Jaką skrzynię biegów wybrać; manualną czy automatyczną?

Decydując się na zakup nowego samochodu, kierowcy bardzo często zwracają uwagę na jego markę, silnik czy też parametry dotyczące spalania. Równie istotny jest jednak świadomy wybór odpowiedniej skrzyni biegów.

Eksperci motoryzacyjni podkreślają, że jest co najmniej kilka parametrów, jakie warto wziąć pod uwagę, podejmując decyzję dotyczącą przekładni zmiany biegów.

Wśród kierujących są osoby, które nie wyobrażają sobie jazdy samochodem bez automatycznej skrzyni biegów. Są też i takie, które stale podkreślają wyższość „manuala” nad „automatem”. Przy wyborze odpowiedniej skrzyni biegów nie powinno się jednak kierować emocjami, a sposobem, w jaki dany kierowca będzie eksploatował nowy pojazd. Wbrew niektórym obiegowym opiniom, nie ma zatem lepszej ani gorszej skrzyni biegów – każda z nich ma zarówno swoje zalety jak i wady, z którymi warto się zapoznać przed zakupem nowego auta.

Jednym z wielu atutów manualnej skrzyni biegów jest możliwość decydowania przez kierującego o wyborze konkretnego biegu. Nie musi się on przy tym zawsze kierować obrotami silnika. Dlatego ten rodzaj przekładni polecany jest amatorom sportowej jazdy. Wybierając skrzynię manualną, w określonych sytuacjach mogą się oni zdecydować na zmianę biegów w sposób bardziej dynamiczny i szybszy aniżeli miałoby to miejsce przy „automacie”. Mowa tu o okolicznościach, w których nagle trzeba przyspieszyć, np. przy wyprzedzaniu pojazdu na drodze. Auto z „manualem” jest również dobrym wyborem w przypadku, gdy kierowca chce kupić samochód używany i nie ma pełnej pewności co do jego przebiegu i sposobu użytkowania przez poprzedniego właściciela. Taka skrzynia biegów nie wymaga aż tak drobiazgowego serwisowania jak przekładnia automatyczna, więc są mniejsze szanse, że uległa zniszczeniu na skutek nieprawidłowej eksploatacji. Nie oznacza to jednak, że złe decyzje kierowców nie wpływają na manualne skrzynie biegów.

– Kupując samochód z manualną przekładnią warto wiedzieć, że nieumiejętna eksploatacja skrzyni biegów może skutkować m.in. zbytnim przeciążeniem łożysk. „Manuala” nie wolno też używać w sposób „zbyt ostry”. Mogą się wtedy popsuć np. synchronizatory drugiego biegu. Najważniejsze jednak jest, aby nie dopuścić do sytuacji, w której skrzynia biegów pracuje na sucho. Może to spowodować zatarcie elementów przekładni – mówi Michał Tochowicz, ekspert motoryzacyjny sieci ProfiAuto.

Do niewątpliwych zalet automatycznej skrzyni biegów należy z pewnością wygoda jej użytkowania. Stanowi ona bardzo dobry wybór dla osób poruszających się głównie po mieście, szczególnie w godzinach porannych i wieczornych, gdy ruch na drodze jest większy. Jadąc w korku, kierowca nie

musi stale naciskać pedału sprzęgła i zmieniać biegu z pierwszego na drugi i odwrotnie. Wybierając samochód z automatyczną skrzynią biegów, trzeba jednak z reguły przeznaczyć na niego większy budżet, aniżeli na auto z manualną skrzynią. Ponadto naprawa takiej przekładni będzie zdecydowanie droższa, ze względu na to, że jej budowa jest skomplikowana, a w jej zakres wchodzą elementy takie jak czujniki czy komputer.

– Jeżeli kierowca decyduje się zakupić samochód z automatyczną skrzynią biegów to musi pamiętać, aby eksploatować ją w sposób delikatny. Ponadto warto zwrócić uwagę na kwestię użytkowania pedałów. W przypadku automatycznej przekładni należy wykorzystywać jedynie prawą nogę, lewą zostawiając na podnóżku. Nie wolno również zapominać, że samochodów z „automatem” nie można holować. Ten rodzaj skrzyni biegów należy także serwisować zgodnie z zalecaniami producenta, aby koszty ewentualnych napraw nie nadwyrężały budżetu właściciela pojazdu – uzupełnia Michał Tochowicz.

Wybór pomiędzy automatyczną, a manualną skrzynią biegów nie jest prosty. Kierowca, stojąc przed dylematem „automat” czy „manual” musi zastanowić się, która przekładnia będzie lepiej pasowała do charakterystyki jego jazdy. Optymalnie dopasowana skrzynia pozwoli na najlepsze wykorzystanie możliwości danego pojazdu. Jeśli decyzja nie jest oczywista, być może warto pomyśleć o rozwiązaniu pośrednim, jakim jest sekwencyjna automatyczna skrzynia biegów. Mimo że jest ona „automatem”, ma prawie takie same właściwości jak „manual” – umożliwia m.in. zmianę biegów za pomocą łopatek na kierownicy lub drążka zmiany biegów, ale bez konieczności wciskania sprzęgła.

Źródło: ProfiAuto / mat. prasowe

Dyskusja

komentarzy

Konrad Stopa

Konrad Stopa

Motopasjonat z krwi i kości, który pisze o samochodach z wielką przyjemnością czekając na komentarze, nawet te uszczypliwe. Od małego poznawał auta na ulicy po dźwięku silnika i już wtedy marzył, by zmieniać "cztery kółka" jak rękawiczki - dzięki Motopodprad.pl to się spełnia! Tego zapaleńca znajdziecie też na Instagramie - @stopao
Follow Me: