Filtr cząstek stałych, znany też jako DPF, przez wiele lat był tematem ożywionych dyskusji w kręgach osób związanych z motoryzacją. Wprowadzenie tego elementu do wyposażenia samochodu przyniosło tyle samo korzyści, co problemów. Moduł ten z jednej strony zmniejsza szkodliwość spalin, a z drugiej – po zapchaniu osadami – niekorzystnie wpływa na pracę silnika samochodu. Jego wymiana sporo kosztuje, ale niekiedy jest konieczna. Co w takie sytuacji zrobić ze starym filtrem?
Dlaczego dochodzi do zużycia filtra DPF?
Filtry DPF są standardowo montowane w samochodach z silnikiem diesla. Filtr cząstek stałych usuwa ze spalin wiele zanieczyszczeń, poprawiając ich normy. Wprawdzie diesle uważa się za oszczędne i tańsze w eksploatacji od benzyniaków, ale ich podstawową wadą jest zanieczyszczanie środowiska. Jest to niestety koszt korzystania z niższej, mniej przetworzonej frakcji ropy naftowej, jaką jest olej napędowy.
Podstawowym zadaniem filtra DPF jest zatrzymywanie fizycznych zanieczyszczeń. Jak każdy filtr również ten z czasem wypełni się sadzą i osadami, tracąc tym samym swoją efektywność. Wówczas w grę wchodzą regeneracja lub skup DPF i nabycie nowego modelu. Filtry cząstek stałych nie psują się jednak w takim samym tempie. Dbając o moduł, można przedłużyć jego żywotność nawet o kilka lat. Do typowych zaleceń należą:
- dbałość o sprawność EGR (zaworu recyrkulacji spalin),
- regularną wymianę filtra powietrza,
- regularną wymianę oleju,
- tankowanie wysokiej jakości paliwa,
- umiejętną jazdę samochodem,
- okresowe dłuższe podróże z dużą prędkością i na wysokich obrotach silnika,
- konserwację turbosprężarki.
Zaniedbanie wszystkich tych elementów prowadzi do uszkodzenia filtra DPF. Jego wymiana to koszt kilku tysięcy złotych. Trochę pieniędzy odda wprawdzie skup filtrów DPF, cennik jednak nie jest zbyt imponujący, koszty więc i tak pozostaną wysokie.
Jak przebiega zużycie DPF-a?
Zużywanie się filtru DPF polega na tym, że do maksimum pojemności wypełnia się on osadami i sadzą. Takie zjawisko szczególnie szybko występuje podczas częstego podróżowania na krótkich dystansach. Specyfiką filtra bowiem jest to, że nagromadzone w nim sadze wypalania się w wysokich temperaturach podczas pracy silnika.
Jeśli właściciel auta jeździ tylko do pracy, sklepu czy do przedszkola po dziecko, czas pracy silnika nie pozwala rozgrzać się urządzeniu na wystarczająco długo, aby doszło do wypalenia sadzy.
Żeby wypalanie było efektywne, pojazd powinien jechać z najwyższą prędkością przez kilka minut. Dodatkowo silnik musi pracować pod pełnym obciążeniem, a nie jedynie podczas postoju z wciśniętym pedałem gazu i rozkręceniem jednostki napędowej do 2000 obr./min.
Sprawdź ofertę skupu filtrów DPF na https://catalystrecycling.pl/skup-filtrow-dpf-i-fap/.
Co należy zrobić, gdy DPF się zużyje?
Zużyty filtr DPF wymaga wymiany, jednak po wyjęciu go z samochodu nie może trafić do miejskiego śmietnika. Jest bowiem prawdziwą bombą ekologiczną, która wymaga utylizacji. Zajmuje się tym wyspecjalizowany skup filtrów DPF, który przyjmuje zużyte moduły i odpowiednio je utylizuje.
Oddanie zużytego filtra nie jest problemem, gdyż niemal w każdym mieście znajduje się skup DPF. Ceny przyjmowanych podzespołów zaczynają się od około 100 zł wzwyż. Wynika to z faktu, że moduł zawiera cenne pierwiastki, które można odzyskać w odpowiednim procesie.
Kiedy DPF zawiedzie, skup filtrów cząstek stałych, na przykład taki jak Catalyst Recycling, staje się jednym z najlepszych rozwiązań, gwarantując wiele korzyści. Z jednej strony użytkownik auta pozbędzie się problemu z utylizacją odpadu. Z drugiej – zyska na tym środowisko naturalne, do którego nie trafi kolejny śmieć. Jednocześnie właściciel samochodu odzyska nieco zainwestowanych pieniędzy, które będzie mógł dołożyć do zakupu nowego urządzenia.
Skup przyjmujący do recyklingu filtry DPF zazwyczaj prowadzi szerszą działalność, a odsprzedać w nim można również katalizatory ceramiczne i metalowe. Współpraca z taką firmą jest szczególnie korzystna dla warsztatów samochodowych, w których wymontowuje się i wymienia filtry DPF.
Źródło: catalystrecycling.pl / art. sponsorowany