Jaki wpływ na Twój samochód ma złe paliwo?

Często słyszy się w mediach, lokalnych i ogólnokrajowych, o uszkodzeniach spowodowanych przez tzw. „chrzczone paliwo”. Mimo intensywnych kontroli, prowadzonych przez upoważnione do tego służby, wciąż nie brakuje oszustów chcących dorobić się kosztem zwykłych kierowców.

 

Porażające statystyki

Jak wynika z raportu przedstawionego przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, odsetek stacji benzynowych nie spełniających wymaganych norm jakościowych jest bardzo duży i w skali całego kraju wynosi ok. 5%. Najwięcej złego paliwa sprzedaje się w województwie łódzkim, gdzie w co dziesiątej (10,6%) skontrolowanej stacji wykryto nieprawidłowości. Na drugim miejscu znalazło się świętokrzyskie (7,9%), a dalej województwa śląskie (7,6%), lubelskie (7,5%), podlaskie i małopolskie (oba po 7,3%). Stosunkowo najlepsze wyniki osiągnęły województwa mazowieckie (2,4%), kujawsko-pomorskie (1,2%) oraz pomorskie – to ostatnie jako jedyne z zerowym odsetkiem nieprawidłowości.

 

Czym grozi jazda na złym paliwie?

Efekty jazdy na złym paliwie zazwyczaj są przejściowe i mijają, gdy w baku ponownie znajdzie się wyłącznie benzyna, olej lub gaz dobrej jakości (tzw. premium). Przy paliwie nie spełniającym dopuszczalnych norm silnik może „jęczeć”, wibrować i często gasnąć na niskich obrotach (zwłaszcza zimą); auto traci na mocy, a odpalaniu towarzyszy dużo gęstego dymu. Jazda na złym paliwie może ponadto doprowadzić do poważniejszych konsekwencji, w tym do zanieczyszczenia filtra i przewodów, a także do uszkodzenia niektórych części – głównie pompy wtryskowej. Sygnały niewłaściwej pracy pojazdu zależą tak naprawdę od stopnia zanieczyszczenia zatankowanego paliwa.

 

Jak rozpoznać złe paliwo?

Kontrola jakości paliwa polega na zestawieniu kilkunastu współczynników i określeniu, czy ich wartości mieszczą się w normie jakościowej. Sprawdzane są m.in.: gęstość w temperaturze 150ºC, zawartość tlenu, eteru, siarki, metanolu i benzenu, liczba oktanowa, temperatura zapłonu, pozostałość po destylacji. Nie da się ich oczywiście ustalić bez użycia odpowiednich narzędzi laboratoryjnych. Uszkodzeń spowodowanych przez złe paliwo bardzo często nie widać gołym okiem. Niektóre profesjonalne warsztaty samochodowe (np. http://www.wtryskiwacz.com/) specjalizują się jednak w sporządzaniu szczegółowych oględzin uszkodzonych podzespołów, np. wtryskiwacza. Do ich ekspertyz często dołączane są zdjęcia z mikroskopów cyfrowych, pokazujące wyraźnie przyczynę uszkodzenia danego elementu.

 

źródło: wtryskiwacz.com / art. sponsorowany

Dyskusja

komentarzy

Konrad Stopa

Konrad Stopa

Motopasjonat z krwi i kości. Od najmłodszych lat jego ulubioną zabawą było zgadywanie samochodów po dźwięku silnika. Najlepszym prezentem na gwiazdkę, o czym wiedzą najbliżsi, niezmiennie jest prasa motoryzacyjna z całego roku. Pisze dla Was z humorem i pewną dozą uszczypliwości, ciesząc się z każdego komentarza pod swoimi tekstami.
Follow Me: