Site icon Motopodprad.pl

Chcesz kupić używany samochód z zagranicy? Koniecznie poczekaj do nowego roku!

old cars 317562 12801

old cars 317562 12801

Od 2016 roku zostanie zniesiona opłata recyklingowa przy sprowadzaniu samochodu z zagranicy. Dzięki temu na zakupie używanego auta z importu będzie można zaoszczędzić 500 złotych. Zyskają na tym osoby prywatne i właściciele komisów samochodowych.

Dotychczasowa opłata recyklingowa na pokrycie kosztów ekologicznego złomowania samochodów, która wynosi 500 złotych zostanie zniesiona już w styczniu 2016 roku. Początkowo planowano zniesienie tej opłaty dopiero w 2017 roku, jednak senacka poprawka skróciła ten termin. Przyspieszenie likwidacji tej opłaty jest wynikiem nacisków ze strony Komisji Europejskiej. Nowelizacja ustawy, obok zniesienia w/w opłaty, zobowiązuje także dealerów samochodowych i właścicieli komisów do zbiórki pojazdów wycofanych z eksploatacji. Przepisy te mają wdrażać w naszym kraju unijną dyrektywę w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji.

Opłatę recyklingową obecnie trzeba płacić za każdy pojazd sprowadzony do Polski. Opłata ta została wprowadzona w 2005 roku z uwagi na masowo rosnącą, po wejściu Polski do UE, liczbę importowanych używanych aut. Wpływy z opłat miały dofinansowywać ekologiczne złomowanie aut. Opłata recyklingowa z stałą jednak w 2009 roku uznana przez Komisję Europejską za niedozwoloną.

Z opłat za przyjmowanie pojazdów przez stacje demontażu zwolnieni są właściciele aut zarejestrowanych w Polsce. Jest to niezgodne z zaleceniami Komisji Europejskiej, w myśl których z takich opłat powinny być zwolnione wszystkie pojazdy zarejestrowane na terenie Unii Europejskiej. W celu obniżenia kosztów funkcjonowania importerów samochodów używanych, z opłaty zwolnione mają być wszystkie samochody sprowadzane z UE lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego. A zatem, od 2016 roku prowadzący stacje demontażu – przy przyjmowaniu pojazdu wycofanego z eksploatacji zarejestrowanego w kraju UE lub EOG – nie będą pobierać opłaty od jego właściciela.

Nowe obowiązki obciążą producentów i importerów samochodów. Ci, którzy wprowadzają na rynek ponad 1000 pojazdów (przede wszystkim nowych), będą musieli zapewnić funkcjonowanie minimum trzech stacji demontażu albo punktów zbierania pojazdów w każdym z województw. Dodatkowym warunkiem jest to, że stacje te lub punkty muszą być rozmieszczone w różnych miejscowościach. Podmioty, które wprowadzają na rynek mniej niż 1000 pojazdów rocznie zobowiązane są do stworzenia sieci co najmniej 3 stacji demontażu bądź punktów zbierania pojazdów położonych w różnych miejscowościach, przy czym w sieć ta nie może składać się z samych punktów zbierania pojazdów.

Nowelizacja wprowadza także nowe opłaty. Wprowadzający pojazdy na rynek będą musieli uiszczać opłatę w przypadku niezapewnienia sieci bądź wymaganej liczby elementów sieci. Na rzecz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska zobowiązani będą wpłacać ci prowadzący stacje demontażu, którzy nie osiągną wymaganego poziomu odzysku i recyklingu pojazdów. Kwoty uzyskane z kar i opłat przeznaczane mają być na działania zapobiegające nielegalnemu demontażowi pojazdów.

Z nowych rozwiązań nie są zadowolone podmioty działające w branży recyklingowej. Przedstawiciele tej branży uważają, że spadnie na nich odpowiedzialność za poziom odzysku. Krytycznie odnoszą się także do limitów odzysku i wysokości kar finansowych, które uważają za zbyt wysokie.

Artykuł przygotował oddział Celauto w Sosnowcu: celauto.pl

Exit mobile version