Silnik właściwie eksploatowanego i serwisowanego auta nie wymaga regularnego mycia. Jest dość dobrze zabezpieczony przed zabrudzeniami drogowymi. Jednak zdarzają się sytuacje, kiedy zachodzi konieczność wyczyszczenia komory silnika i jednostki napędowej. Sprawdź, jakich zasad należy przestrzegać podczas mycia silnika, aby nie uległ on awarii.
Silnik właściwie eksploatowanego i serwisowanego auta nie wymaga regularnego mycia. Jest dość dobrze zabezpieczony przed zabrudzeniami drogowymi. Jednak zdarzają się sytuacje, kiedy zachodzi konieczność wyczyszczenia komory silnika i jednostki napędowej. Sprawdź, jakich zasad należy przestrzegać podczas mycia silnika, aby nie uległ on awarii.
Mycie silnika – kiedy jest konieczne?
Silnik w samochodzie zwykle nie wymaga czyszczenia, ponieważ jest dość dobrze zabezpieczony przed brudem. Zanieczyszczenia drogowe w dużej mierze zatrzymują nadkola i błotniki. Nowsze modele aut mają także plastikową osłonę zabezpieczającą jednostkę od spodu.
Mycie silnika jest uzasadnione w określonych sytuacjach. Oto najważniejsze z nich:
- awarie związanych z wyciekiem płynów eksploatacyjnych, np. oleju, płynu hamulcowego, płynu chłodniczego;
- konieczność rozpoznania ewentualnych usterek – na czystym silniku łatwiej dostrzec wycieki;
- udrażnianie otworów odpowietrzających silnik;
- zanieczyszczenie komory silnika przez zwierzęta;
- nadmierne „zapocenie” olejem;
- obecność zabrudzeń po długim postoju.
Trzeba mieć świadomość, że mycie silnika jest operacją dość inwazyjną. Niektóre podzespoły i elementy łatwo uszkodzić. Woda i środki czyszczące mogą spowodować poważne awarie wrażliwych na wilgoć instalacji i układów. Dlatego silnik należy myć, przestrzegając podstawowych zasad.
Jak umyć silnik samochodu? Najważniejsze zasady
Podczas mycia komory silnika należy pamiętać o kilku kwestiach, aby uniknąć kłopotliwych uszkodzeń i kosztownych napraw. Kluczową zasadą jest czyszczenie jednostki po ostygnięciu. Ważne jest też odpowiednie zabezpieczenie wrażliwych elementów.
Czytaj więcej: Jak profesjonalnie i bezpiecznie umyć silnik w samochodzie >>
Mycie tylko zimnego silnika
Podstawowym błędem, jaki można popełnić, jest mycie rozgrzanego silnika. Trzeba wiedzieć, że polanie wodą gorącej jednostki może zakończyć się pęknięciem głowicy. Wrażliwe na zmiany temperatur są także kolektor wydechowy i turbosprężarka.
Ponadto należy uważać na silniki z aluminiowym blokiem, który nagrzewa się szybciej i do wyższych temperatur. W tym przypadku roztwór czyszczący w kontakcie z gorącym motorem gwałtownie odparowuje. To grozi uszkodzeniem podzespołów silnika, ale również może podrażniać drogi oddechowe i spowodować poparzenia skóry.
Silnik należy myć wyłącznie wtedy, gdy jest zimny. W praktyce oznacza to, że wszystkich jego elementów można dotknąć ręką.
Zabezpieczenie instalacji elektrycznej
Kolejną bardzo ważną zasadą podczas mycia silnika jest zabezpieczenie instalacji elektrycznej. Dotyczy to zwłaszcza samochodów z jednostkami benzynowymi oraz z instalacją LPG. Odsłonięte elementy elektroniczne i elektryczne nie mogą mieć kontaktu z wodą, w przeciwnym razie silnik może nie odpalić. Ponadto woda może spowodować korozję, przez co układ elektryczny i elektronika nie będą pracowały poprawnie, a naprawa może być kosztowna.
Za pomocą folii i taśmy należy zabezpieczyć:
- układ zapłonowy – świece zapłonowe, cewki wraz z gniazdami na świece, przewody wysokiego napięcia, rozdzielacz ;
- alternator ;
- komputer sterujący;
- skrzynkę z bezpiecznikami;
- moduły, kostki i wiązki.
Na czas mycia silnika warto także odłączyć i wyjąć akumulator, aby uziemić pojazd oraz dodatkowo zabezpieczyć instalację elektryczną.
Zabezpieczenie filtra powietrza i układu dolotowego
Przed rozpoczęciem mycia silnika należy także zabezpieczyć filtr powietrza i układ dolotowy. Filtr najlepiej zdemontować. Zamoknięcie tych elementów może bowiem spowodować problemy z uruchomieniem silnika. Warto też pamiętać, że zassanie wody do komory jednostki napędowej często kończy się remontem motoru.
Sprawdź też jak można profesjonalnie wyczyścić wnętrze samochodu >>
Czym umyć silnik w samochodzie?
Silnik można umyć przy pomocy wiadra z wodą lub węża ogrodowego i szczotki. Ważne jest także zastosowanie odpowiedniego środka czyszczącego, który skutecznie usunie tłuste ślady po płynach eksploatacyjnych i inne typowe zabrudzenia – np. RM 39 ASF Kärcher.
Dobrym rozwiązaniem jest mycie silnika przy użyciu myjki ciśnieniowej. Strumień wody pod odpowiednim ciśnieniem skutecznie usuwa zabrudzenia w krótkim czasie i bez nadmiernego wysiłku. Ponadto dociera w trudno dostępne miejsca, których ręczne czyszczenie jest utrudnione. Trzeba jednak posługiwać się myjką umiejętnie, aby nie uszkodzić wrażliwych elementów.
Jak umyć silnik przy pomocy myjki ciśnieniowej? Oto najważniejsze zasady:
- unikać silnego strumienia wody – zbyt duże ciśnienie może uszkodzić przewody i wtłoczyć wodę pod fabryczne uszczelki lub zabezpieczenia poszczególnych elementów;
- używać wyłącznie rozproszonego strumienia wody– skoncentrowany, punktowy strumień może uszkodzić delikatne komponenty, takie jak chłodnica lub filcowe wygłuszenia.
Polecanym urządzeniem wysokociśnieniowym do mycia silnika jest profesjonalny model HD 7/16-4 MXA Car marki Kärcher. Wydajna myjka wyróżnia się mobilną konstrukcją oraz rozwiązaniami ułatwiającymi pracę, takimi jak pistolet wysokociśnieniowy EASY!Force, który redukuje do zera siłę potrzebną do utrzymania spustu, czy Servo Control, czyli pierścień umożliwiający czasową regulację wydatku wody bezpośrednio na pistolecie.
Jak dbać o auto przez cały rok? Kilka przydatnych i praktycznych informacji przeczytasz tutaj >>
Źródło: Karcher / art. sponsorowany