Amortyzatory – objawy zużycia i diagnostyka

Bez sprawnych amortyzatorów nie ma bezpiecznej i komfortowej jazdy. Chociaż zużyte amortyzatory dają nieraz złudzenie, że auto jest bardziej komfortowe, jest to tylko złudzenie, które prowadzi do braku stabilności na drodze i do powstawania niezbyt bezpiecznych sytuacji. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, by jak najszybciej zauważyć objawy zużycia.

 

Sprawne amortyzatory to wysoki komfort, ale i bezpieczeństwo jazdy. Amortyzatory to istotny element układu zawieszenia pojazdu, a ich funkcja, to nie tylko amortyzacja drgań generowanych przez osie pojazdu ale też odpowiadają za właściwe doleganie kół do nawierzchni, czy sprawne działanie systemów elektronicznych odpowiadających z kolei za bezpieczeństwo jazdy w trudnych warunkach (ABS, ESP). Amortyzatory wytwarzają siłę, która ma dociskać koło do nawierzchni drogi, a to warunkuje prawidłowy kontakt z podłożem i właściwe zachowanie pojazdu podczas pokonywania zakrętów czy podczas hamowania, przekładając się również na wysoki komfort podróży. Im bardziej zużyte, amortyzatory osłabiają stabilność prowadzenia auta, które wydaje się “pływać” podczas skręcania i hamowania.

 

Amortyzatory olejowe

Montowane dziś amortyzatory mają działanie dwustronne, czyli ich konstrukcja pozwala na tłumienia drgań, które pojawiają się w pracy przy dociążeniu i obciążeniu auta,czyli zarówno przy najeżdżaniu jak i zjeżdżaniu z przeszkody. W autach osobowych najczęściej stosuje się dziś amortyzatory olejowe oraz gazowo – olejowe, różniące się czynnikiem tłumiący, tak jak to sugeruje nazwa, oraz niewielkimi różnicami w budowie. Amortyzatory olejowe posiadają otwartą komorę kompensacyjną, wykorzystując ciśnienie atmosferyczne, w cylindrze, w którym porusza się tłok, znajduje się gęsty olej. W tłoku umieszczone są zawory, przepuszczające ciecz hydrauliczna między komorami. Ruch tłoka warunkuje stopień gęstości oleju oraz średnica zaworów. Olejowe amortyzatory to konstrukcje dosyć trwałe, odporne, o prostej konstrukcji, którą z powodzeniem można regenerować, co z kolei przekłada się na żywotność i sprawność amortyzatora, któremu do sprawnego działania wystarczy odpowiedni poziom i jakość oleju, co dość łatwo uzupełnić, o ile amortyzator nie jest zupełnie rozszczelniony. Amortyzatory olejowe zapewniają również niebagatelny komfort jazdy, ceniony przez spokojnych kierowców. Do wad amortyzatorów olejowych należy duża masa i liniowa charakterystyka siły tłumienia.

 

Amortyzatory gazowo – olejowe

Amortyzatory gazowo – olejowe wykorzystują w swej budowie azot, który nie dopuszcza do powstawania pęcherzy parowo – gazowych, czyli zjawiska kawitacji, powstającego na skutek zmian ciśnienia w cieczy. To poprawia w zdecydowany sposób efektywność pracy podzespołu. Zaletą amortyzatorów gazowo – olejowych jest też znacznie większa szczelność, gdyż nie zachodzi tu konieczność wyrównywania ciśnienia. Kolejna zaleta tego typu konstrukcji to szybsza praca niż olejowych odpowiedników, niska masa własna, progresywna charakterystyka działania.

 

Żywotność amortyzatorów

W naszych warunkach drogowych amortyzatory dosyć szybko ulegają zużyciu, ale poza wymianą czy regeneracją, amortyzatory nie wymagają żadnych czynności serwisowych. jednak pewne nawyki mogą przyspieszyć proces ich zużycia. Na ich żywotność wpływa stan nawierzchni, czyli nasz polski nienajlepszy, a dla porównania, niemiecki kierowca, poruszający się po niemieckich drogach, wymienia amortyzatory co 140 tys km, a jego polski odpowiednik, poruszający się głównie po polskich drogach, co 70 tys km… Na żywotność amortyzatorów ma wpływ woda, śnieg, lód, sól drogowa, błoto i wszystkie inne czynniki, które mają wpływ na pogorszenie warunków środowiska pracy zawieszenia pojazdu.

 

W warsztacie i na serwisie

Amortyzatory w eksploatacji należy chronić przed uszkodzeniami mechanicznymi, zwalniać na progach spowalniających, uważać na krawężniki, nie decydować się na dynamiczną jazdę po wyboistych drogach. Do charakterystycznych objawów uszkodzonych amortyzatorów należą: silne kołysanie nadwozia na nierównościach, nerwowe zachowanie pojazdu, odczuwalny brak stabilności, wydłużona droga hamowania, interwencje systemu ABS, brak stabilność w zakrętach czy na niezrównanej powierzchni. Stan amortyzatorów można również sprawdzić podczas testów przeprowadzanych przez stacje kontroli pojazdów.

Podczas regeneracji czy wymiany należy wymieniać komplety, czyli pary. Wyjątkiem od tej reguły jest możliwość uszkodzenia amortyzatora, który niedawno był już wymieniony, a jednak wskazuje niesprawność. Razem z amortyzatorami wymienia się z poduszkami i osłonami.

 

Autor artykułu:
Artykuł przygotował Auto Serwis Premium Przemysław Kamiński z Kowal koło Gdańska.

Dyskusja

komentarzy

Konrad Stopa

Konrad Stopa

Motopasjonat z krwi i kości. Od najmłodszych lat jego ulubioną zabawą było zgadywanie samochodów po dźwięku silnika. Najlepszym prezentem na gwiazdkę, o czym wiedzą najbliżsi, niezmiennie jest prasa motoryzacyjna z całego roku. Pisze dla Was z humorem i pewną dozą uszczypliwości, ciesząc się z każdego komentarza pod swoimi tekstami.