W 2015 roku sprzedano ponad 400 tys. sztuk nowych samochodów osobowych. Tym samym rok ten zapisał się w polskiej branży motoryzacyjnej jako najlepszy w ciągu ostatnich kilku lat. Niemniej zauważalny jest również trend popularyzowania wynajmu krótko i długoterminowego samochodów zarówno przez firmy, jak i osoby prywatne.
Wyniki z początku 2016 roku
Sprzedaż samochodów osobowych i lekkich dostawczych w Polsce nie wyhamowała wraz z nastaniem 2016 roku. Jest wręcz przeciwnie, a eksperci mówią, że tegoroczny rezultat może okazać się jeszcze lepszy niż w roku 2015. Dynamika z pierwszych miesięcy roku została utrzymana, a nawet zwiększona w kwietniu, kiedy sprzedano dokładnie 39 827 sztuk samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 tony. Jest to najwyższy wynik kwietniowy od ponad dekady. Najsilniejszą grupą wśród kupujących nowe pojazdy mechaniczne są firmy, choć i klienci indywidualni w tym zakresie wykazują się zwiększoną aktywnością.
Alternatywą dla obu grup w przypadku zakupu nowego samochodu z salonu dealera jest wypożyczenie takiego samego, a często znacznie lepszego pojazdu z wypożyczalni. Istnieje wiele plusów, jakie daje wynajem samochodów, Warszawa zaś może korzystać z szerokiego ich wyboru, dzięki licznym wypożyczalniom.
Wypożyczanie samochodów przez firmy coraz bardziej popularne
W szczególności w przypadku klientów firmowych widoczny jest wzrost zainteresowania usługami wynajmu aut. Przedsiębiorcy wolą wynajmować samochody służbowe niż zamrażać swoje pieniądze i je kupować na własność. Ze statystyk prezentowanych przez Newserię w sierpniu 2015 roku wynikało, że 20 proc. aut, które w II kwartale trafiło do firm, było użytkowane właśnie na zasadach wynajmu długoterminowego. Okazuje się, że łącznie po polskich drogach jeździ ponad 135 tys. takich aut, a rynek wzrósł o 12,4 proc. w ujęciu rok do roku. Średnia dynamika wzrostu wynosiła do 2015 roku około 10 proc. rocznie, jak pokazują statystyki Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów.
Instytut SAMAR informuje, że w II kwartale 2015 roku w Polsce firmy nabyły łącznie ponad 57 tys. nowych samochodów osobowych, a 21 proc. wszystkich sprzedanych do przedsiębiorstw aut pozyskano w formule wynajmy długoterminowego.
Dlaczego wynajmowanie aut jest korzystne dla przedsiębiorców?
Chętnie korzystają oni przy tym z usługi wynajmu samochodów z pełną obsługą, ubezpieczeniem i serwisowaniem. Nie muszą martwić się o nic nawet przy awarii lub stłuczce. Taka usługa pozwala zastąpić zwykły leasing finansowy lub operacyjny, jak również zakup auta na własność ze zgromadzonych środków finansowych lub za pośrednictwem kredytu bankowego.
Dużą aktywnością w branży motoryzacyjnej w Polsce wykazują się firmy zajmujące się wynajmem floty i leasingiem. To one kupują nowe samochody, które później są wynajmowane lub leasingowane dla klientów firmowych. Długoterminowy wynajem samochodu jest atrakcyjną opcją dla firmy, dzięki której uzyskuje ona nie tylko pojazd, ale i jego serwis, wymianę opon, pełne ubezpieczenie, zarządzanie pojazdem i pełny helpdesk dla użytkownika.
Źródło: Materiał partnera
Fot: Shutterstock