich obecność świadczy o problemach z katalizatorem. Jeżeli chodzi o czujnik tlenu, to wystarczy tymczasowo go odmontować. Jeśli w efekcie zauważalne będą zmiany w wydajności pojazdu, to katalizator jest najprawdopodobniej w złym stanie.

Gdy pojawi się chociaż jeden ze wspomnianych objawów lub test gaźnika/czujnika tlenu wyjdzie niepomyślnie, warto udać się do mechanika i sprawdzić, z czego wynika problem. Jak radzi ekspert webautoservice.pl, w takiej sytuacji lepiej nie zwlekać, szczególnie że katalizatory nie należą do tanich części – ich ceny kształtują się na poziomie od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych, zależnie od modelu samochodu i rodzaju katalizatora (części oryginalne lub tzw. zamienniki).

Źródło: Tab2 / materiały prasowe

Tagi: dymgaźnikkatalizatorporadaporadyspalinyuszkodzeniewydechzepsuty katalizator
Poprzedni post

Benzyna w końcu poniżej psychologicznej granicy 5 zł/l

Następny post

Akcje serwisowe – nawet najlepsi popełniają błędy

Konrad Stopa

Konrad Stopa

Motopasjonat z krwi i kości, który pisze o samochodach z wielką przyjemnością czekając na komentarze, nawet te uszczypliwe. Od małego poznawał auta na ulicy po dźwięku silnika i już wtedy marzył, by zmieniać "cztery kółka" jak rękawiczki - dzięki Motopodprad.pl to się spełnia! Tego zapaleńca znajdziecie też na Instagramie - @stopao

Podobne artykuły

eCommerce Integra1

Jak otworzyć własny sklep internetowy i rozpocząć sprzedaż opon online?

Autor Redakcja Motopodprad
27/01/2023
0

Jeśli prowadzisz firmę z branży motoryzacyjnej (sklep, serwis) lub po prostu jesteś pasjonatem motoryzacji i chcesz rozpocząć nowy biznes, to...

Zalety leasingu samochodu elektrycznego

Zalety leasingu samochodu elektrycznego

Autor Redakcja Motopodprad
25/01/2023
0

Wzrost popularności samochodów elektrycznych sprawia, że coraz częściej stają się one obiektem poszukiwań osób, które są zainteresowane leasingiem nowego pojazdu....

Warszawa

Podróż samochodem do Warszawy – o czym warto wiedzieć?

Autor Redakcja Motopodprad
13/01/2023
0

Decydując się na wycieczkę do Warszawy, warto poznać dokładną strukturę organizacyjną komunikacji miejskiej w tym mieście, a także opłaty za...

Nissan

Pasty polerskie i kosmetyki samochodowe – bo wygląd ma znaczenie

Autor Redakcja Motopodprad
10/01/2023
0

Właściciele aut lubią, gdy wygląd samochodu cieszy ich oko. Oprócz tego, co pod maską, liczy się dla nich bowiem to,...

Następny post
1290

Akcje serwisowe - nawet najlepsi popełniają błędy

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ceneo.pl

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe
  • Pozycjonowanie stron vd.pl

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.net

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET