Świece żarowe w silniku Diesla. Jak sprawdzać i kiedy wymieniać?

W przypadku samochodów wyposażonych w silniki Diesla mamy do czynienia ze świecami żarowymi. Zimą mogą one, choć wcale nie muszą, sprawiać kłopoty kierowcom. Zwłaszcza te starszego typu. Tak samo jak każdy element eksploatacyjny samochodu, tak i świece żarowe wymagają kontroli ich stanu oraz wymiany gdy to jest konieczne. Jak sprawdzić w jakiej są kondycji i czy nastał już czas na zakup i instalację nowych? Oto kilka wskazówek.

 

 

Za co odpowiadają świece żarowe?

 

Świece żarowe są niejako odpowiednikiem świec zapłonowych w silniku benzynowym. Odpowiadają one za prawidłowy rozruch silnika przez wstępne podgrzanie go do wymaganej temperatury. Silnik Diesla jest silnikiem wysokoprężnym. Oznacza to, że powietrze wewnątrz jest sprężone pod wysokim ciśnieniem zanim dostanie się do niego paliwo. Tylko wtedy możliwy jest prawidłowy rozruch. To właśnie umożliwią świece żarowe, które w kilka sekund potrafią podnieść temperaturę do kilkuset stopni Celsjusza. Świece żarowe nowej generacji podgrzewają się dosłownie momentalnie, jednak zimą może to trwać dłużej ze względu na niskie temperatury. Zima jest też porą roku, kiedy wielu kierowców przypomina sobie o wymianie świec, gdyż te nie działają prawidłowo.

 

Gdzie się znajdują?

 

Świece żarowe zlokalizowane są z przodu silnika, tak jak ich odpowiedniki w silnikach benzynowych. Są cztery, ale w przeciwieństwie do świec zapłonowych nieco trudniej je wymienić, ponieważ są  bardziej delikatne, dlatego, o ile nie czujemy się pewnie w tym aspekcie, lepiej zlecić wymianę fachowej stacji obsługi pojazdów, niż uszkodzić gwint. Takie uszkodzenia nie są nieodwracalne, ale naprawa gwintu zdecydowanie podnosi koszty standardowej wymiany, które nie są wysokie. Za wymianę jednej świecy żarowej należy zapłacić od 10 do 20 złotych, zatem nie jest to wydatek ponad możliwości użytkownika samochodu.

 

Jak i kiedy je wymienić?

 

Świeca żarowa, tak jak każdy inny element eksploatacyjny w samochodzie, wymaga regularnego przeglądu i wymiany. Prawda jest taka, że większość kierowców wymienia je dopiero wówczas gdy samochód z powodu ich wadliwości nie chce odpalić. Niestety najczęściej dzieję się tak zimą, kiedy wszelkie wymiany są kłopotliwe, a samochód jest dużo bardziej potrzebny niż chociażby latem czy jesienią, gdzie w wiele miejsc można udać się piechotą lub korzystając z transportu publicznego. Zimą, kiedy temperatura jest niska, śnieg i deszcz są najbardziej uciążliwe brak samochodu jest dużym trudnieniem. Dlatego warto jest dokonać kontrolnego przeglądu przed nastaniem tej pory roku, tylko po aby wiedzieć, czy i które elementy pojazdu wymagają serwisu. Oczywiście świece żarowe są jednymi z tych elementów. Najlepiej jest wymienić jednorazowo wszystkie świece, ale decyzję w tym aspekcie pozostawiamy kierowcom i fachowej ocenie ich mechaników. Sama wymiana świec nie jest czymś niemożliwym do samodzielnego wykonania, a cała procedura polega po prostu na wykręceniu starych i wkręceniu nowych elementów. Należy jedynie zachować ostrożność aby nie połamać, nie zmiażdżyć wymienianych świec, bo wówczas wizyta u mechanika może stać się nieodzowna.

 

Jak sprawdzić stan świec żarowych?

 

Stan świec żarowych każdy kierowca jest w stanie sprawdzić samodzielnie przy zastosowaniu prostych metod i narzędzi. Jeżeli nie czuje się na siłach bądź wie, że i tak już czas na wymianę, może po prostu zlecić to mechanikowi. Aby jednak zrobić to samemu nie potrzeba żadnej wiedzy tajemnej ani specjalnych umiejętności. Chodzi tylko o to aby sprawdzić czy przez świece przebiega napięcie. Jeżeli tak, wówczas możemy być niemal pewni, że świeca jest sprawna. Jeżeli napięcia brak, oznacza to że już pora na wymianę tego elementu. Jak sprawdzić działanie świec we własnym zakresie?

 

Po pierwsze:

można użyć wszelkiego typu mierników elektrycznych i kontrolek, które po przyłożeniu do każdej ze świec zasygnalizują o przebiegającym przez nie napięciu. Kontrolka na mierniku zapali się informując o prawidłowym działaniu świec. Sposób ten wydaje się najprostszy i w 100% bezpieczny nawet dla amatorów motoryzacji.

 

Po drucie:

Jeżeli kierowca nie dysponuje odpowiednim sprzętem, będzie potrzeby drut, z którego należy zdjąć izolację, jednak tylko z jego końców. Jeden z końców należy przyłożyć do bieguna dodatniego w akumulatorze, a drugi do testowanej świecy. Jeżeli końcówka przy świecy zaiskrzy, oznacza to, że świeca działa poprawnie. Nie trzeba się tego sposobu obawiać. Owo zaiskrzenie to nie fajerwerki mogące stanowić jakiekolwiek zagrożenie dla osoby dokonującej tego pomiaru.

 

Jak o nie dbać?

 

Generalnie świece żarowe nie wymagają specjalnej troski więc trudno tu mówić o specjalnym postępowaniu. Najważniejsze jest aby przy zapalaniu silnika nie zapominać o odczekaniu kilku sekund, aż kontrolka świec zgaśnie. Oznacza to, że osiągnęły one pożądana temperaturę. Jeżeli natomiast zapali się ona w trakcie jazdy, oznacza to, że nastała pora na odwiedzenie mechanika. Więcej informacji i porad ze świata motoryzacji znajdą Państwo na stronie www.teamtotal.pl Zapraszamy wszystkich automaniaków do lektury!

 

Źródło: teamtotal.pl / art. sponsorowany

Dyskusja

komentarzy

Konrad Stopa

Konrad Stopa

Motopasjonat z krwi i kości. Od najmłodszych lat jego ulubioną zabawą było zgadywanie samochodów po dźwięku silnika. Najlepszym prezentem na gwiazdkę, o czym wiedzą najbliżsi, niezmiennie jest prasa motoryzacyjna z całego roku. Pisze dla Was z humorem i pewną dozą uszczypliwości, ciesząc się z każdego komentarza pod swoimi tekstami.
Follow Me: