• Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result
MotoPodPrad.pl
No Result
View All Result

Chcesz kupić używany samochód z zagranicy? Koniecznie poczekaj do nowego roku!

Konrad Stopa Autor Konrad Stopa
16/06/2015
w Porady
0
old cars 317562 12801

old cars 317562 12801

139
SHARES
1.3k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Od 2016 roku zostanie zniesiona opłata recyklingowa przy sprowadzaniu samochodu z zagranicy. Dzięki temu na zakupie używanego auta z importu będzie można zaoszczędzić 500 złotych. Zyskają na tym osoby prywatne i właściciele komisów samochodowych.

Dotychczasowa opłata recyklingowa na pokrycie kosztów ekologicznego złomowania samochodów, która wynosi 500 złotych zostanie zniesiona już w styczniu 2016 roku. Początkowo planowano zniesienie tej opłaty dopiero w 2017 roku, jednak senacka poprawka skróciła ten termin. Przyspieszenie likwidacji tej opłaty jest wynikiem nacisków ze strony Komisji Europejskiej. Nowelizacja ustawy, obok zniesienia w/w opłaty, zobowiązuje także dealerów samochodowych i właścicieli komisów do zbiórki pojazdów wycofanych z eksploatacji. Przepisy te mają wdrażać w naszym kraju unijną dyrektywę w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji.

Opłatę recyklingową obecnie trzeba płacić za każdy pojazd sprowadzony do Polski. Opłata ta została wprowadzona w 2005 roku z uwagi na masowo rosnącą, po wejściu Polski do UE, liczbę importowanych używanych aut. Wpływy z opłat miały dofinansowywać ekologiczne złomowanie aut. Opłata recyklingowa z stałą jednak w 2009 roku uznana przez Komisję Europejską za niedozwoloną.

Z opłat za przyjmowanie pojazdów przez stacje demontażu zwolnieni są właściciele aut zarejestrowanych w Polsce. Jest to niezgodne z zaleceniami Komisji Europejskiej, w myśl których z takich opłat powinny być zwolnione wszystkie pojazdy zarejestrowane na terenie Unii Europejskiej. W celu obniżenia kosztów funkcjonowania importerów samochodów używanych, z opłaty zwolnione mają być wszystkie samochody sprowadzane z UE lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego. A zatem, od 2016 roku prowadzący stacje demontażu – przy przyjmowaniu pojazdu wycofanego z eksploatacji zarejestrowanego w kraju UE lub EOG – nie będą pobierać opłaty od jego właściciela.

Nowe obowiązki obciążą producentów i importerów samochodów. Ci, którzy wprowadzają na rynek ponad 1000 pojazdów (przede wszystkim nowych), będą musieli zapewnić funkcjonowanie minimum trzech stacji demontażu albo punktów zbierania pojazdów w każdym z województw. Dodatkowym warunkiem jest to, że stacje te lub punkty muszą być rozmieszczone w różnych miejscowościach. Podmioty, które wprowadzają na rynek mniej niż 1000 pojazdów rocznie zobowiązane są do stworzenia sieci co najmniej 3 stacji demontażu bądź punktów zbierania pojazdów położonych w różnych miejscowościach, przy czym w sieć ta nie może składać się z samych punktów zbierania pojazdów.

Nowelizacja wprowadza także nowe opłaty. Wprowadzający pojazdy na rynek będą musieli uiszczać opłatę w przypadku niezapewnienia sieci bądź wymaganej liczby elementów sieci. Na rzecz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska zobowiązani będą wpłacać ci prowadzący stacje demontażu, którzy nie osiągną wymaganego poziomu odzysku i recyklingu pojazdów. Kwoty uzyskane z kar i opłat przeznaczane mają być na działania zapobiegające nielegalnemu demontażowi pojazdów.

Z nowych rozwiązań nie są zadowolone podmioty działające w branży recyklingowej. Przedstawiciele tej branży uważają, że spadnie na nich odpowiedzialność za poziom odzysku. Krytycznie odnoszą się także do limitów odzysku i wysokości kar finansowych, które uważają za zbyt wysokie.

Artykuł przygotował oddział Celauto w Sosnowcu: celauto.pl

Warto przeczytać

Praca jako mechanik samochodowy – kompetencje i obowiązki

Opony Kormoran i opony Michelin

Czym jest wał napędowy i dlaczego jest tak ważny?

Tagi: auto z niemiecauto z zagranicyhandelhandlarzkomiskupno autaporadaporadyużywaneużywane autoużywanyużywany samochód
Poprzedni post

Test: Mercedes Citan 111 CDi Mixto

Następny post

Benarrow PB5 – ociężałe Audi dla wybrednych

Konrad Stopa

Konrad Stopa

Motopasjonat z krwi i kości, który pisze o samochodach z wielką przyjemnością czekając na komentarze, nawet te uszczypliwe. Od małego poznawał auta na ulicy po dźwięku silnika i już wtedy marzył, by zmieniać "cztery kółka" jak rękawiczki - dzięki Motopodprad.pl to się spełnia! Tego zapaleńca znajdziecie też na Instagramie - @stopao

Podobne artykuły

mechanik

Praca jako mechanik samochodowy – kompetencje i obowiązki

Autor Redakcja Motopodprad
22/03/2023
0

Praca mechanika samochodowego jest nie tylko ważna i potrzebna, ale także wymaga specjalistycznej wiedzy, umiejętności i doświadczenia. Mechanicy samochodowi są...

opony

Opony Kormoran i opony Michelin

Autor Redakcja Motopodprad
21/03/2023
0

Opony są jednymi z najważniejszych elementów wyposażenia auta ze względu na to, że to one stykają się z powierzchnią. Z...

Wal napedowy

Czym jest wał napędowy i dlaczego jest tak ważny?

Autor Redakcja Motopodprad
20/03/2023
0

Samochód to nieodłączna część życia większości osób. Mimo to, wciąż spory procent kierowców nie zna zasady działania tego środka transportu....

Mycie auta

Zadbaj o samochód na wiosnę

Autor Redakcja Motopodprad
17/03/2023
0

Pielęgnacja samochodu to bardzo istotna kwestia, dlatego każdy miłośnik motoryzacji powinien zaopatrzyć się w kosmetyki do samochodu. Dzięki nim można...

Następny post
1441

Benarrow PB5 - ociężałe Audi dla wybrednych

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ceneo.pl

Nieprzerwanie od 2012 roku piszemy o naszej największej pasji, jaką jest motoryzacja. Testy, opinie, aktualności, używane, zdjęcia – to wszystko i jeszcze więcej znajdziesz na motopodprad.pl

Kategorie

  • Newsy
  • Testy
  • Historie
  • Tech
  • Porady

MotoPodPrad.pl

  • Strona główna
  • Współpraca
  • Regulamin i dane kontaktowe

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.net

No Result
View All Result
  • Newsy
    • Wideo
  • Testy
    • Nowe
    • Używane
    • Użytkowe
    • Dwa koła
  • Historie
    • Fascynacje
    • Znalezione
    • Wypad
  • Tech
  • Porady

© 2022 MotoPodPrad.pl & Jurczewski.NET