Spawacze kojarzą się z charakterystycznymi maskami na twarzy oraz snopami iskier towarzyszącymi spawaniu. Przeważnie spotyka się ich przy wielkich, blaszanych rurach lub metalowych konstrukcjach. Tymczasem usługi spawalnicze obejmują również łączenie ze sobą tworzyw sztucznych, często wykorzystywane na przykład przy naprawie pękniętych zderzaków. Co warto wiedzieć na temat tego procesu?
Tworzywa sztuczne naturalnie wzięły górę
Aerodynamiczne kształty współczesnych samochodów są uzyskiwane poprzez wykorzystywanie elementów wykonanych z tworzyw sztucznych. Są one zdecydowanie lżejsze od blachy i wykazują o wiele lepszą elastyczność. Dzięki temu spojlery i zderzaki aut uzyskują efektowne kształty, które idą w parze z właściwym zachowaniem pojazdu na drodze. Okres jesienno – zimowy obfituje jednak w mniejsze i większe stłuczki, co skutkuje uszkodzeniami poszczególnych elementów auta. Można je oczywiście wymienić na nowe, lecz wiąże się to z dość wysokimi kosztami. Naprawa często jest znacznie bardziej ekonomicznym wyjściem. Z pewnością jest tak w przypadku przytoczonych we wstępie zderzaków. Koszt ich spawania połączonego z ponownym lakierowaniem jest często 2 – 3 razy niższy od ceny zakupu nowego egzemplarza.
Do spawania, do wyboru
Spawać można praktycznie wszystkie tworzywa sztuczne, poza tymi, które są specjalnie wzmacniane włóknami szklanymi. Są one przeważnie oznaczone specjalnymi symbolami. Tworzywa sztuczne, które obecnie są wykorzystywane do spawania to:
- PVC – polichlorek winylu
- PA – poliamid
- PC – polowęglan
- PE – polietylen
- PP/PP – EPDM – polipropylen modyfikowany kauczukiem etylenowo – propylenowym
- ABS – akrylonitryl – butadien – styren
- PC/PBTP (Xenoy/Pocan) – poliwęglan – poliester termoplastyczny
- ABS/PC/ALPHA – Honda polimer.
W sytuacji, gdy niemożliwe jest odczytanie kodów tworzyw z elementów, które mają być spawane, należy zdać się na doświadczenie spawacza. Pomocna w tym wypadku jest próba palności, polegająca na obserwowaniu zapachu oraz płomienia, które wydzielają się z kawałka materiału, którego łączenie ma niebawem nastąpić. Na tej podstawie doświadczony spawacz potrafi ocenić z czym tak naprawdę ma do czynienia i dzięki temu odpowiednio przygotować się do spawania. Jest to dosyć złożony proces w którym po rozpoznaniu tworzywa następuje odpowiednie przygotowanie tworzywa, a potem dopiero właściwy proces spawania. Na pierwszy rzut oka widać, że nie mając w tym zakresie odpowiednich umiejętności, lepiej podobne działania pozostawić fachowcom.
Usterka znika bez śladu, a nawet powinna
W sytuacji uszkodzenia zderzaka lub innego elementu auta, wykonanego z tworzywa sztucznego, warto pamiętać o tym, by z miejsca zdarzenia w miarę możliwości pozbierać uszkodzone elementy, gdyż mogą być przydatne w procesie naprawy. Można je wykorzystać na przykład do wypełnienia części ubytków, co z pewnością pomoże zakończyć całość prac z sukcesem. Spawanie zderzaków, czy innych elementów z tworzyw sztucznych występujących w aucie powinno zakończyć się brakiem jakichkolwiek śladów po wcześniejszej usterce. Uzyskanie takiego rezultatu jest miarą jakości usług serwisu blacharsko-lakierniczego. Podobnie zresztą jak opinie klientów na temat oferty konkretnej firmy, które można sprawdzić za pośrednictwem https://autobooking.com/pl. Usługi spawania tworzyw sztucznych należą obecnie do najpowszechniejszych na rynku, warto więc dowiedzieć się, kto zna się na ich realizacji najlepiej. Korzystając z usług profesjonalistów można z pewnością w pełni przywrócić do życia praktycznie każdy pęknięty zderzak, bądź inny element auta. Najlepiej jednak nie pękać.
Źródło: Autobooking.com / art. sponsorowany