Wyważanie kół to jedna z usług wulkanizacyjnych, która pozwala na dostosowanie rozłożenia obciążenia masy pojazdu na kołach. Dzięki temu zabiegowi zużycie bieżnika przebiega w sposób poprawny, a komfort jazdy stoi na wyższym poziomie. Dziś przyjrzymy się tej procedurze dokładniej, aby ocenić, kiedy warto ją wykonać.
Źle wyważone koła – objawy
Do niewłaściwego wyważenia kół dochodzi często w wyniku nieprawidłowego montażu ogumienia lub wad konstrukcyjnych felgi. Jeśli zużycie opony przebiegało w niepoprawny sposób przez długi czas, koło również może utracić swoje wyważenie. Przyczyną może być także zwykła, niezaburzona uszkodzeniami eksploatacja – wraz z kolejnymi kilometrami siły fizyczne działające w obszarze koła mogą doprowadzić do problemów z wyważeniem pojazdu.
Kwestia wyważania opon jest niezależna od klasy ogumienia. Dotyczy zarówno atrakcyjnych cenowo opon Kormoran dostępnych na https://www.sklepopon.com/opony/kormoran, jak i drogich opon klasy premium. Natomiast jeśli chodzi o to, jak zachowuje się pojazd, który został dotknięty tym zjawiskiem, wygląda to następująco:
- -Drgania i problemy z zawieszeniem – to jeden z najczęściej zgłaszanych problemów przez kierowców. Samochód zachowuje się dość niecodziennie, szczególnie przy dużych prędkościach. Drgania mogą być naprawdę intensywne. Często spada także sterowność pojazdu, a jego tor jazdy staje się zaburzony.
- -Szybkie zużywanie się bieżnika – przeważnie dotyka ono jednej opony. Jeśli widać, że na jednym z kół bieżnik zbliża się do krytycznej głębokości, oznacza to, że ogumienie ma wadę albo doszło do nieprawidłowego jego wyważenia.
- -Wzrost zużycia paliwa – to problem, który też można dosyć szybko zauważyć. Różnice spalania w pojazdach, w których opony wyważone są w odpowiedni sposób w porównaniu z samochodami, gdzie nie mamy do czynienia z taką sytuacją, są spore. Ciężko oszacować to w stosunku procentowym – to bardzo indywidualna kwestia. Jednak jeśli wydajesz coraz więcej pieniędzy na paliwo przy tych samych dystansach, warto zacząć działać i wybrać się do wulkanizatora.
Czasami oględziny wizualne dają nam informacje na temat tego, czy opona jest w odpowiedni sposób wyważona. Jeśli jedno z kół jest widocznie przechylone na jedną stronę, zdecydowanie powinniśmy udać się do mechanika. Na szczęście najczęściej jesteśmy w stanie wychwycić problemy jeszcze zanim będą one bardzo widoczne.
Metody wyważania kół
Najczęściej wykorzystywane są dwie metody wyważania kół. Obydwie odbywają się z wykorzystaniem profesjonalnego sprzętu wulkanizacyjnego – tzw. wyważarek.
Dynamiczne wyważanie kół
Jest to metoda stosowana dosyć rzadko. Sensory wyważarki rejestrują zachowanie opony w ruchu i pozwalają na opracowanie skutecznego rozwiązania. By wyważyć oponę do obręczy, do felgi przymocowuje się ciężarek. Dynamiczne wyważanie kół jest bardzo dokładne.
Wyważanie statyczne
Jest to metoda, która bada wyważenie koła w danej osi. Kiedy zweryfikowana zostanie nieprawidłowość, do obręczy felgi przymocowywany jest ciężarek na podstawie wyliczeń aparatury pomiarowej.
Jak często wyważać koła?
Pytanie o to kiedy wyważać koła nie ma jednej, uniwersalnej odpowiedzi. W każdym przypadku eksploatacja ogumienia przebiega w nieco inny sposób – nikt nie jeździ w taki sam sposób, a na poziomie konstrukcyjnym nie istnieją dwie identyczne opony. Dlatego nie ma jednego przepisu na to, kiedy wyważanie jest wskazane. Zdecydowanie warto zdać się w tym wypadku na wulkanizatora. Zaleca się odwiedziny warsztatu wulkanizacyjnego przed każdym długim wyjazdem, jednak nie jest to regułą. Jeśli wymieniamy opony, warto też skorzystać z usługi wyważania kół. To, że mamy do czynienia z nowymi gumami wcale nie oznacza, że mamy 100% pewności, iż są one dobrze wyważone – nie do końca zależy to od samej konstrukcji ogumienia, a jego „relacji” z felgą.
Najlepiej na bieżąco dokonywać kontroli w warsztacie wulkanizacyjnym, a jeśli mamy podejrzenia, że coś jest nie tak z naszymi oponami – tj. występują niepokojące objawy – zdecydowanie warto niezwłocznie zająć się poszukiwaniem wsparcia fachowców.
Źródło: Sklepopon.com / art. sponsorowany