Co to są przeguby napędowe?

Przeguby napędowe posiadają szerokie zastosowanie w budowie różnych maszyn. Są one również używane w samochodach.

W maszynach stosuje się szereg różnych elementów konstrukcyjnych. Jednym z nich są przeguby napędowe, które ze względu na swoją budowę posiadają kilka różnych zastosowań, także w motoryzacji.

 

Przegub napędowy – co to jest?

Przegubami napędowymi nazywa się rodzaj kompensacyjnego sprzęgła przymusowego, które używane jest przy budowie maszyn do łączenia ze sobą wałów. Mają one na celu przekazanie momentu obrotowego z możliwością znacznego odchylenia kątowego osi podczas pracy.

Ruch w przegubach napędowych może odbywać się synchronicznie – wówczas wały poruszają się z taką samą prędkością. Drugi typ przegubów do przeguby asynchroniczne, które wyróżniają się prędkością chwilową zmieniająca się cyklicznie podczas jednego obrotu.

 

Rodzaje przegubów synchronicznych:

  • przegub dwukrzyżakowy (podwójny Cardana)
  • przegub Weissa
  • przegub Rzeppa
  • przegub Tracta
  • przegub Birfielda

 

Rodzaje przegubów asynchronicznych:

  • przegub krzyżakowy (Cardana)

 

Zastosowanie przegubów napędowych

Przeguby napędowe najczęściej używane są w układach napędowych maszyn do przekazywania momentu obrotowego z jednego wału na drugi wtedy, gdy osie obrotu tych wałów są w stosunku do siebie nachylone.

 

W samochodach przeguby napędowe dzielone są na:

  • zewnętrzne – przy skrzyni biegów
  • wewnętrzne – przy kołach

 

Elementy te są stosowane powszechnie w samochodach osobowych wyposażonych w przedni napęd, aby możliwe było dokonanie skrętu kół napędzanych. W samochodach z tylnym napędem przeguby napędowe pozwalają na przeniesienie napędu pomiędzy skrzynią biegów oraz mostem napędowym.

 

Przeguby napędowe w samochodach – jak o nie zadbać?

Zasadniczo, przeguby napędowe w samochodach wyróżniają się dość długą żywotnością, dlatego ich naprawy i wymiany zdarzają się rzadko. Warto jednak zaznaczyć, że ich okres eksploatacji jest powiązany ze stylem jazdy kierowcy.

Najczęściej awarie przegubów napędowych zdarzają się w samochodach z przednim napędem, ponieważ przeguby muszą wtedy wykonywać pracę pod obciążeniem przy dużym kącie. W takich warunkach ich wytrzymałość jest obniżona.

Głównym powodem obniżenia wytrzymałości przegubów jest wtedy gwałtowne ruszanie samochodem przy skręconych kołach, zwłaszcza wtedy, gdy buksują w miejscu. Gdy kierowca często tak rusza, wówczas żywotność przegubów napędowych pogarsza się.

Powodem awarii przegubów napędowych w samochodach osobowych może być także zły stan ich gumowych osłon. Są one stosunkowo łatwe w uszkodzeniu, na przykład podczas przejeżdżania po leśnych terenach – osłony mogą być wówczas uszkodzone przez wystające gałęzie czy kamienie.

Oprócz tego guma osłon z czasem parcieje, dlatego zmniejsza się jej odporność na uszkodzenia mechaniczne. Jeśli pod osłonę dostanie się piasek, woda czy błoto, wtedy nawet w ciągu kilku dni może dojść do poważnego uszkodzenia przegubu i konieczności jego wymiany na nowy element.

 

Jak rozpoznać awarię przegubów napędowych?

W przypadku przegubów zewnętrznych, które położone są bliżej kół, należy zwrócić szczególną uwagę na stukanie lub trzeszczenie dochodzące z okolic piasty przy dodawaniu gazu w momencie maksymalnie skręconych kół.

Jeśli doszłoby do całkowitego uszkodzenia przegubu, wówczas najczęściej ma miejsce pęknięcie jego koszyka i wysypanie się zawartości. Wtedy jedynym rozwiązaniem jest wezwanie lawety, ponieważ samochód już nie pojedzie sam.

Gdy natomiast chodzi o przeguby wewnętrzne, w tym przypadku należy zwracać uwagę na specyficzne wibracje samochodu w trakcie przyspieszania oraz towarzyszące temu bicie. Takie awarie w stosunku do przegubów zewnętrznych zdarzają się jednak rzadko.

Kierowca chcący samodzielnie sprawdzić stan przegubów, może zrobić to przez maksymalne skręcenie kół i sprawdzenie, czy guma przegubów nie jest uszkodzona, przetarta lub rozwarstwiona. Warto także sprawdzić, czy nie wycieka spod niej smar. Dokładne sprawdzenie kondycji przegubów napędowych w samochodach możliwe jest w warsztatach na kanale lub podnośniku.

 

Artykuł powstał we współpracy z firmą EURO DRIVESHAFTS.

 

 

Dyskusja

komentarzy

Konrad Stopa

Konrad Stopa

Motopasjonat z krwi i kości. Od najmłodszych lat jego ulubioną zabawą było zgadywanie samochodów po dźwięku silnika. Najlepszym prezentem na gwiazdkę, o czym wiedzą najbliżsi, niezmiennie jest prasa motoryzacyjna z całego roku. Pisze dla Was z humorem i pewną dozą uszczypliwości, ciesząc się z każdego komentarza pod swoimi tekstami.
Follow Me: