Olej silnikowy ma w samochodach coraz więcej zadań. Smaruje ruchome części silnika, jest odpowiedzialny za regulację ciepłoty tarcia, zabezpiecza przed korozją. A przy tym niezmiennie budzi wątpliwości kierowców. Jak wybrać odpowiedni olej?
Rosnące znaczenie wszelkich technologii uszlachetniających wszystkie środki chemiczne stosowane w motoryzacji powoduje, że znaczenie smarów rośnie. Pakiety dodatków wpływają na żywotność silnika. Wybór odpowiedniego oleju okazuje się więc nie tylko formą zabezpieczenia, ale i konserwacji sprzętu na lata.
Olej nie jest już tylko filtrem, który ma zminimalizować zużycie mechaniczne poszczególnych elementów oraz ograniczyć tarcia. Patrzy się na niego długofalowo – to neutralizator przed korozją, środek pomocny do tłumienia drgań, kluczowy element w systemie odprowadzania ciepła z silnika. Dlatego tak ważne jest odpowiednie dobranie oleju do wymagań swojego auta. Jeśli olej będzie odpowiedni i regularnie wymieniany – zapewni jednostce napędowej lata bezawaryjnej jazdy. Olej, który został dobrany nieodpowiednio i nie wpisuje się swoimi właściwościami w zalecenia producenta samochodu, może doprowadzić awarii, której usunięcie będzie bardzo kosztowne.
Jaki olej wybrać do samochodu ?
To pytanie jest często największym problemem właścicieli samochodów. Poruszać się trzeba bowiem nie tylko w świecie marek producentów – i nie dać się przy tym zwieść nadmiernej reklamie – ale i przeanalizować dokładnie specyfikację oraz podział smarów.
Czym różnią się od siebie oleje syntetyczne, półsyntetyczne oraz mineralne?
Syntetyki to rozwiązanie bardzo popularne, choć najdroższe. Tego rodzaju smary mają zdecydowanie największe możliwości. Kluczowa jest przede wszystkim ich reakcja na wysokie temperatury. Doskonale chronią silnik przed przegrzaniem, a ich używanie w największym stopniu ogranicza powstawanie szkodliwych osadów. Ważne jest jednak także to, jak oleje syntetyczne działają zimą. Wtedy odpowiednio dobrany olej ma ogromne znaczenie na proces uruchamiania wychłodzonego silnika. Olej syntetyczny zapewnia mu odpowiednią warstwę ochronną.
Środki półsyntetyczne nie zapewniają aż tak szerokich możliwości zabezpieczenia. Chronią, jednak w skromniejszym zakresie – parametry są zbliżone, ale kierowcy chętniej korzystają z rozwiązań w pełni syntetycznych. Nie zmienia tego kwestia ceny. Półsyntetyczne są tańsze niż syntetyki – ważna jest jednak przede wszystkim jakość produktu.
Pod tym względem najmniej popularną opcją jest stosowanie olejów mineralnych. Te są wykorzystywane głównie w samochodach starszych oraz mających już bardzo duże przebiegi.
Liczby na etykiecie oleju
O ile podział na typy olejów nie budzi wśród kierowców większych wątpliwości, niemałą zagadką okazują się często tajemnicze połączenia liter i cyfr przy każdym z nich. Symbole wskazują typ oleju – jednak wyłącznie pod kątem jego używania w silniku.
Każda jednostka napędowa wymaga nieco innego preparatu – bardziej gęstego, lepiej odprowadzającego ciepło, umożliwiającego pracę filtra cząstek stałych. W ten sposób olej można idealnie dopasować do warunków technicznych każdej maszyny.
Symbole A – niezależnie od cyfry – odpowiadają wszystkim pojazdom napędzanym silnikiem benzynowym. B przypisane jest do wysokoprężnych. C to oleje przeznaczone do samochodów, które wyposażono w filtr cząstek stałych – newralgiczną część układu spalania. Złe zastosowanie olei to prosta droga do awarii jednostki napędowej.
Równie istotny dla prawidłowego działania silnika jest wybór oleju o dobrej lepkości – ta oznaczana jest na etykiecie w najbardziej wyeksponowanym miejscu. To charakterystyczne zestawienie liczb przedzielonych literą W.
Pierwsza dotyczy specyfikacji oleju zimą. Im wartość jest niższa, tym bardziej olej będzie płynny w ujemnej temperaturze. Druga liczba odpowiada jego parametrom latem. To szczególnie istotne, bo olej musi wtedy zabezpieczyć silnik przed nadmiernym nagrzaniem. Im wyższa jest druga z liczb na etykiecie, tym lepsza będzie letnia ochrona oleju. Zawdzięcza to grubości tworzonego filtra.
Istotny jest nie tylko wybór odpowiedniego oleju, ale i jego serwisowanie. Błędem jest założenie, że sama wymiana wystarczy do tego, by silnik pracował bezawaryjnie. Zawsze należy łączyć regularną zmianę smaru z użyciem nowego filtra oleju, który powstrzymuje drobne zanieczyszczenia. Wymaga to precyzji i doświadczenia – dlatego najlepszym rozwiązaniem jest zlecanie wymiany profesjonalnym zakładom specjalizującym się m.in. w tego rodzaju usługach.
Kiedy wymieniać olej?
Ile oleju potrzebuje silnik mojego samochodu? To pytanie jest jednym z najczęstszych dylematów kierowców. Regularnie należy sprawdzać poziom oleju używając bagnetu, który znajduje się w pobliżu wlewu – należy to robić wyłącznie wtedy, gdy samochód stoi nieruchomo na równej powierzchni. Ocena – nawet nie w pełni precyzyjna – pozwala oszacować, czy potrzebne jest uzupełnienie smaru.
Ilość oleju, jaki potrzebuje auto to kwestia indywidualna. Zależy głównie od tego, w jakim stopniu silnik zużywa olej powodując jego spalanie. Dobrze, szczególnie latem, mieć w bagażniku nawet niewielkie opakowanie rezerwowe gotowe do użycia, gdy samochód w trasie zasygnalizuje zbyt niski poziom smaru. Nie można tego lekceważyć. Jazda samochodem, który nie ma odpowiednio precyzyjnego smarowania grozi zatarciem silnika i bardzo wysokimi kosztami remontu.
Bardzo ważne jest dokładne przestrzeganie terminów wymian oleju. Nadmierne przedłużanie okresów wymian obniża ochronę silnika. Szczególnie w samochodach z napędem Diesla olej nie powinien być eksploatowany zbyt długo, bo obniża swoje właściwości chroniące – te, które są niezwykle istotne dla jednostki napędowej.
Pełen serwis samochodu w zakresie wymiany oleju oraz wszelkich innych usług zapewniają punkty Feu Vert (https://www.feuvert.pl/oferta/uslugi/wymiana-oleju-i-filtra-oleju-118.html). Szczegóły w serwisie internetowym ogólnopolskiej sieci napraw.
Źródło: Feuvert / art. sponsorowany
Fot: pixabay.com